Éra manuálních převodovek se chýlí ke svému konci. Mohou za to nejen elektromobily a hybridy, ale také bezpečnostní předpisy

31.05.2021
10 nových názorů
Autor: Redakce
  • Manuální převodovky z automobilů mizí už dnes, v blízké budoucnosti pravděpodobně zmizí úplně 

  • Může za to nástup elektromobilů a hybridů, ale také nová nařízení týkající se bezpečnosti 

  • Od příštího roku už mají mít nové vozy povinně přednárazový asistenční systém, který v kombinaci s automatem funguje lépe 

  • Zájem o manuální převodovku pomalu opadá také na evropském trhu 

Automobilový průmysl se mění, což je vidět v mnoha směrech. Jde zejména o nástup alternativních druhů pohonu, zvykat si ale budeme muset také na další novinky. Tak například je pravděpodobné, že se poměrně brzy stane minulostí kromě jiného také manuální převodovka. Důvodů existuje celá řada.

Jako ten hlavní by se mohl zdát příchod elektromobilů. Ty totiž obvykle převodovku vůbec nemají. U hybridních vozů by zase byla zástavba manuálního řazení zbytečně komplikovaná a už tak drahou technologii by dále zdražovala. Jak ale píší kanadské Automotive News, důležitým impulzem pro rychlejší odchod manuálních převodovek ze scény budou také předpisy týkající se povinně instalovaných bezpečnostních systémů.

Řeč je hlavně o systému autonomního brzdění (AEB), který sice najdeme také v automobilech vybavených manuálním řazení, v kombinaci s automatem ale funguje lépe. V Evropě bude autonomní brzdění povinné od příštího roku, spousta automobilů ho má ale ve své výbavě už dnes. Někteří výrobci podle Automotive News Canada říkají, že nechtějí zákazníky hledající manuální řazení o nic s ohledem na bezpečnost ošidit, jiní (jako například Subaru) ale otevřeně prohlašují, že místo adaptace asistenčních systémů na vůz s manuální převodovkou, který si pak pořídí jen deset procent zájemců, raději nabídnou pouze tu lépe fungující možnost, tedy tu s automatem.

Vyzkoušeli jsme inteligentní manuální převodovku Kia. Má funkce známé z automatů
Přečtěte si také:

Vyzkoušeli jsme inteligentní manuální převodovku Kia. Má funkce známé z automatů

V případě automatických převodovek dříve platilo, že jsou pomalé a zvyšují spotřebu. V dnešní době už toto rozhodně není pravda. Auta se samočinnými převodovkami naopak vykazují spíše nižší spotřebu a lepší údaje týkající se zrychlení. Ostatně i proto výrobci přicházejí s technologiemi přinášejícími další úspory produkce emisí také v kombinaci s manuálem.

Například Hyundai a Kia mají převodovku iMT s elektronicky ovládanou spojkou, kdy i manuální převodovka dokáže při ustálené jízdě vyřadit na neutrál. Jenže tímto se přidává k původně levnější technologii zase něco navíc, co v konečném důsledku výrobu prodražuje. Automobilky proto musí řešit, zda se jim taková možnost stále ještě vyplatí.

Tím spíš, když podle Automotive News Canada (s odkazem na statistiky IHS Markit a ZF Group) činí globální podíl vozů prodaných s manuální převodovkou pouze 17,1 %. V Evropě se s manuální převodovkou prodávají především kompaktní a malé automobily. I těch se ale bude týkat zvyšování cen. Mimo jiné kvůli dalším povinným prvkům bezpečnostní výbavy, jako je třeba hlídání jízdních pruhů, sledování únavy nebo jakási „černá skříňka“ zaznamenávající údaje o nehodě. Zvyšování cen se pak lépe maskuje prodejem vozu v lepší výbavě zahrnující případně také automatickou převodovku.

Pro zajímavost, v roce 2009 předpovídal Gunnar Herrmann, který měl tehdy na starost kompaktní modely značky Ford, konec manuálním převodovkám do roku 2020. Dnes je zřejmé, že manuální převodovky ještě pár let na trhu vydrží. Vyhledávají je totiž nadšenci u sportovních automobilů, jako je třeba Subaru BRZ/Toyota GT86 nebo Porsche 911 GT3. V případě zmíněného Porsche se v Americe prodalo na 70 % právě s manuálem. Jakmile ovšem emisní limity a elektrifikace vytlačí i tato čistokrevná řidičská auta se spalovacím motorem mimo trh, pak manuální převodovka definitivně zamíří do historie. Dnes už do tohoto momentu podle všeho nezbývá ani deset let.

