Větší pozornost řidičů na sebe tradičně strhávají různé uzavírky, rekonstrukce nebo zúžení silnic, které nám pravidelně ztrpčují čas strávený za volantem. Ale každý rok přibude také řada nových silnic a dálnic, které pak dohromady vytvoří průjezdnější, bezpečnější a příjemnější celek. Příprava nových staveb je běh na dlouhou trať. Kromě pozemků je zapotřebí celá řada posudků, stanovisek, analýz, průzkumů a tak dále.
Například stanovisko EIA (posuzování vlivů na životní prostředí) k letos dokončované části obchvatu Znojma pochází již z roku 1994. Pak zde máme námitky veřejnosti nebo třeba požadavky a protesty ekologů, kteří si na poslední chvíli vzpomenou, že poblíž stavby sídlí chráněný druh chrobáka. Buďme rádi, že se staví alespoň něco.
D1, Přerov – Lipník nad Bečvou
Stavba 0137 v délce 14 312 metrů je jedním z posledních dílků dálniční skládačky, která má propojit Prahu s Ostravou. Úsek za přibližně pět miliard korun začal být budován v roce 2015, v budoucnu by měl být napojen na chystaný dálniční obchvat Přerova, který by značně ulehčil život obyvatelům města. O trasu tohoto obchvatu však vede Ředitelství silnic a dálnic spor s obyvateli místní části Dluhonice a hnutím Děti Země, kterým vadí potenciální likvidace části obce a (možná zástupně) ohrožení biotopů se zvláště chráněnými živočichy. Alternativní trasa by však vyžadovala novou dokumentaci a průzkumy v ceně stovek milionů korun, nemluvě o časové ztrátě.
D3, Bošilec–Ševětín
Nově vybudovaný kus dálnice nahradí kapacitně nedostačující a kvůli častému předjíždění nebezpečnou silnici I/3. Úsek o délce 8137 metrů bude v následujícím roce propojen s další budovanou částí dálnice o délce téměř jedenácti kilometrů v prostoru Ševětín–Borek, tak dojde k napojení na již zprovozněné stavby 0309/III (Borek–Úsilné) a 0308C (Veselí nad Lužnicí – Bošilec). Další čtyři úseky D3 jsou v přípravě.
I/13, křižovatka Třebušice
Nová mimoúrovňová křižovatka poblíž obce Třebušice, zlikvidované v 80. letech, je součástí modernizace klíčového tahu I/13, propojujícího Ústí nad Labem, Teplice, Most a Chomutov. Dokončením této stavby dojde k odstranění poslední dvoupruhové části silnice I/13 mezi Chomutovem a Teplicemi. Výsledkem bude zkapacitnění této komunikace, která je až ze 40 % zatížena nákladní dopravou.
I/16, Slaný–Velvary
Přeložka silnice I/16 zvýší plynulost a bezpečnost dopravy v úseku, který má nevyhovující šířkové a směrové parametry. Část téměř třináctikilometrového úseku nové komunikace bude zároveň tvořit severní obchvat Slaného, od dopravní zátěže ulehčí obcím Blahotice, Vítov, Luníkov a Ješín.
I/53, obchvat Lechovic
Silnice I/53 na trase Znojmo–Pohořelice je významnou komunikací pro nákladní dopravu díky napojení na tahy E 59 a E 461, směřující do Rakouska. Kvůli směrovému i výškovému vedení a trase skrz obec se nyní dá považovat za vážnou dopravní závadu, řešením bude obchvat, který tak odstraní poslední úsek I/53 vedoucí v intravilánu.
I/15, obchvat Kravař
Důležitá spojnice mezi Litoměřicemi a Českou Lípou je nyní vedena skrz Kravaře a Sezímky, což vystavuje místní obyvatele hluku, imisní zátěži i riziku nehod. Obchvat o délce 2715 metrů sníží zatížení stávající komunikace, která je nyní vystavena veškeré dopravě vedené v tomto koridoru. V budoucnu ji bude možné lépe využívat pro místní dopravu, zvýší se také bezpečí pro chodce a cyklisty.
I/38, obchvat Znojma
Druhá část obchvatu bude společně s momentálně připravovaným prvním a třetím úsekem v budoucnu odklánět tranzitní dopravu z trasy, kterou v létě volí řada řidičů mířících do Chorvatska. Po zpoplatnění cesty z Pohořelic na Mikulov zde také došlo k nárůstu nákladní dopravy. Městem denně projede okolo dvaadvaceti tisíc vozů, celý okruh má být hotov v roce 2025.