Dvanáctého července uplynulo přesně 50 let od chvíle, kdy byl oficiálně zprovozněn vůbec první úsek naší nejvytíženější dálnice D1. První plány na výstavbu tuzemské páteřní komunikace se ale objevily už ve třicátých letech, přičemž trasa byla původně jiná. Svou představu o podobě dálnice měl mimochodem i Jan Antonín Baťa.
Výstavba D1 v aktuální podobě nakonec odstartovala 8. září roku 1967. O necelé čtyři roky později se na první úsek mezi Prahou a Mirošovicemi vypravila první auta. Kompletní dálniční spojení Praha - Brno bylo dokončeno 8. listopadu 1980. V 90. letech pak došlo k rozšíření nejvytíženějšího a zároveň nejstaršího úseku mezi Prahou a Mirošovicemi na současné šestipruhové uspořádání.
V posledních letech se o dálnici D1 mluví hlavně v souvislosti s rozsáhlou modernizací. Ta odstartovala v roce 2013 a podle původních odhadů měla trvat pět let. Celková délka opravovaného úseku je 160 km. V současnosti MDČR mluví o tom, že již 119 km má modernizaci za sebou a zbývajících 41 km bude dokončeno letos. V srpnu by měl být dokončen úsek Hvězdonice-Mirošovice, zbývající tři aktuálně opravované úseky budou podle informací MDČR hotové nejpozději v říjnu. Ministr dopravy Karel Havlíček mluví o víkendu 2. a 3. října. Právě tehdy by podle jeho představ měla být dálnice volná.
Není to ale tak docela pravda. Na některých úsecích budou probíhat dokončovací práce (například na takzvaných zelených mostech) ještě během podzimu. Ale ani poté nebude platit, že v Praze najedeme na dálnici D1 a padesát let po dokončení prvního úseku se bez omezení projedeme v celé délce až do Brna.
Jak informoval server seznamzpravy.cz, z projektu modernizace totiž byl v roce 2018 vyjmut most Šmejkalka na 24. kilometru D1. Ačkoliv se ministerstvo tváří, že jde pouze o „formalitu“, protože most samotný má pouze 248 metrů a omezení bude mít celkovou délku 800 m, fakticky půjde o jeden z nejnáročnějších projektů celé modernizace (kam tedy už dnes oficiálně nespadá). Odpovídá tomu i odhadovaná cena 1,4 miliardy korun.
Most ze 40. let, který je vysoký 46 metrů, totiž bude rozšířen tak, aby bylo případně možné přejít na tři jízdní pruhy v každém směru. Zároveň kvůli nutnosti zachovat uspořádání 2+2 i během oprav bude nutné vedle mostu vystavět druhý provizorní most, který bude později zase demontován. Opravy by měly začít příští rok a hotovo bude nejdříve v roce 2024.
Příští rok zároveň odstartuje rozšiřování dálnice D1 u Brna od Kývalky (181,5 km) dále zahrnující už v současnosti často ucpané úseky kolem křížení s D2 a se silnicí 52 vedoucí směr Mikulov. V tomto případě se už ale jedná o jiný projekt, který nikdy nebyl součástí modernizaci D1.