Společnost E.ON provozuje v Česku v současné době 44 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily. Do konce roku 2022 jich chce mít tři stovky napříč celou republikou. Na 50 AC stanic s pozvolným dobíjením a dalších 125 rychlodobíječek pro elektromobily získala letos podporu z Operačního programu Doprava. AC stanice najdou řidiči hlavně v jižních Čechách, na jižní Moravě a Vysočině. Ty rychlé pak po celé republice.
Zvyšující se zájem o elektromobilitu vede k postupnému rozšiřování infrastruktury a významně k tomu přispívá i společnost E.ON. „S pomocí dotace z Operačního programu Doprava vybudujeme dalších 175 veřejných dobíjecích stanic. Celkem ale chceme mít do roku 2022 na 300 dobíjecích stanic. Vedle vlastních prostředků k tomu využíváme i evropské programy FAST-E, NEXT-E a EAST-E, kterých jsme součástí,“ uvádí Martin Klíma, vedoucí Mobility Services společnosti E.ON.
Už v polovině roku získal E.ON dotaci od Ministerstva dopravy na výstavbu 50 AC stanic s pozvolným dobíjením. Jejich realizace vyjde přibližně na 15,5 milionu korun a podíl dotačních peněz činí zhruba 7,9 milionu. V říjnu pak uspěl se svou žádostí o příspěvek na stavbu rychlodobíječek, které budou stát 167 milionů korun, přičemž podíl dotace dosahuje 96,6 milionu. „Cenu výstavby výrazně ovlivňuje připravenost konkrétní lokality. V některých případech je nutné vybudovat potřebná parkovací místa. Náklady na stavbu jedné pomalé dobíjecí stanice se teď pohybují mezi 150 a 300 tisíci korunami. U těch rychlých činí více než milion korun,“ přibližuje Martin Klíma.
Síť AC stanic bude společnost E.ON soustředit převážně na své distribuční území. Konkrétní lokality vybere s ohledem na atraktivitu a strategickou polohu. Pro pomalé dobíjení elektromobilů jsou vhodná místa, kde se lidé zdržují déle než jednu hodinu. Podle statistik totiž tráví u AC stanic v průměru 48 minut. Může se jednat o obchodní centra, sportoviště, kina, divadla, úřady nebo zdravotnická zařízení. Například na jihu Čech by měla ještě do konce tohoto roku vzniknout tři dobíjecí místa v Českém Krumlově. Další jsou v plánu v Lipně nad Vltavou, ve Frymburku, v Třeboni nebo v Českých Budějovicích. Na Vysočině poté v Třebíči a na jižní Moravě v Lednici nebo v Hatích u Znojma.
„Podle zkušeností ze severských států, kde je elektromobilita velmi rozšířená, hraje výstavba dobíjecích stanic s pozvolným dobíjením významnou roli. Touto cestou jsme se rozhodli jít i my. Ne každá lokalita je totiž vhodná pro rychlodobíjecí stanice. Vybudováním sítě AC stanic se stane dobíjení elektromobilů ještě dostupnější,“ dodává Martin Klíma.
Zatímco pomalé dobíječky už vznikají, výstavba těch rychlých z Operačního programu Doprava, které elektromobil dobijí do půl hodiny, je ve fázi příprav. E.ON finalizuje lokality, kde budou stanice umístěné. „Podmínkou přidělení dotace je jejich rozmístění po celé České republice. Tím doplníme naši stávající síť, která vznikala především na hlavních dopravních tazích. Našim zákazníkům tak zajistíme bezproblémové využívání elektromobilů po celém Česku,“ vysvětluje Helena Švejdová, projektová manažerka Mobility Services společnosti E.ON.
Stejně tak už brzy po celé republice vznikne další zhruba dvacítka stanic, které E.ON staví s využitím jiných dotačních titulů. „Tyhle stanice už mají své lokality. Některé budou postavené ještě tento rok, jiné maximálně do poloviny příštího. Jsou to například lokality jako Praha, Ostrava, Beroun, Vyškov nebo Hustopeče,“ dodává Helena Švejdová.
Kromě AC a rychlodobíjecích stanic společnost E.ON na konci srpna jako první v republice otevřela také veřejnou ultrarychlou dobíjecí stanici ve Vystrkově u Humpolce. Ta má momentálně maximální výkon 175 kW a v blízké budoucnosti může nabídnout až 350 kW. Elektromobil dobije do deseti minut a náklady na její stavbu se pohybují kolem tří milionů korun. Do konce tohoto roku by měla být připravená k užívání i druhá taková dobíječka v Rozvadově a do konce roku 2022 další dvě.