Teorie „dostávání elektromobilů do provozu“ říkala, že nejprve si tato auta coby nová nakoupí primárně firmy a k běžným smrtelníkům se pak dostanou v podobě ojetin. To se do určité míry děje, ale běžní smrtelníci nemají o bateriové vozy takový zájem, jak se předpokládalo. Rozhodně ne na našem trhu. Jeden z největších českých autobazarů Auto ESA se tak rozhodl elektromobily ze své nabídky zcela vyškrtnout. O aktuální novice informuje například zpravodajský portál iDnes.cz.
Podle vyjádření marketingového ředitele Auto ESA, Filipa Kučery, je patrný klesající zájem na poli elektrických ojetin už od roku 2023, začátkem loňského roku pak už bylo obtížné se vůbec takovýchto aut zbavit. Pokles zájmu tak nakonec vedl k rozhodnutí se elektromobily vůbec nezabývat. Auto ESA je proto aktuálně nevykupuje a tudíž ani nenabízí.
Jinde je prodávají, ale ne moc
Zatímco z Auto ESA zaznívá, že „elektromobily coby ojetiny nikdo nechce“, konkurenční AAA Auto se prodejem bateriových aut zabývá. Důvodem je hlavně skutečnost, že by to měla být budoucnost automobilové dopravy a je jen otázkou času, kdy začnou být prodeje ojetých elektromobilů zajímavější.
Jak ale uvádí idnes.cz, i ze statistik AAA Auto vyplývá velmi nízký zájem zákazníků. Procentuálně se sice bavíme o meziročním zdvojnásobení počtu prodejů na 696 elektromobilů, které AAA Auto loni prodalo, celkově ale tento bazar loni prodal zhruba 60 tisíc aut, takže je i zde podíl elektromobilů zanedbatelný.
Kromě nízkého zájmu jsou spojeny s prodejem elektrických ojetin další problémy, které mohou odrazovat a hlavně které znamenají určité náklady navíc. Aby se v takovém autě mohl lidově řečeno „někdo hrabat“, je potřeba kvalifikovaný člověk a najít takové mají problém i samotné automobilky, respektive autorizované servisy. Servis elektromobilů rovněž vyžaduje specifické nářadí, které je drahé a celé je to časově náročné.
Proti obchodování s elektromobily jsou i aktuální trendy a překotný vývoj na poli nových aut. S nízkým zájmem zákazníků se speciálně u nás potýkají i automobilky. Aby pak udaly svá skladová auta, nezřídka sahají po masivních slevách pohybujících se v řádu stovek tisíc korun. To významně snižuje zůstatkovou hodnotu ojetin a prodejci pak mohou skutečně být rádi, že se auta vůbec zbaví.
TIP: „Electro Dad“ Jan Staněk si přesto myslí, že elektrická auta mají budoucnost. Řekl to v podcastu serveru Finance.cz