Ivan Kitzberger (neregistrovaný)
Baví mě řídit a miluju manuál. Je mi jedno, co kdo naměřil, co ukazují statistiky... atd. Nehádám se. Je to jen můj pocit. Je to stejné jako LP vs digitální nosič. CD a spol. vytlačily vinyly. Ale pustit si desku je prostě víc osobní a intimní, než pustit hudbu přes Bluetooth z mobilu. Taky se desky vrátily. Ale už je to trohu luxus. Černobílá fotografie taky. A tak se jednou vrátí i manuál. Akorát už si za něj dost připlatíme... protože budeme COOL. Ale nám to bude u pr... - obojí!
Jakub (neregistrovaný)
Měl jsem možnost si vyzkoušet automat a můžu říct že manuál je daleko lepší. Nejen cenovkou ale i tím že si člověk dává pozor na únavu jelikož musí stále řadit což u automatu usnete raz, dva
Pavel (neregistrovaný)
To jsou strašné, ale strašné kecy, automat v žádném případě neznamená, že usnete kde jste na takovou kravinu přišli? Z jakých dát vycházíte? Kdo upadne za volantem do mikrospánku, je úplně jedno jakou má převodovku, protože, nebudete tomu možná věřit, ale na dálnici, nebo na dlouhých přesunech, stejně řadíte minimálně.
Tuk (neregistrovaný)
No právě spíše naopak - člověk dává s automatem míň pozor. Kvedla udržuje člověka ve střehu - a že by se musel 'běžný' řidič věnovat řazení, to je nesmysl. To je plně automatizovaná věc. A navíc má člověk auto pod kontrolou, to dělá to to, co chce řidič, a ne nějáká ŘJ... Automatem zkušenost mám, a na manuál dopustit nedám.
Pavol (neregistrovaný)
Presne tak. Daj si k tomu este tempomat a pri dlhsej jazde zaspiš za volantom. Tieto veci su dobre naozaj len do mesta.
Jindra. (neregistrovaný)
Prej zájem opadá, spíš nám nedávají na výběr a celkem dost lidí má ještě zájem o manuál. Pokud chci mít auto a trochu silný motor tak jedině s automatem a nebo si můžu koupit tříhrnek s manuálem o výkonu 80-100 koní.
Ondro (neregistrovaný)
Podla mna vela ludi si vybera manual jednoducho preto, lebo je lacnejsi(ten priplatok u malych aut je citelny) a potom, ze s automatom nemaju skusenost(predsudky). Bezny vodic, ktory vyskusa automat, manual uz nebude chciet. Ja by som prave automat dal ako povinnu vybavu a nie sledovanie pruhov alebo sledovanie unavy vodica alebo ciernu skrinku. Taky automat v kombinacii s parkovacimi kamerami by mal vecsi prinos na bezpecnost a nehodovost na cestach ako tieto veci. Automat cloveka odbremeni a moze sa venovat soferovaniu. Ja ked som si kupil auto s automatom, tak to bol pre mna "kulturny: sok. V meste a v kolonach to cloveka brutalne odbremeni a moze sa venovat soferovaniu a dianiu na ceste. Na okreskach a dialnici to uz tak nieje citit ale aj tam to ulahcuje soferovanie. Je to pomocnik aj v krizovych situaciach. Odbremenuje to.
David (neregistrovaný)
To tě autoškola ani praxe nenaučily? Kdo plně ovládá řízení auta, ten si manuální řazení jako žádné břemeno neuvědomuje. To si vždy pochvalovaly akorát baby, které měly problém s řízením.
Jan (neregistrovaný)
Je to taky o typu silnic. Na okresky s horizonty a nedej bože serpentinami do kopců, se výhody automatu stírají, nehledě k adhezním podmínkám (tam je to spíš na konstruktérech). Auta s manuálem jsou taky potenciálně šetrnější, nevozí se tam ta hmota navíc (ale automaty pochopitelně konstrukčně dotahují). Individuální automobilismus končí a manuály bere s sebou do věčných lovišť. Řazení manuálem je pro mnohé koníčkem, předsudky v tom takovou roli jako např. cena nehrají...
  • Našli jste v článku chybu?