Rýsuje se další skandál s obcházením emisních norem dieselových motorů? Vyšetřovatelé v USA údajně objevili několik prazvláštních funkcí v řídících jednotkách vozů značky Mercedes-Benz vybavených naftovým motorem, které mají omezovat nebo vypínat funkci dočišťování zplodin spalování.
Web Automotive News se odkazuje na německý deník Bild am Sonntag a se zprávou přišla také agentura Reuters. Vyšetřovatelé prý našli v řídícím softwaru vozů dva programy. Jeden se jmenuje „Slipguard“ a má sloužit k rozpoznání toho, jestli vůz jede po silnici, nebo je napojen na měřící zařízení. Druhým podprogramem je „Bit 15“, který údajně vypíná některé emisní systémy po ujetí 26 km.
Doporučujeme: Jak se dotkne hromadné svolávání dieselových aut českých řidičů?
Po vypnutí či omezení funkce emisních systémů pak údajně vzrostly emise NOx testovaných aut skokově na desetinásobné hodnoty. Podobné programy vypínající emisní systémy po určité době byly objeveny i u jiných značek, třeba u Renaultu nebo Fiatu. Renault vozy v rychlosti upravil, Fiat a další značky koncernu FCA hrají nadále mrtvého brouka.
Zástupci koncernu Daimler nechtěli situaci komentovat. Mercedes totiž čelí podezření nejen v USA, ale také v Evropě. Automobilka se nicméně účastní dobrovolných svolávacích akcí, které mají upravit software naftových motorů tak, aby tzv. „okno“, kdy jsou emisní systémy plně aktivní, bylo širší. Mnoho automobilek totiž nastavilo řízení emisí tak, že se například funkce systému EGR vypnula nebo omezila při nízkých nebo naopak vysokých teplotách či při jízdě pod vysokým zatížením vyšší rychlostí.
Je ale potřeba říci, že podle evropských zákonů je možné emisní systémy vozidla odpojit, pokud to vyžaduje bezpečnost provozu či ochrana motoru před poškozením. Takový postup například přiznal Opel, který také čelil nařčení z obcházení emisních norem.