Společnost DAF získala se svým modelem CF Electric rozsáhlé praktické zkušenosti. Tato vozidla, vybavená technologií VDL E-power, slouží u několika zákazníků každý den k přepravě například k potravin a kontejnerů. Dosud tak najezdila 150 000 km ujetých pouze na elektřinu.
Stále více měst vyjadřuje svůj záměr povolit do svých center vjezd pouze bezemisním a téměř úplně tichým vozidlům. Model DAF CF Electric je odpovědí právě na tento požadavek. První CF Electric byl dodán před rokem a další následovaly v průběhu loňského roku. Společnost DAF tak získala mnoho zkušeností a poznatků s celkem šesti provozovanými elektrickými nákladními vozidly. Mimo jiné to vedlo ke vzniku verze, která je interně označována jako Fáze 2 a obsahuje software nové generace a novou přístrojovou desku.
„Nyní jsme dosáhli okamžiku, kdy můžeme v omezeném množství začít model CF Electric prodávat. Očekáváme prodej řádově desítek vozidel ročně. Abychom mohli zaručit vynikající kvalitu, zahajujeme kontrolovanou výrobu. Současně budeme postupně budovat servisní síť pro tato vozidla. Tahač CF Electric je nyní dostupný pro zákazníky v Nizozemsku, Belgii a v německém Severním Porýní-Vestfálsku. V závislosti na místní infrastruktuře pro nabíjení akumulátorů a na možnostech poprodejních služeb budou zvažovány další oblasti Evropy,“ uvedl člen správní rady a ředitel marketingu a prodeje Richard Zink.
„Provozováním modelu CF Electric vznikl nový obchodní segment. Měli jsme možnost vyzkoušet si, co znamená používat jej v každodenní praxi. I když v prvních týdnech využívali pouze omezenou část 100 km dojezdu, někteří provozovatelé nyní s vozidlem ujedou okolo 250 km denně. Chce to smysluplně plánovat jízdy. Možnost rychlého dobití akumulátorů - se správným vybavením jsou plně nabité za něco málo přes 30 minut - znamená, že v případě potřeby jsou k dispozici další kilometry jízdy,“ řekl Richard Zink.
CF Electric mají ve svém vozovém parku firmy Jumbo, Simon Loos a Tinie Manders Transport z Nizozemska a Rhenus Group z Německa. Ve společnosti Tinie Manders je elektrické nákladní vozidlo využíváno velmi intenzivně: tahač zde již ujel více než 30 000 km a jezdí sedm dní v týdnu, od rána až do půlnoci. Většinou jde o krátké jízdy v oblasti města Eindhoven.
„Model CF Electric je stejně spolehlivý jako jakékoli jiné vozidlo DAF. Plánování jízd elektrickým nákladním vozidlem vyžaduje jiný přístup a způsob uvažování. Musíte zajistit, aby trasa vyhovovala vozidlu a nikoli opačně. Navíc, aby bylo možné vozidlo využívat optimálně, je důležité, že můžete akumulátory nabíjet během vykládky a nakládky. Pokud s těmito dvěma předpoklady počítáte, může být elektrické nákladní vozidlo skvělou alternativou pro městskou distribuci,“ říká spoluředitelka společnosti Tinie Manders Transport Eveline Mandersová.
Společnosti DAF a VDL Groep nedávno oznámily, že budou uvedena do provozu čtyři kompletně elektrická vozidla CF Electric se třemi nápravami určená pro svoz odpadu v městských oblastech s nulovými emisemi.
Informace o voze DAF CF Electric
DAF CF Electric je plně elektricky poháněný tahač v konfiguraci 4x2 vyvinutý pro distribuční aplikace v městských oblastech, určený pro použití s přívěsy vybavenými jednoduchou nebo dvojitou nápravou a celkovou hmotností až 37 t. ¨
Vozidlo vychází z modelu DAF CF. Má plně elektrický pohon využívající technologii E-Power od společnosti VDL. Základem inteligentní hnací soustavy je trakční elektromotor o výkonu 210 kW, který získává energii z lithio-ionového akumulátoru s celkovou kapacitou 170 kWh. DAF CF Electric má dojezd přibližně 100 km, takže je vhodný pro přepravu velkého objemu při městské distribuci.
DAF CF Electric - základní technické údaje
Hmotnost tahače 9700 kg
Výkon elektromotoru 210 kW
Točivý moment 2000 N.m
Kapacita akumulátoru 170 kWh
Dojezd plně nabitého vozidla přibližně 100 km
Rychlé nabití akumulátorů 35 minut (při výkonu 300 kW)