[su_label type="info"]TIP[/su_label] Galerii otevřete klepnutím na první obrázek
-
V roce 1978 odstartoval první ročník dakarské rally
-
Startovní listina byla velmi pestrá
-
Mezi automobily bylo hned několik exemplářů Lady Niva, nechyběl VW Brouk, Citroën DS, Renault 4 nebo Fiat Campagnola
-
Peugeot tehdy zastupoval model 504 ve verzi sedan i kombi
-
Do závodu odstartovalo 182 vozů a motorek, do cíle dojelo 74 z nich
Letošní dakarská rally je v pořadí čtyřicátá. Na první pohled by se mohlo zdát, že slavný závod poprvé odstartoval přesně před čtyřiceti lety, ale to není tak docela pravda. Na rozdíl od současného modelu, kdy se startuje první víkend v lednu, byl ten úplně první Dakar zahájen až na konci roku 1978. Stalo se tak přesně 26. prosince v Paříži. Závod vedl přes Francii, následně zamířili účastníci do Alžířska, Nigérie, Mali a končilo se v senegalském Dakaru 14. ledna 1979.
Trasa celkem měřila 10 tisíc kilometrů. První etapa obnášela v podstatě pouze přejezd do Marseille, odkud se celý konvoj přeplavil do Alžíru. Ve Francii byla připravena kratičká speciálka dlouhá pouhých 3,6 km, která měla za cíl stanovit pořadí na startu do první africké etapy.
Doporučujeme: Automobilce Mini došla trpělivost. Na Dakar pošle auta s pohonem 4×4 i zadokolky
Na start historicky prvního Dakaru se postavilo celkem 182 vozů, motorek a kamionů, do cíle ale dorazilo pouhých 74, přičemž všichni jeli v jedné společné kategorii. Z dnešního pohledu, kdy v tomto závodě létají po jihoamerických trasách neskutečně rychlé tovární speciály, je původní startovní listina naprosto neuvěřitelná.
Tak třeba Peugeot. Aktuálně je jeho tým našlapaný hvězdami, které mají k dispozici vůz, o němž někteří účastníci říkají, že je z jiné dimenze. V roce 1978 byla k vidění i tato značka, ovšem místo expresních bugin šlo o model 504 (i 404). Do závodu odstartovaly jak sedany, tak kombíky. Samozřejmě zde nemohl chybět Land Rover s předchůdcem známého Defenderu, odstartovaly i Range Rovery, několik exemplářů Lady Niva, Citroën DS, Volkswagen Brouk nebo Ford Transit. Tou vůbec největší raritou byla ovšem účast Renaultu KZ z roku 1926. Tento stroj navíc na rozdíl od většiny startovního pole dojel až do cíle a dokonce ani nebyl poslední. Celkově skončil na 71. příčce.
Další zajímavé účastníky první dakarské rally, včetně nákladních vozů Saviem, které v licenci vyráběla Avia, najdete v přiložené galerii. První ročník samotný si pak můžete připomenout také na videu: