E5 a B7. Na českých pumpách se objeví nové značení paliva

07.12.2016
přidejte názor
Autor: Redakce

Čeští motoristé se začnou během roku 2017 setkávat s novým značením benzinu a nafty na stojanech čerpacích stanic. Měli by se podle něj lépe orientovat v přibývajících palivech s různým podílem biosložky i v pojmenování paliv v zahraničí. Novinka vychází z evropské normy, která by měla sjednotit označování různých druhů pohonných hmot v rámci celé EU.

Neznamená to ale, že zažité označení zcela zmizí a normované označení E5 nahradí stávající Natural nebo se pod pojmenování B7 ukryje nafta či diesel. Norma totiž jakékoliv další komerční označení nezakazuje.

Nedávno vešla v platnost evropská norma EN16942, která zavádí jednotné značení motorových paliv napříč celou EU. V příštím roce tak můžeme očekávat, že se na stojanech českých čerpacích stanic začne objevovat nové označení benzinu, nafty i dalších paliv.

V tuto chvíli ještě není k dispozici finální česká verze normy, protože se stále řeší připomínky, ale odborníci očekávají, že se změny projeví v půlce roku 2017. „Musíme vyčkat na schválení české normy. Očekávám, že bychom se s novými symboly mohli setkávat ve druhé polovině roku 2017,“ uvádí Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).

Podobný vývoj očekává i Ivan Indráček, předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů ČR: „Předpokládám, že v polovině příštího roku už bude řada pump označených, další na tom budou pracovat.“

Princip nového značení paliv bude poměrně jednoduchý. Každý typ paliva bude značen určitým geometrickým obrazcem. U benzínových paliv je to kruh, u dieselových čtverec a plynná paliva představuje čtverec stojící na vrcholu.

Uvnitř obrazce je pak písmeno označující typ paliva a číslo uvádějící maximální procentuální podíl biosložky, popřípadě již známé označení typu plynu (například CNG nebo LPG).

Pro benzínová paliva bude použito písmeno E, u nafty to bude písmeno B. Dnešní Natural 95 tak bude značen jako E5 a nafta B7. Na trh ale budou přicházet další typy paliv s vyšším podílem biosložky, takže se bude objevovat E10, E85, B10, B30 i B100.Čeští motoristé se začnou během roku 2017 setkávat s novým značením benzinu a nafty na stojanech čerpacích stanic. Měli by se podle něj lépe orientovat v přibývajících palivech s různým podílem biosložky i v pojmenování paliv v zahraničí. Novinka vychází z evropské normy, která by měla sjednotit označování různých druhů pohonných hmot v rámci celé EU.

Neznamená to ale, že zažité označení zcela zmizí a normované označení E5 nahradí stávající Natural nebo se pod pojmenování B7 ukryje nafta či diesel. Norma totiž jakékoliv další komerční označení nezakazuje.

Nedávno vešla v platnost evropská norma EN16942, která zavádí jednotné značení motorových paliv napříč celou EU. V příštím roce tak můžeme očekávat, že se na stojanech českých čerpacích stanic začne objevovat nové označení benzinu, nafty i dalších paliv.

V tuto chvíli ještě není k dispozici finální česká verze normy, protože se stále řeší připomínky, ale odborníci očekávají, že se změny projeví v půlce roku 2017. „Musíme vyčkat na schválení české normy. Očekávám, že bychom se s novými symboly mohli setkávat ve druhé polovině roku 2017,“ uvádí Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).

Podobný vývoj očekává i Ivan Indráček, předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů ČR: „Předpokládám, že v polovině příštího roku už bude řada pump označených, další na tom budou pracovat.“

Jak se bude vyvíjet cena benzinu a nafty
Pohonné hmoty na konci listopadu v Česku po třech týdnech zlevňování zdražily. Průměrná cena nejprodávanějšího benzinu Natural 95 stoupla o 13 haléřů na 29,65 koruny za litr a cena nafty o 19 haléřů na 28,64 koruny. „V prosinci očekáváme poměrně výrazný nárůst cen pohonných hmot až o 80 haléřů za litr. Důvodem je rozhodnutí kartelu OPEC snížit produkci. Nepříznivé je i oslabování koruny vůči dolaru,“ předpovídá analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak. Ropa na toto rozhodnutí zareagovala skokovým zdražením téměř o deset procent. „Pokud bude cena ropy i nadále stoupat, nelze vyloučit ani zdražení o korunu,“ dodal Tomčiak. Zdroj: ČTK

Princip nového značení paliv bude poměrně jednoduchý. Každý typ paliva bude značen určitým geometrickým obrazcem. U benzínových paliv je to kruh, u dieselových čtverec a plynná paliva představuje čtverec stojící na vrcholu.

Uvnitř obrazce je pak písmeno označující typ paliva a číslo uvádějící maximální procentuální podíl biosložky, popřípadě již známé označení typu plynu (například CNG nebo LPG).

Pro benzínová paliva bude použito písmeno E, u nafty to bude písmeno B. Dnešní Natural 95 tak bude značen jako E5 a nafta B7. Na trh ale budou přicházet další typy paliv s vyšším podílem biosložky, takže se bude objevovat E10, E85, B10, B30 i B100.

„Logika grafického značení je pro motoristy jednoduchá a proto očekávám, že bude veřejností přijata bez problémů,“ podotýká Loula. Značení se objeví jak u výdejních stojanů čerpacích stanic, tak i u nádrží nových automobilů.

Stojan a víčko

„Pokud tedy budete mít od výrobce vozu pod víčkem nádrže napsáno například B30, budete vědět, že napříč Evropou si můžete do vozu bez ohledu na marketingový název paliva natankovat jakoukoliv naftu označenou B30 nebo B s nižším číslem,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty.

Norma však nezakazuje další označení. „Normované označení je samozřejmě závazné, ale prodejcům paliv nic nebrání používat jakékoliv další komerční názvy. Některé z původních návrhů normového značení, například závazné barvy pro různé typy paliv, byly naštěstí brzy odmítnuty,“ upřesňuje Indráček. Prodejcům pohonných hmot tedy zůstává možnost pracovat s palivy jako s marketingovým nástrojem.

„Na čerpacích stanicích tak budeme zřejmě stále vídat například prémiová paliva V-Power, Optimal Diesel, Verva a další, ale současně nám standardizované značení umožní orientovat se v nabídce paliv s různým podílem biosložky, kterých bude přibývat,“ dodává Duraković.

Původně vyšlo na Euro.cz

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?