Koncern PSA už nějakou dobu nabízí modely řady DS. Původně se jim říkalo „Citroën DS“, následně bylo označení redukováno pouze na „DS“ a v roce 2014 přišlo oznámení o úplném osamostatnění a vytvoření zcela nové značky DS, která bude mít za úkol přetáhnout zákazníky prémiových automobilek. Protože takové uvedení zbrusu nové značky vyžaduje čas, dočkali se čeští zákazníci až teď spolu s příchodem modelu DS 7 Crossback. Ten byl oficiálně představen už na jaře v Ženevě.
O co jde?
Značka DS chce být něco jako Louis Vuitton nebo Hermés mezi automobily. Zkrátka další francouzské jméno, které bude rezonovat mezi finančně dobře zajištěnými zákazníky. To jistě není lehký úkol vzhledem k tomu, že na trhu jsou už dobře zavedená jména jiných prémiových automobilek (i když ty nejsou z Francie). DS proto své prodeje podpoří nadstandardními službami.
V zásadě jde o podobný koncept, jaký používá Ford u své řady Vignale. Modely DS tedy nebude možné potkat u obyčejných dealerů, ale jen ve specializovaných prodejnách. Současná produkce značky DS byla k vidění v rámci takzvaných DS salonů. To bylo v podstatě místo vyhrazené v showroomu Citroën. Nově budou muset dealeři splnit více požadavků (třeba na prostor), takže stávající DS salony končí. Místo nich nastoupí takzvaný DS Salon Plus, což je větší prostor v rámci sdílené prodejny s jinou značkou a hlavně DS Store. To je celá prodejna vyhrazená pouze modelům DS. První takový showroom bude otevřen v průběhu listopadu na pražském Černém mostě jako DS Salon Plus v rámci dealerství společnosti Domanský. Plnohodnotný samostatný showroom (tedy DS Store) vznikne na stejném místě v průběhu příštího roku.
Aktuálně má značka DS po světě celkem 390 prodejních míst, do konce letošního roku by jich mělo být 450 a cílem je 700 prodejen do roku 2021. V prodejnách budou speciálně vyškolení pracovníci (na školení létají přímo do Paříže) a tyto prodejny zároveň budou jedinými místy, kde lze modely DS vidět. Platí to nejen o novém DS 7 Crossback, ale také o stávající DS 3.
Čeští zájemci budou muset jezdit pro modely DS do Prahy a po nákupu je budou muset nechat servisovat také pouze v Praze. Nevýhodu případného dalekého dojíždění kompenzuje jedna ze zmíněných služeb. Servis bude schopný vůz vyzvednout a zase ho přivézt zpět. Asi nejzajímavější je ale služba DS Free Drive, kdy majitel modelu této značky nemusí řešit po dobu pěti let nebo 100 000 km vůbec nic. Jednak po tuto dobu platí záruka, ale hlavně DS obstará výměnu spotřebních dílů a zaplatí také práci mechaniků. Tyto výhody se vztahují i na menší DS 3, pokud si vůz objednáváte až teď.
Je zajímavý, ale ne až tak odlišný
Značka DS si zakládá na tom, že se odlišuje od ostatních. Mimochodem, kvůli tomu byl změněn i význam písmem DS. Jestli jste si mysleli, že jde o odkaz do minulosti na slovo „déesse“ (v překladu bohyně), pak se mýlíte. Nově jde o zkratku slov „Different Spirit“. Tahle odlišnost se každopádně projevuje hlavně po vizuální stránce. DS 7 Crossback nabízí řadu zajímavých detailů, jako třeba segmenty ve světlech, které se po zapnutí zapalování otáčí o 180°. V interiéru na vás čekají kvalitní materiály (náš vůz třeba dostal kompletní čalounění Alcantarou), standardem je digitální přístrojový štít a dalším efektním detailem jsou hodiny vyklápějící se z palubní desky nebo dokonce elektricky nastavitelná zadní opěradla.
Kdyby vás ovšem zajímalo, co po stránce techniky DS 7 Crossback nabízí navíc oproti ostatní produkci PSA, možná budete zklamáni. Základem je platforma EMP2, motory jsou shodné s tím, co známe třeba od Peugeotu 3008, stejně jako převodovky. Vlastně jediný opravdu unikátní systém tohoto vozu je adaptivní podvozek kombinovaný s kamerou, která čte na vzdálenost 25 m vozovku a dokáže jednotlivé tlumiče připravit na nerovnosti v předstihu.
