-
Cupra Leon dorazí na trh nejprve jako sportovní plug-in hybrid, ostřejší varianty budou následovat příští rok
-
Krátce jsme vyzkoušeli provedení s karoserií kombi
-
Technika je shodná se Škodou Octavia RS iV
-
V některých režimech působí vůz i s vybitou baterií velice dynamicky...
-
...a v jiných svůj sportovní charakter důsledně tají
-
Na trh už dorazila také modernizovaná Cupra Ateca
-
Ateca se změnila jen po stránce designu, pod kapotou je pořád přeplňovaný dvoulitr
Hlavní novinkou letošního roku je v případě značky Cupra crossover Formentor. První zcela samostatný model si probereme v samostatném článku. Dnes se podíváme na další dva zajímavé automobily. V prosinci dorazí do prodeje Leon nové generace ve svém ostrém provedení, které se už bude nadále prodávat pouze jako Cupra Leon. A před časem se už začala prodávat také modernizovaná Ateca. Nedávno jsme si krátce vyzkoušeli oba zmíněné modely.
Zajímavější z této dvojice je logicky nový Leon. Zatímco Formentor doburácel na český trh nejprve jako výkonný crossover vybavený přeplňovaným dvoulitrem a až příští rok přijdou ekologické a slabší verze, u Cupry Leon tomu je naopak. Pokud tedy chcete španělský hot-hatch, případně kombi s pohonem všech kol a výkonem přes tři stovky koní, musíte si ještě pár měsíců počkat.
Na úvod se bude nabízet verze 1.4 e-Hybrid. První exempláře dorazí letos v prosinci. Tedy za předpokladu, že koronavirus plány jako už mnohokrát nezmění. Pohonná jednotka je naladěná na 180 kW (245 k) a ano, je identická s tím, co známe ze Škody Octavia RS iv.
Základem je spalovací čtrnáctistovka doplněná o jeden elektromotor. Celkově systém dává 180 kW (245 k) a 400 Nm. Kombi oficiálně zvládne sprint na 100 km/h za sedm sekund a nejvíce se rozjede na 225 km/h. Subjektivně působí Cupra Leon sportovněji než Octavia RS iV. Jde zejména o naladění podvozku a chování v zatáčkách. Leon se zdá být obratnější, jenže ani španělské kombi není žádná lehká váha. Stejně jako „ostrá“ Škoda váží zhruba 1,7 tuny.
Jede rychle, ale jen někdy
Jak Cupra Leon ST reálně zrychluje s vybitou baterií, to si můžete prohlédnout v přiložené tabulce. Protože jsme vůz měli jen na dvě hodiny, nabít jsme ho nestihli. Ze zkušeností s Octavií RS iV ale víme, že se vybité baterie projeví až v rychlostech nad dálničním limitem. Sprint na 100 km/h vybité akumulátory neovlivňují. Pro kontext jsme do tabulky přidali ještě měření staré Octavie Combi RS 230 DSG. Kvůli výrazně nižší hmotnosti je samozřejmě rychlejší.
Akcelerace Cupry Leon ST 1.4 e-Hybrid 0-150 km/h
Zajímavá věc se týká jízdních režimů a převodovky. Že systém dává slibovaných 180 kW (245 k) v režimu Cupra a že v ostatních režimech vůz působí podstatně méně dynamicky, to nepřekvapí. Nicméně v praxi se zdá, že má velký vliv na chování systému také nastavení převodovky. Pokud vyměníte režim D za režim S, auto ožije bez ohledu na zvolený režim a bez ohledu na otáčky spalovací jednotky.
Je zjevné, že v režimu převodovky S se více zapojuje elektromotor. To samé dělá i Škoda Octavia RS iV, nicméně podle mladoboleslavské automobilky je chování elektromotoru stejné jak v režimu D, tak v režimu převodovky S. V praxi, pokud chcete z těchto rychlých plug-in hybridů dostat maximum, musíte mít režim Cupra a k tomu převodovku v režimu S. Jestli se nějakým omylem přepnete z režimu S do režimu D, auto najednou výrazně ztratí svůj elán.
Jízdní vlastnosti nezklamou
V elektrickém režimu jízdy by měl vůz zvládnout až 52 km, normovaná spotřeba je 1,3 až 1,5 l/100 km. Tyto věci jsme ale během prvních kilometrů neověřovali. Předmětem našeho zájmu byla zejména dynamická jízda. A v té vůz nezklamal, byť čistě spalovací varianta samozřejmě bude výrazně lepší. Škoda jen umělého zvuku pouštěného přes reproduktory do interiéru. Umí být dost otravný. V režimu Cupra se ho nezbavíte, v režimu Individual naštěstí ano.
