BMW připravuje celou flotilu elektromobilů. Jedním z nich bude i sedan BMW i4, který naznačí plně elektrického nástupce (nebo spíše zatím jen doplněk) tradičních modelů řady 3 a řady 4. V produkční podobě by se měl představit v roce 2020. Automobilka u něj slibuje docela zajímavé parametry dojezdu. Otázka je, jak budou reálné.
Šéf BMW Harald Kruger během výroční tiskové konference sdělil, že „pátá generace našeho elektrického pohonu eDrive umožní dojezd 550 až 700 km v závislosti na modelu. Toho dosáhneme také v BMW i4.“ Jenže jsou taková čísla vůbec reálná? Pokud bude mít auto dostatečně velký akumulátor, tak ano.
Přesto bychom prohlášení měli brát s rezervou, protože BMW zřejmě pro výpočet použilo normu NEDC, která i u elektromobilů předpokládá nerealisticky nízkou spotřebu energie. I kdybychom počítali s opatrnou spotřebou 18 kWh na 100 km, potřebovalo by BMW i4 na dojezd 550 km aspoň 99kWh akumulátor. Při současných technologiích by takový akumulátor vážil zhruba 700 kg.
Doporučujeme Tesla Roadster: Z 0 na 100 za 1,9 s a z 8000 dolarů na 0 za minutu (komentář)
Předpokládáme, že BMW má v záloze nějakou novou generaci akumulátoru, který bude mít větší energetickou hustotu. Zatímco dnes v běžných akumulátorech znamená 1 kWh hmotnost okolo 7 kg, nová generace akumulátorů na suché bázi slibuje až trojnásobnou kapacitu. Teoreticky by tak šlo 100 kWh „nacpat“ do zhruba čtvrt tuny těžké baterie.
Pokud bychom se vrátili k údaji slibovaného dojezdu minimálně 550 km a odhadu spotřeby dle normy NEDC, vyšel by nám akumulátor o velikosti okolo 75 kWh. S takovým by pak mohlo mít v reálném světě BMW i4 dojezd pořád velice slušných 400 km.