Britská luxusní automobilka dlouhou váhala, než se pustila do kategorie SUV. V roce 2018 představený model Cullinan se ale bezesporu vyplatil. Hlavně díky němu loni prodala 5152 aut, což je čtvrtinový nárůst oproti předchozímu období. A i když jsou čísla na českém trhu zatím v řádech nižších desítek, značce se velmi dařilo.
„Konkrétní čísla jako obvykle nebudu komentovat. Jsem ale ráda, že od otevření showroomu v roce 2016 se nám podařilo předat už sto nových aut. Podíl vozů prodaných v Česku a na Slovensku je přibližně stejný. Poptávka byla vysoká pro celou modelovou řadu, ale klíčovým pro růst byl Cullinan. Jednou pětinou se podílela i vlajková loď Phantom,“ řekla Eva Kadlecová ze společnosti CarTec, která showroom Rolls-Royce provozuje v pražské Pařížské ulici.
Podle dat Sdružení dovozců automobilů (SDA) Rolls-Royce na tuzemském trhu zaregistroval 23 nových aut. To je o osm více než loni a tudíž více než padesátiprocentní nárůst. Čeští klienti přitom nejsou „troškaři“ a rádi si auto pečlivě navolí v zakázkovém programu nebo si jich pořídí hned několik.
„V Česku i na Slovensku máme zákazníky, kteří mají od nás dvě nebo tři auta. Drtivá většina nových vozů projde zakázkovou výrobou, která může být od pouhého loga na hlavové opěrce nebo jmenovky v prazích dveří po kompletně navržený interiér vozu,“ popisuje Kadlecová.
Samotné pražské dealerství se hojně podílí na návrzích zakázkových aut. Před časem například z jeho myšlenky vznikl model oslavující české vojenské piloty RAF. „Nad tímto modelem jsem přemýšlela, když jsem nemohla v noci spát. Předtím, než jsme jej klientovi ukázali, měla jsem trochu obavy, jak bude reagovat. Byl ale nadšený. Pak sem chodili další a chtěli třeba podobné auto. Každý model je ale originál,“ dodává Kadlecová.
Auto je emotivní rozhodnutí
Výroba zakázkového modelu při jednoduchých požadavcích klienta zabere zhruba půl roku. „Jsou tu ale i tací, se kterými auto vymýšlíme rok nebo rok a půl. Pak je jednoho dne hezky a oni zavolají, že do toho jdou. Je to hodně emotivní rozhodnutí,“ vysvětluje manažerka s tím, že i škála klientů je různá a objeví se i tací, kteří do showroomu přichází levně obleční, aby si prodejce vyzkoušeli, jak se budou chovat. Žádný vítěz loterie ale prý zatím mezi zákazníky nebyl.
Fakt, že je české zastoupení Rolls-Royce schopné samo navrhovat zakázkové vozy, mu pomohl k tomu, aby mohlo ve svých prostorách představit i zajímavý model z limitované edice. Jde o Rolls-Royce Ghost Zenith Bespoke Collection, který existuje jen v 50 kusech. K dispozici je ve třech barevných provedeních a s unikátním intarzovaným dřevem na dveřích nebo palubní desce.
V kabině si pak posádka může užít loňskou novinku - Shooting Star Headliner. Jde o vylepšenou verzi hvězdné oblohy, kterou do stropu vozu už značka několik let montuje. Tady jsou ale zářící hvězdičky doplněny o občasný průlet komety.
Automobilka příliš nehovoří o ceně svých aut, stejně tak o příplatcích, protože jde o individuální řešení na míru. „Záleží na tom, kolik si toho člověk vybere. Individualizace tak může vyjít na pět, ale i 120 tisíc eur bez daně,“ vysvětluje Kadlecová. Například ručně malovaná linka na karoserii Rolls-Royce Ghost vyjde na 1150 euro bez daně (29 tisíc korun), pokud je zdobná se speciálním motivem, pak stojí 96 tisíc. V rámci ceny vozu, která se počítá v milionech, nejde o až tak nákladný detail. Podle Kadlecové si o tuto linku, takzvanou Coachline, řekne zhruba 35 procent českých klientů.