Seat Ibiza 1.0 TGI je už nějakou dobu zpět u českého zastoupení této automobilky (můžete se ale těšit ještě na dva články). Uvolněné místo na redakčním parkovišti po sympatickém a na provoz velmi levném malém hatchbacku nedávno obsadil další zajímavý vůz – na našem trhu hodně populární Dacia Duster.
Popularitě tohoto SUV se nelze divit. Především je to SUV, které si vybudovalo pověst auta schopného jízdy v opravdovém terénu. Zákazníkům se Duster rovněž velmi líbí na pohled. Proto také nová generace vypadá jako facelift té předchozí-. A hlavně, Dacia prodává Duster za poměrně zajímavé ceny, což nakonec dobře ukazuje také naše provedení. I když, právě s cenou je trochu potíž.
Duster se velmi často prodává s výraznou bronzovou barvou karoserie, ale bílá mu možná sluší ještě víc. Druhá generace nevypadá na pohled vůbec lacině. Sedmnáctipalcové disky značí přítomnost vrcholné výbavy PrestigeNáš konkrétní exemplář má nejvyšší výbavu Prestige, diesel 1.5 dCi a pohon všech kol. Jeho základní cena je 448 900 Kč. Obecně Duster mnoho dalších příplatků nenabízí. Z toho mála dostal testovací vůz navíc rezervní kolo za 1800 Kč (je trochu zvláštní, že zrovna u auta typu Duster není rezerva součástí standardní výbavy), vyhřívaná sedadla za 6000 Kč, tažné zařízení za 7370 Kč a střešní nosiče za 3390 Kč. Dohromady to dává 467 460 Kč. Jenže...
Stejně jako obrovské množství jiných aut prošel i Duster kvůli novým emisním normám modernizací. Tohle konkrétní provedení už v nabídce nenajdete. Motor 1.5 dCi o výkonu 80 kW (109 k) byl nahrazen jednotkou 1.5 Blue dCi. Ta je výkonnější (85 kW/115 k) a o deset tisíc dražší. Ve výbavě Prestige vyjde na 458 900 Kč. Ceny příplatků se ale nezměnily.
Je mnohem lepší, než býval
Upřímně, v dnešní době vám nikdo nedá slevu zadarmo. I když třeba na fotkách vypadá Duster opravdu dobře, v reálu samozřejmě poznáte, že se nedíváte na produkt prémiové automobilky. A teď nemám na mysli přímo použité materiály. Ale například navigace má velmi zastaralou grafiku a vůbec celý multimediální systém je spíše průměrný. Zmíněný facelift přinesl kromě jiného také lepší verzi multimediálního systému, ale tu náš Duster nemá. A třeba hlídání mrtvého úhlu během prvních několika málo týdnů působí spíše tak, že si nejsem moc jistý, zda opravdu funguje.
Takhle nějak by to asi vypadalo, kdybychom vlastnili nějaký les a před Vánocemi si do něj zajeli pro stromeček. Ani druhá generace se terénu samozřejmě nebojí, což si ale ještě během testu více ověřímeJenže to je u Dacie zkrátka součást hry a navíc jde v podstatě o drobnosti. Důležitější je fakt, že Duster druhé generace funguje z pohledu běžného silničního použití mnohem, ale opravdu mnohem lépe než první generace. Automobilka zapracovala na všem důležitém. Vůz už má nastavitelný volant v obou směrech a především výrazně tišší interiér. Zatím ještě nedošlo na nějaký opravdu dlouhý výlet, ovšem příměstské cestování po D1 zvládá Duster i kolem 140 km/h s velkým přehledem a uvnitř panuje až překvapivé ticho.
Všechny tyto obecné podrobnosti jsme si už podrobně rozebrali v dřívějším redakčním testu, kde najdete také naměřenou dynamiku i výsledky měření velikosti interiéru:
Také proto se nemusíme během našeho dlouhodobého testu zdržovat obvyklou agendou a můžeme se více zaměřit na praktické dovednosti. S Dusterem určitě vyrazíme na větší terénní projížďku, rozhodně podnikneme i nějakou dlouhou cestu, abychom zjistili, jak moc je při jízdě po silnici doopravdy pohodlný, a samozřejmě budeme sledovat dlouhodobou spotřebu.
Zkrátka bude dost času a příležitostí zjistit, o kolik se druhá generace doopravdy zlepšila ve srovnání s generací předchozí a jak moc velká konkurence to může být pro běžné malé crossovery typu Peugeotu 2008 dostupné za podobné peníze. A pokud vás o Dusteru zajímá něco speciálního, neváhejte a ptejte se. Třeba v komentářích pod článkem.
| Technické údaje | Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 |
|---|---|
| MOTOR | |
| Konstrukce: | řadový přeplňovaný vznětový čtyřválec K9K, uložený vpředu napříč |
| Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
| Zdvihový objem válců (cm3): | 1461 |
| Vrtání x zdvih (mm): | 76,0 x 80,5 |
| Kompresní poměr: | 15,5 : 1 |
| Ventilový rozvod: | SOHC, 2 ventily na válec |
| Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 80 / 4000 |
| Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 260 / 1750 |
| Převodovka: | šestistupňová manuální |
| Poháněná kola: | všechna čtyři |
| JÍZDNÍ VÝKONY | |
| Akcelerace 0-100 km/h (s): | 12,4 |
| Nejvyšší rychlost (km/h): | 169 |
| Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 4,7 / 4,8 / 4,7 |
| ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
| Délka (mm): | 4341 |
| Šířka (mm): | 1804 |
| Výška (mm): | 1682 |
| Rozvor náprav (mm): | 2676 |
| Rozchod kol vpředu (mm): | 1563 |
| Rozchod kol vzadu (mm): | 1580 |
| Poloměr otáčení (m): | 5,1 |
| Provozní hmotnost DIN (kg): | 1320 |
| Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1899 |
| Objem zavazadlového prostoru (l): | 411 (376) / 1444 (1409) |
| Objem palivové nádrže (l): | 50 |
| PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
| Podvozek vpředu: | zavěšení McPherson, spodní příčná ramena |
| Podvozek vzadu: | víceprvkové zavěšení |
| Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
| Brzdy vpředu: | kotouče 280 x 24 mm s vnitřním chlazením |
| Brzdy vzadu: | kotouče 228 mm |
| Standardní rozměr pneumatik vpředu: | 215/60 R17 |
| Standardní rozměr pneumatik vzadu: | 215/60 R17 |