Statistiky organizace JATO, která monitoruje automobilový trh, ukazují na propad zájmu o vozy s naftovým motorem. Rozebírali jsme to již několikrát a nutně se nemusí jednat o přímé důsledky aféry Dieselgate. Jistě, v některých zemích se zákazníci obávají, že jim vlády zakážou s diesely jezdit. Ale za poklesem zájmu o diesely mohou stát i nové vozy s alternativními pohony či více downsizovaných benzinových jednotek v nabídce.
Meziročně se prodeje dieselů v Evropě propadly o 7,9 % na 6,76 milionu nových aut, což je poměrně velké číslo. Dieselům tak nyní patří jen 43,7% tržní podíl, zatímco ještě před několika lety měly na kontě více než 54 %. Prodeje vozů s klasickým benzinovým motorem (bez hybridního systému) vzrostly meziročně o 10,9 %, tedy o 760 000 aut. Celkem mají benzinová auta po letech zase nadpoliviční podíl, alternativním palivům připadá 4,8% podíl na trhu. I tak se ale vozů s alternativním pohonem prodalo 737 400 kusů, což je o 46,1 % více než před rokem.
Doporučujeme: Český trh v roce 2017 – Které značky si vedly dobře a kdo naopak ztrácel?
Celkem se v Evropě v roce 2017 prodalo 15,57 milionu nových vozů, což je o 3,1 % víc než před rokem. Růst ale zpomaluje. Nejprodávanějším segmentem jsou SUV, kterým patří v Evropě 29% podíl. V roce 2017 se jich prodalo 4,56 milionu, o 19,5 % více než v roce 2016. Nejprodávanější je s 248 000 kusy Nissan Qashqai.
Na druhém místě je segment B, tedy auta jako Polo, Fabia či Ford Fiesta. Připadá mu 21 % trhu s 3,24 milionu prodaných aut a vede v něm Renault Clio s počtem 327 000 prodaných kusů. Segment C, tedy auta jako Golf, Octavia nebo Focus, obsadil třetí příčku s podílem 19 % a prodejem 3,02 milionu aut. Tady naprosto kraluje VW Golf s celkovým počtem 483 000 prodaných aut.
Doporučujeme: Na světě se v roce 2017 prodalo skoro 100 milionů aut. Které modely táhnou nejvíc?
Netáhnou ale MPV, která meziročně ztratila 15 %. Dříve úspěšný segment v roce 2017 přilákal jen 1,21 milionu zákazníků. Vede v něm VW Touran se 110 000 prodanými kusy. Daří se Mercedesu, který táhne prodeje vyšší střední třídy (423 000 kusů/+ 13 %) a luxusních vozů (46 000 kusů/+12 %).
Klesá také segment střední třídy, kam patří třeba vedoucí VW Passat se 184 000 prodanými kusy. Meziročně tento segment ztratil 7,4 % a prodeje klesly na 1,24 milionu vozů. Nejmenším autům klesly prodeje o 1,4 % na 1,22 milionu vozů a nejlépe se mezi nimi daří Fiatu 500 se 190 000 prodanými kusy.
Podrobnosti si můžete projít v infografice organizace JATO: