Automobilový průmysl se mění, což je vidět v mnoha směrech. Jde zejména o nástup alternativních druhů pohonu, zvykat si ale budeme muset také na další novinky. Tak například je pravděpodobné, že se poměrně brzy stane minulostí kromě jiného také manuální převodovka. Důvodů existuje celá řada.
Jako ten hlavní by se mohl zdát příchod elektromobilů. Ty totiž obvykle převodovku vůbec nemají. U hybridních vozů by zase byla zástavba manuálního řazení zbytečně komplikovaná a už tak drahou technologii by dále zdražovala. Jak ale píší kanadské Automotive News, důležitým impulzem pro rychlejší odchod manuálních převodovek ze scény budou také předpisy týkající se povinně instalovaných bezpečnostních systémů.
Řeč je hlavně o systému autonomního brzdění (AEB), který sice najdeme také v automobilech vybavených manuálním řazení, v kombinaci s automatem ale funguje lépe. V Evropě bude autonomní brzdění povinné od příštího roku, spousta automobilů ho má ale ve své výbavě už dnes. Někteří výrobci podle Automotive News Canada říkají, že nechtějí zákazníky hledající manuální řazení o nic s ohledem na bezpečnost ošidit, jiní (jako například Subaru) ale otevřeně prohlašují, že místo adaptace asistenčních systémů na vůz s manuální převodovkou, který si pak pořídí jen deset procent zájemců, raději nabídnou pouze tu lépe fungující možnost, tedy tu s automatem.
V případě automatických převodovek dříve platilo, že jsou pomalé a zvyšují spotřebu. V dnešní době už toto rozhodně není pravda. Auta se samočinnými převodovkami naopak vykazují spíše nižší spotřebu a lepší údaje týkající se zrychlení. Ostatně i proto výrobci přicházejí s technologiemi přinášejícími další úspory produkce emisí také v kombinaci s manuálem.
Například Hyundai a Kia mají převodovku iMT s elektronicky ovládanou spojkou, kdy i manuální převodovka dokáže při ustálené jízdě vyřadit na neutrál. Jenže tímto se přidává k původně levnější technologii zase něco navíc, co v konečném důsledku výrobu prodražuje. Automobilky proto musí řešit, zda se jim taková možnost stále ještě vyplatí.
Tím spíš, když podle Automotive News Canada (s odkazem na statistiky IHS Markit a ZF Group) činí globální podíl vozů prodaných s manuální převodovkou pouze 17,1 %. V Evropě se s manuální převodovkou prodávají především kompaktní a malé automobily. I těch se ale bude týkat zvyšování cen. Mimo jiné kvůli dalším povinným prvkům bezpečnostní výbavy, jako je třeba hlídání jízdních pruhů, sledování únavy nebo jakási „černá skříňka“ zaznamenávající údaje o nehodě. Zvyšování cen se pak lépe maskuje prodejem vozu v lepší výbavě zahrnující případně také automatickou převodovku.
Pro zajímavost, v roce 2009 předpovídal Gunnar Herrmann, který měl tehdy na starost kompaktní modely značky Ford, konec manuálním převodovkám do roku 2020. Dnes je zřejmé, že manuální převodovky ještě pár let na trhu vydrží. Vyhledávají je totiž nadšenci u sportovních automobilů, jako je třeba Subaru BRZ/Toyota GT86 nebo Porsche 911 GT3. V případě zmíněného Porsche se v Americe prodalo na 70 % právě s manuálem. Jakmile ovšem emisní limity a elektrifikace vytlačí i tato čistokrevná řidičská auta se spalovacím motorem mimo trh, pak manuální převodovka definitivně zamíří do historie. Dnes už do tohoto momentu podle všeho nezbývá ani deset let.