Diesely na ústupu. V Evropě už nejsou dominantní

25.05.2017
1 nový názor
Autor: Redakce
  • Podíl nových aut s dieselem na evropském trhu klesl na 46 %

  • Po dlouhé době tak nejsou naftová auta dominantní

  • Alternativní paliva si meziročně polepšila téměř otřetinu

  • Zákazníci se bojí, že bude provoz dieselů regulován

Meziročně se registrace dieselových aut v Evropě propadly o 14,6 %, prodeje benzinových aut ztratily 2,1 %. Naproti tomu prodej vozů s alternativním pohonem se zvýšil meziročně o 29,7 %. Celkově dubnové registrace poklesly o 7,1 %, i kvůli menšímu počtu pracovních dnů. Diesel tak není po dlouhé době dominantní. Na první místo se zase vrátila konvenční benzinová auta, ukazují statistiky JATO Dynamics.

Celkově mají diesely 46% tržní podíl. Zákazníci se od nich odklánějí z několika důvodů. Souvisí to samozřejmě se stále hojně medializovanou aférou Dieselgate. Spousta lidí se bojí, že bude provoz dieselu dále znevýhodněn, například vyššími daněmi z provozu či vyšší spotřební daní z paliva. Hrozí, že dieselová auta nebudou smět do center velkých měst.

Doporučujeme: Ojeté diesely z Dieselgate? Noční můra pro VW, ale požehnání pro motoristy

Plno lidí se také vrací k benzínu jednoduše proto, že jsou na trhu nové modely s nižšími tabulkovými emisemi, takže se dostanou do nižších daňových skupin. A samozřejmě přicházejí další a další hybridní či plug-in hybridní vozy. Rozšiřují se i různé pobídky a výhody pro elektromobily.

Diesely úplně mizí z menších vozů. Nahrazují je downsizované benzinové motory. Řada automobilek už do modelů segmentu A i B vznětový motor ani nenabízí, nebo aspoň plánuje diesel v nových modelech nadále nenabízet. Vývoj moderního dieselu je nesmírně drahý. Už i Volkswagen přiznavá, že například mild-hybrid s kompaktními akumulátory vyjde na výrobu a vývoj levněji při dosažení lepších výsledků při měření emisí.

Pavel70 (neregistrovaný)
Možná by bylo lepší používat namísto "dramatických" procentuálních změn absolutní čísla. Jenže to by potom nevypadalo tak dobře, kdybychom se dočetli, že např. za 1.Q roku se prodalo v Evropě "jen" cca 1,95 mil. těch hnusných dieselových aut (protože strmě padají jejich prodeje), zatímco alternativní pohony (hybridy, elektromobily a CNG/LPG) si výrazně polepšily a prodalo je jich ohromujících 213 tis. To by nebylo správné "ekonáboženství". U hybridů zvlášť mám pochyby o jejich přínosu k ekologii, ale stačí, když se na to budu dívat jako potenciální provozovatel. Nejlevnější na pořízení to úplně není, pokud to bude nové a fungující, tak provozně asi něco ušetřím proti dieselu, ale když se to vy*ere, tak potěš koště! A jako ojetina? Tak to bude teprve správnej adrenalin.
  • Našli jste v článku chybu?