Letos se na celém světě vyrobí okolo 71 milionů nových aut. To znamená oproti loňsku dvacetiprocentní pokles, čítající 19 milionů vozů. Informovala o tom analytická společnost LMC Automotive, která se zabývá automobilovým průmyslem. Takový výsledek ale ještě nemusí být konečný. Bude totiž silně záležet na tom, jak rychle se jednotlivé regiony dokážou vrátit k původní produkci i prodejům, píše server Automotive News.
Pandemie koronaviru uzavřela továrny velkých automobilech prakticky na všech kontinentech. Čína byla jako první na řadě, výroba se tam už znovu rozjela. V těchto dnes se spouští některé automobilky v Evropě. Například v pondělí 27. dubna by měla výrobu obnovit mladoboleslavská Škoda Auto. V USA zatím továrny Fordu neb GM zůstávají povětšinou zavřené.
Kvůli virové krizi musela také řada automobilek posunout uvedení některých modelů na trh. Podle Automotive News se jen v USA měnilo představení crossoveru Tesla Model Y, elektromobilu Ford Mustang Mach-E a dalších vozů třeba z koncernu Fiat Chrylser. Některé automobilky ale zase trvají na původně ohlášených datech. Například Volkswagen chce prvním zákazníkům dodat svůj elektromobil ID.3, a to i přesto, že se začátkem letošního roku potýkal se softwarovými problémy.
Analýza společnosti LMC Automotive předpokládá, že nejnižší prodeje aut nastanou v Evropě i v USA v dubnu. Pak by se díky znovuotevření showroomů i spuštění výroby měly opět zlepšit. V Česku se například prodejny nových i ojetých vozů otevřely zákazníkům v pondělí. Na každém jednotlivém trhu ale může být situace jiná, i kvůli zavedení různých krizových opatření. Analytici odhadují spíše pomalejší zotavení.
Mezitím v Číně, která byla první zasaženou zemí koronavirem, hlásí pokles prodejů nových aut o 12 procent. Podle LMC Automotive se ale většina významných automobilových regionů dostala do silné recese a tak může být globální výsledek horší.