Léto patří cestování, to je známá věc. Zejména o víkendech, kdy se střídají turnusy, lze očekávat hodně hustou dopravu. To pochopitelně způsobuje dopravní komplikace a zácpy, což v minulých letech zejména na D1 podtrhovaly rozsáhlé uzavírky. Letos ale minimálně na dálnicích panuje relativní stavební klid. Kde se co opravuje, to lze snadno dohledat na internetu.
Osmnáct oprav na dálnicích
Aktuální stav oprav, jejich lokalizaci i všechny další detaily, najdete například na mapě oprav od ŘSD. Tahle instituce má ve správě dálnice a silnice první třídy, proto také mapa ukazuje pouze tyto komunikace. Mapu najdete na tomto odkazu. Nebo si opravy projděte v přiložené tabulce.
Přehled oprav dálnic v České republice k 3. 7. 2025
Dálnice |
Kraj |
Název opravy |
D8 |
Ústecký |
D8 Oprava AB vozovky v km 48,276 – 52,0 L+P a v km 69,02 – 82,86 L+P |
D35 |
Olomoucký |
D35 Litovel – Křelov LP |
D48 |
Moravskoslezský |
D48 MÚK Bělotín–Rybí |
D0 |
Hlavní město Praha |
D0 Oprava AB vozovky v km 13,443 – 16,1 včetně rozšíření připojovacího pruhu v km 16,28 – 18,4 |
D6 |
Karlovarský |
D6 MÚK Tisová – MÚK Kamenný Dvůr km 149–156 |
D8 |
Ústecký |
D8 PHS Chabařovice a D8 PHS Stadice |
D6 |
Ústecký |
D6 Petrohrad – Lubenec, D6 Lubenec – obchvat, II. etapa |
D8 |
Ústecký |
D8 Oprava stavebně technologické části tunelů Panenská a Libouchec |
D55 |
Zlínský |
D55 06.1 – výstavba mostu přes řeku Moravu |
D0 |
Hlavní město Praha |
D0 aktualizace ODZ exity 10–28 |
D4 |
Středočeský |
D4 – mosty Stará Huť, ev. č. 4–019b.1 a 4–019b.2 Most přes silnici a trať ČD s vlečkou u obce Stará Huť |
D5 |
Středočeský |
D5 Oprava vozovky v km 20,00 – 28,94 vlevo vč. odpočívky Králův Dvůr |
D1 |
Středočeský |
D1, havarijní opatření na mostě ev. č. D1–030 |
D1 |
Kraj Vysočina |
D1 Rekonstrukce mostu ev.č. D1–147 |
D1 |
Moravskoslezský |
D1 Rekonstrukce mostu D1–415 |
D7 |
Ústecký |
D7 Postoloprty PHS |
D4 |
Středočeský |
Úpravy značení na dálnicích D4, D6, D10 |
D4 |
Středočeský |
D4 Most ev.č. 4–018C (1) (2) – rekonstrukce |
Zdroj dat: ŘSD
Podle informací od ŘSD aktuálně probíhá na českých dálnicích pouze 18 oprav. Dobrou zprávou je, že D1 je skoro volná. Práce u Brna byly dokončeny, takže teď se pracuje pouze na dvou místech. Jedním z nich je most Šmejkalka, který měl být opraven v rámci rekonstrukce celé D1, ale nakonec byl z tohoto projektu vyjmut a jeho oprava byla odsunuta na později. Zatím ale reálně veškeré práce na mostě provozu nepřekáží.
Nejvíce komplikací lze očekávat na dálnici D4, kde jsou v rychlém sledu za sebou hned tři opravy nedaleko u Prahy. Z pohledu provozu je ale nakonec aktuálně největším problémem oprava na dálnici D0, tedy na pražském okruhu. V dopravních špičkách tato oprava dokáže zablokovat celou část od tunelů až k dálnici D1, na začátku prázdnin se kolona přelila dokonce až na pražský Chodov.
Jaký je podle vás stav tuzemských dálnic?
Právě pro tyhle momenty ministerstvo připravilo nové trvale vyznačené náhradní trasy. Ty mohou řidiči využít v případech, kdy provoz na dálnicích vázne a vyplatí se z dálnice sjet. V reálném čase objížďky umí vypočítat všemožné navigační aplikace, ale tyto náhradní trasy byly stanoveny s ohledem na to, aby velký provoz zvládly, takže se řidiči nedostanou do obytných zón nebo na příliš úzké komunikace. Náhradní trasy mají zelený podklad a písmeno N.
Na silnicích první třídy pak ŘSD aktuálně eviduje šest desítek oprav, opravuje se a staví i na silnicích nižších tříd. Tyto opravy už na mapě od ŘSD nenajdete, ale vidět jsou (spolu s řadou dalších zajímavých informací, třeba jako pohybu údržby) na oficiálním webu dopravniinfo.gov.cz. Ten používají jako zdroj například i mapy.com od Seznamu, kde jsou uzavírky vidět lépe.
Dopravním provozu ale možná nakonec ještě více než uzavírky škodí samotní řidiči. Stále se často lze setkat s nepochopením toho, jak funguje zip před uzavírkou a úplně největší nešvar je prohlížení si nehody, což pak zpravidla zablokuje i druhý směr dálnice, ve kterém žádná nehoda není.