Na pohled vyšperkovaný Leon ST rozhodně zaujme. Jen umělé koncovky výfuku moc nenadchnou. Měděnou barvou orámovaný plast působí skoro až lacině. Jinak se ale můžete těšit na velká kola se zajímavým designem, matné barvy, spoustu nevšedních detailů, sportovní sedačky v interiéru, tlačítko startování na volantu nebo velké tlačítko ESC na středovém tunelu.
https://autobible.euro.cz/test-seat-leon-st-cupra-r/
Uvidíme, jak Cupra Leon ST vybavená silnějším plug-in hybridem zaujme české obecenstvo. Na trzích, kde emisní daně zvítězily nad zdravým rozumem, to určitě bude zajímavá volba. V našich končinách asi většina zákazníků dá přednost výkonnější verzi přeplňovaného dvoulitru a vůbec nebude přemýšlet. Faktem ale zůstává, že výsledný kompromis mezi sportovním svezením a ekologií není vůbec špatný. Doby, kdy pojem plug-in hybrid znamenal nevzhlednou škatuli, která se jen líně sunula vpřed, jsou každopádně ty tam.
Cenu nová Cupra Leon zatím stanovenou nemá. Uvidíme, zda bude španělská značka následovat Škodu, která nacenila RS iV stejně jako klasické RS s dvoulitrem o výkonu 180 kW (245 k).
Cupra Ateca: Vše při starém. Naštěstí!
Ateca v provedení Cupra byl první model, který jste si pod osamostatněnou značkou mohli pořídit. Na trh přišel relativně nedávno, ale Ateca jako taková byla představena už v roce 2016, takže si modernizaci zasloužila. Facelift se samozřejmě dotkl i vrcholného provedení.
Naštěstí se změnily pouze ty méně podstatné věci, motor zůstal stejný. A protože přeplňovaný dvoulitr byl vždy na crossoveru Cupra Ateca tím nejzajímavějším, lze to považovat za dobrou zprávu. Stále tedy platí, že zájemci dostanou za necelých 1,2 milionu kompaktní SUV disponující výkonem 221 kW (300 k) a standardně vybavené dvouspojkovou převodovkou i pohonem všech kol.
https://autobible.euro.cz/cupra-ateca-vs-seat-ateca-fr-2-0-tsi-4drive-vlastne-prinasi-znacka-cupra-praxi/
Cupra Ateca nabízí na poměry své kategorie vynikající jízdní vlastnosti kombinovaná se zcela suverénní dynamikou. V tomto směru není co řešit. Vše navíc podporuje hodně jadrný titanový výfuk od společnosti Akrapovič. Běžné jízdní režimy jeho potenciál tají, ale nejostřejší režim Cupra dodá tu správnou zvukovou kulisu. Za titanový výfuk se nepřiplácelo, jenže aktuálně byly jeho dodávky kvůli nedostatku pozastaveny. Vrátit by se měl začátkem příštího roku.
Interiér už přináší novinek více. Přední cestující sedí ve skořepinových sedadlech dodávaných v rámci standardní výbavy. Zájemci si mohou pořídit také nový volant vybavený tlačítky (+16 900 Kč). To levé umožňuje volbu jízdních režimů (neotáčí se s ním, jak by se mohlo na první pohled zdát, ale musíte ho mačkat), tím pravým se pak startuje motor. Pokud si pamatujete starší verzi, pak víte, že původně bylo tlačítko pro startování motoru na středovém tunelu. Nově je místo něj tlačítko pro nastavení funkce stabilizace. V dobách, kdy se obvykle musíte k nabídce ESC proklikat přes několik položek na středovém displeji, je to věc skoro nevídaná. Na praktických dovednostech se v rámci faceliftu samozřejmě nic nezměnilo.
Nejvíce se toho událo na vnější karoserii. Kompletně přepracovaná je přední část, která ladí s nejnovějšími modely Cupra, a to včetně Formentoru. Nový je nárazník, maska, i standardně dodávaná diodová světla. V nabídce najdete nově tvarovaná kola a upravena byla také zadní část.
Cupra Ateca stojí 1 279 900 Kč. V rámci faceliftu tak trochu podražila. Dříve stála 1 999 900 Kč. Vůz ale získal pár věcí navíc a hlavně zákazníci si patrně rozdílu 80 tisíc při ceně nad 1,2 milionu asi ani nevšimnou. Pro srovnání, Formentor je dražší o zhruba 50 tisíc.
Ostré španělské SUV asi neosloví masy, ale zajímavý automobil to rozhodně je. Nakonec crossoverů nabízejících výkon 300 koní a zároveň prostorný i praktický interiér na trhu moc nenajdete. Takže díky za něj.