Elektromobil vs. klasický automobil: Které díly zůstanou, co zmizí a co přibude? Prohlédněte si infografiku

21.02.2022
1 nový názor
Autor: Tiskový servis Mercedes-Benz
  • Přechod ze spalovacího motoru na elektromobil znamená eliminaci zhruba stovky základních dílů 

  • Naopak elektrický pohon vyžaduje přibližně 40 nových dílů, většinou se ale jedná o zařízení bez pohyblivých částí 

  • Proto také elektromobil potřebuje šest až desetkrát více čipů než vůz se spalovacím motorem

Blízká budoucnost by měla v individuální automobilové dopravě přinést dramatickou změnu. Postupně skončí výroba vozů se spalovacím motorem, které nahradí bateriové elektromobily. Spolu s tím se také významně změní konstrukce automobilů jako takových. Přestože na toto téma toho bylo napsáno už opravdu hodně, malá rekapitulace rozhodně neuškodí. Jednu takovou zveřejnila organizace Automotive Policy Research Centre.

Ta se blíže podívala na to, které konkrétní díly budou z automobilů odstraněny a které naopak elektromobil používá navíc. Přesnější přehled najdete na přiložené infografice pod článkem. Za pozornost stojí také některá zveřejněná čísla.

Elektromobil má obecně jednodušší techniku. Podle APRC bude 210 dílů nutných pro pohon vozu spalovacím motorem při přechodu na elektromobily upraveno, zcela odstraněno nebo se bude nabízet pouze na přání. Jak píší Automotive News, z automobilu zmizí zhruba stovka dílů od spalovacího motoru, přes systémy sání a výfuku, až po palivový systém.

Reportáž: Cesta s elektromobilem na zimní dovolenou do Rakouska aneb když se zima zeptá
Přečtěte si také:

Reportáž: Cesta s elektromobilem na zimní dovolenou do Rakouska aneb když se zima zeptá

Elektrický pohon naopak znamená přibližně 40 nových základních dílů. Nejde přitom pouze o akumulátor a elektromotory. Součástí je také takzvaná výkonová elektronika, termomanagemet, vysokonapěťové kabely a tak podobně. Zásadním rozdílem je podle APRC skutečnost, že elektromobil používá o 80 % méně pohyblivých částí. Většina nových dílů, které potřebuje elektrický pohon, představují nejrůznější elektroniku. Z toho ale vyplývá jedna stále ještě aktuální nevýhoda. Elektromobil ve srovnání s tradičním automobilem potřebuje šest až desetkrát více čipů. Jak známo, těch se aktuálně nedostává.

Prosté srovnání základní techniky pak staví do poměrně špatného světla plug-in hybridy. Ty totiž využívají všechny díly nutné pro pohon spalovacím motorem, ale k nim ještě navíc přidávají v podstatě vše, co má elektromobil oproti běžným vozům navíc. Na konstrukci podvozku a náprav se pak s příchodem elektrického motoru v principu nic nemění.

Protože má elektromobil obecně méně dílů potřebných pro pohon, panují obavy, podle kterých zůstanou po masovém přechodu na bateriové vozy tisíce lidí bez práce. A to i poté, co započítáme pracovní místa vzniklá například výstavbou nových závodů pro výrobu akumulátorů.

Infografika: Základní díly elektrického pohonu

Infografika: Díly, které z vozů po příchodu elektromobilů zmizí

Zdroj: Automotive Policy Research Centre

Manželovým snem je pořídit si elektromobil, ale bohužel se nám to teď finančně nehodí. Nedávno nás zaujala internetová stránka, kde byla sekce hypotéka refinancování a rozhodli jsme se vyzkoušet nezávaznou kalkulačku, která nám umožnila porovnat různé délky splácení a úrokové sazby, což nám pomohlo se rozhodnout pro nejlepší nabídku. Proto jsme si nechali hypotéku refinancovat a měsíčně platíme menší splátky.

  • Našli jste v článku chybu?