Seat Ibiza 1.0 TGI je už nějakou dobu zpět u českého zastoupení této automobilky (můžete se ale těšit ještě na dva články). Uvolněné místo na redakčním parkovišti po sympatickém a na provoz velmi levném malém hatchbacku nedávno obsadil další zajímavý vůz – na našem trhu hodně populární Dacia Duster.
Popularitě tohoto SUV se nelze divit. Především je to SUV, které si vybudovalo pověst auta schopného jízdy v opravdovém terénu. Zákazníkům se Duster rovněž velmi líbí na pohled. Proto také nová generace vypadá jako facelift té předchozí-. A hlavně, Dacia prodává Duster za poměrně zajímavé ceny, což nakonec dobře ukazuje také naše provedení. I když, právě s cenou je trochu potíž.
Náš konkrétní exemplář má nejvyšší výbavu Prestige, diesel 1.5 dCi a pohon všech kol. Jeho základní cena je 448 900 Kč. Obecně Duster mnoho dalších příplatků nenabízí. Z toho mála dostal testovací vůz navíc rezervní kolo za 1800 Kč (je trochu zvláštní, že zrovna u auta typu Duster není rezerva součástí standardní výbavy), vyhřívaná sedadla za 6000 Kč, tažné zařízení za 7370 Kč a střešní nosiče za 3390 Kč. Dohromady to dává 467 460 Kč. Jenže...
Stejně jako obrovské množství jiných aut prošel i Duster kvůli novým emisním normám modernizací. Tohle konkrétní provedení už v nabídce nenajdete. Motor 1.5 dCi o výkonu 80 kW (109 k) byl nahrazen jednotkou 1.5 Blue dCi. Ta je výkonnější (85 kW/115 k) a o deset tisíc dražší. Ve výbavě Prestige vyjde na 458 900 Kč. Ceny příplatků se ale nezměnily.
Je mnohem lepší, než býval
Upřímně, v dnešní době vám nikdo nedá slevu zadarmo. I když třeba na fotkách vypadá Duster opravdu dobře, v reálu samozřejmě poznáte, že se nedíváte na produkt prémiové automobilky. A teď nemám na mysli přímo použité materiály. Ale například navigace má velmi zastaralou grafiku a vůbec celý multimediální systém je spíše průměrný. Zmíněný facelift přinesl kromě jiného také lepší verzi multimediálního systému, ale tu náš Duster nemá. A třeba hlídání mrtvého úhlu během prvních několika málo týdnů působí spíše tak, že si nejsem moc jistý, zda opravdu funguje.
Jenže to je u Dacie zkrátka součást hry a navíc jde v podstatě o drobnosti. Důležitější je fakt, že Duster druhé generace funguje z pohledu běžného silničního použití mnohem, ale opravdu mnohem lépe než první generace. Automobilka zapracovala na všem důležitém. Vůz už má nastavitelný volant v obou směrech a především výrazně tišší interiér. Zatím ještě nedošlo na nějaký opravdu dlouhý výlet, ovšem příměstské cestování po D1 zvládá Duster i kolem 140 km/h s velkým přehledem a uvnitř panuje až překvapivé ticho.
Všechny tyto obecné podrobnosti jsme si už podrobně rozebrali v dřívějším redakčním testu, kde najdete také naměřenou dynamiku i výsledky měření velikosti interiéru:
Také proto se nemusíme během našeho dlouhodobého testu zdržovat obvyklou agendou a můžeme se více zaměřit na praktické dovednosti. S Dusterem určitě vyrazíme na větší terénní projížďku, rozhodně podnikneme i nějakou dlouhou cestu, abychom zjistili, jak moc je při jízdě po silnici doopravdy pohodlný, a samozřejmě budeme sledovat dlouhodobou spotřebu.
Zkrátka bude dost času a příležitostí zjistit, o kolik se druhá generace doopravdy zlepšila ve srovnání s generací předchozí a jak moc velká konkurence to může být pro běžné malé crossovery typu Peugeotu 2008 dostupné za podobné peníze. A pokud vás o Dusteru zajímá něco speciálního, neváhejte a ptejte se. Třeba v komentářích pod článkem.
Technické údaje | Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | řadový přeplňovaný vznětový čtyřválec K9K, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1461 |
Vrtání x zdvih (mm): | 76,0 x 80,5 |
Kompresní poměr: | 15,5 : 1 |
Ventilový rozvod: | SOHC, 2 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 80 / 4000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 260 / 1750 |
Převodovka: | šestistupňová manuální |
Poháněná kola: | všechna čtyři |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 12,4 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 169 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 4,7 / 4,8 / 4,7 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4341 |
Šířka (mm): | 1804 |
Výška (mm): | 1682 |
Rozvor náprav (mm): | 2676 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1563 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1580 |
Poloměr otáčení (m): | 5,1 |
Provozní hmotnost DIN (kg): | 1320 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1899 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 411 (376) / 1444 (1409) |
Objem palivové nádrže (l): | 50 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | zavěšení McPherson, spodní příčná ramena |
Podvozek vzadu: | víceprvkové zavěšení |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Brzdy vpředu: | kotouče 280 x 24 mm s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu: | kotouče 228 mm |
Standardní rozměr pneumatik vpředu: | 215/60 R17 |
Standardní rozměr pneumatik vzadu: | 215/60 R17 |