1.6 PureTech 180 EAT8 | 1.6 PureTech 225 EAT8 | 1.5 BlueHDi MAN6 | 2.0 BlueHDi EAT8 | |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem válců (cm3): | 1598 | 1598 | 1499 | 1997 |
Nejvyšší výkon (kW/k) | 133/181 | 165/225 | 95/130 | 130/180 |
Nejvyšší točivý moment (N.m): | 250 | 300 | 300 | 400 |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 8,9 | 8,3 | 10,8 | 9,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 220 | 236 | 194 | 218 |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km): | 5,9 | 5,9 | 4,1 | 4,9 |
Nabídka motorizací aktuálně obsahuje čtyřválce 1.5 BlueHDi a 2.0 BlueHDi, respektive zážehovou šestnáctistovku 1.6 PureTech ve variantách o výkonu 133 kW (180 k) a 165 kW (225 k). Kromě slabšího dieselu je vždy standardem osmistupňová převodovka EAT8. Čtyřkolka přijde až příští rok spolu s vrcholným plug-in hybridem o výkonu 221 kW (300 k).
První dojmy
Model DS 7 Crossback je na pohled zajímavé auto, které si skutečně s ničím jiným nespletete. Platí to jak o exteriéru, tak o kabině. Nám se na chvíli dostalo do rukou černé provedení Performance Line s Alcantarou čalouněným interiérem. Kabina skutečně vypadá hodnotně, ale na některé věci si budete muset zvyknout, protože zde dostal vzhled přednost před funkčností. Třeba tlačítka na středovém tunelu vypadají hezky, ale na první pohled není úplně zřejmé, co které dělá. A nakonec i tlačítko startování motoru je tak efektně sladěné s okolím, že ho budete v první chvíli hledat. Ústupky designu se ale zdaleka nedělaly v takové míře, jak si pamatujeme z DS 5.
Krátce zkoušený naftový dvoulitr umí být dynamický, ale o něm si více povíme až po klasickém redakčním testu, protože jsme toho s autem během české prezentace moc nenajeli. Nejvíc jsem byl ovšem zvědavý na podvozek. Náš vůz měl totiž systém adaptivních tlumičů kombinovaný s kamerou. Musím upřímně říci, že mě podvozek na prvních několika kilometrech trochu zklamal.
DS 7 Crossback je v komfortním režimu hodně měkký, což je v pořádku. Auto je celkově výrazně zaměřené na pohodlí. Na táhlejších vlnách se ale umí pořádně rozhoupat a hlavně existují situace, kdy takhle zdánlivě komfortní podvozek pouští do interiéru tvrdé rázy příliš snadno.
Nám se to stávalo v nižších rychlostech třeba při přejezdu kanálu. Naopak ale existují chvíle, kdy tlumiče spolknou třeba velký retardér a auto se přes něj jen tak lehce zhoupne. Takhle na prvních kilometrech se zdálo, že v některých situacích podvozek DS 7 Crossback příliš dobře nefunguje, jen vám zatím nedokážu popsat, které chvíle to jsou.
Cena od 895 000 Kč
Nejlevnější DS 7 Crossback koupíte za 895 000 Kč. Vůz bude mít 130 naftových koní, manuální převodovku a na stovku dosprintuje za 10,8 sekund. Je to poměrně hodně peněz. Jenže značka DS nechce nabízet holá auta, takže v ceně je hodně výbavy. Třeba dvouzónová klimatizace, digitální přístrojový štít, tempomat, čtení značek nebo zadní parkovací senzory. Ve vyšších výbavách si můžete dopřát zmíněné otáčecí diodové světlomety, asistované řízení, noční vidění, ozvučení Focal apod.
Uvidíme, zda se DS 7 Crossback prosadí. České zastoupení by rádo prodávalo 200 aut ročně. Všichni ale dobře vědí, že se začíná od nuly a je velkou neznámou, jak čeští zákazníci novou značku přijmou. Faktem také je, že technicky téměř identický Peugeot 3008 je v podstatě stejně velký (přesně řečeno je DS 7 Crossback trochu větší než 3008, ale menší než 5008) a ve vrcholné verzi GT s naftovým dvoulitrem stojí 905 tisíc. Za stejnou motorizaci dáte u DS minimálně 1 015 000 Kč.