Ještě než definitivně uzavřeme dlouhodobý test >Seatu Ibiza 1.0 TGI, podíváme se, jak je to s tou největší výhodou, kterou nám pohon na CNG nabízí a kvůli které se podobná auta kupují. Jaké byly celkové náklady a průměrná spotřeba? A jak vychází porovnání s nějakým podobným, ovšem čistě benzinovým autem?
Téměř pořád na CNG, ale velmi často u čerpací stanice
S naším Seatem Ibiza 1.0 TGI jsme v období testu ujeli 7463 km. Z toho plných 7330 km připadlo na jízdu na CNG. Sice si to žádalo častější tankování, ale režim téhle Ibizy se skládal převážně z dojíždění dvaceti kilometrů po dálnici do Prahy a zpět. Navíc přímo na mé nejobvyklejší trase je stanice s možností tankování CNG, takže s častějším doplňováním nebyl problém. Respektive jsem se rád přizpůsobil, protože už od začátku bylo zřejmé, že v plynovém režimu jezdí Ibiza hodně levně.
rel="bookmark">Seat Ibiza 1.0 TGI v dlouhodobém testu: Znovu tříválec, tentokrát ale na CNG
rel="bookmark">Se Seatem Ibiza 1.0 TGI na Eco Energy Rally Bohemia: Plyn vítězí
Seat Ibiza 1.0 TGI na brzdě: Jak se liší parametry při spalování CNG a benzinu? Ibiza 1.0 TGI na Autobahnu: Za kolik jede auto na CNG, když se o spotřebu nestaráte?
Těchto 14 věcí vás čeká, když se rozhodnete pro auto na CNG
Jak přesně funguje pohon na CNG? Náš redakční Seat Ibiza 1.0 TGI vám to ukáže
Využili jsme příležitost a dlouhodobě sesbíraná data z testu Ibizy 1.0 TGI porovnali s daty, které jsme nashromáždili o několik měsíců dříve v rámci testu Škody Fabia Combi 1.0 TSI. Výsledky nelze porovnávat na sto procent, protože Fabia měla výkonnější motor, byla trochu větší a většinu svého působení v naší redakci strávila v zimním provozu. Pro představu je ale srovnání obou našich dlouhodobých testů docela zajímavé.
Už třeba proto, že můžeme konkrétně demonstrovat i jednu z nevýhod pohonu na CNG. Během těch 7330 km jsme totiž tankovali 32krát (průměrně tedy po ujetí 229 km). Tabulky Fabie Combi 1.0 TSI ukazují, že jsme s ní celkem během šesti měsíců ujeli 8554 km, ale u čerpacích stanic jsme stavěli pouze 22krát. Ale to je pouze logická ilustrace známého faktu, že objem nádob na CNG neumožňuje ujet na plyn až tak velkou vzdálenost. Mimochodem, nejvíc jsme v režimu CNG ujeli za oněch šest testovacích měsíců na jedno tankování 297 km. Jistě, pokud bychom se zaměřili na dojezd CNG+benzin, bylo by to docela jiné číslo.
Konzumuje opravdu málo
Palubní počítač během testu nejčastěji ukazoval spotřebu kolem pěti kilogramů CNG na 100 km. Protože auto většinu času jezdilo po dálnicích, kde jsme ho moc nešetřili, byl i tento výsledek zajímavý. Nicméně čísla nasbíraná při jednotlivých tankováních hovoří trochu jinak. Realita je totiž lepší.
K pěti kilogramům jsme se po přepočítání reálně doplněného paliva párkrát opravdu dostali. Během výletu do Hannoveru na neomezených úsecích německých dálnic to bylo i přes pět kilogramů, běžně ale Ibiza konzumovala méně. Vůbec nejvyšší průměrná dopočítaná spotřeba „od plné do plné“ vyšla na 5,4 kg/100 km. Naopak nejlepší má hodnotu 3,35 kg/100 km. Celkový vypočítaný průměr za všechna tankování pro 7330 ujetých kilometrů je 4,25 kg/100 km.
Pro zajímavost, nejlevněji jsme během našich půlročních cest s Ibizou natankovali CNG za 23,9 Kč/kg. Nejdražší byl plyn v Německu, kde stál v přepočtu zhruba 30 Kč/kg. Průměrná cena za všechna tankování je 26,62 Kč/kg.
Jezdit za méně než 1 Kč/km? Bez problémů
Dohromady jsme během 7330 kilometrů ujetých výhradně na CNG utratili za plyn 7743,3 Kč. Z toho vychází náklady na provoz Seatu Ibiza 1.0 TGI na 1,06 Kč/km, což je opravdu hezké číslo. Zejména vzhledem k tomu, jak jsme s autem jezdili, protože jsme se prakticky nikdy neohlíželi na spotřebu a prostě jezdili tak, jak to šlo.
Že ona magická hranice 1 Kč/km není u CNG žádná pohádka, to dokazuje nejen celkový výsledek, ale třeba i dílčí hodnoty. Například můj táta coby starší a klidnější řidič si několikrát vypůjčil Ibizu k výletu na Šumavu. Jeho úseky vycházely vždy na méně než 4 kg/100 km. Právě otec se nakonec při jedné z těchto cest dokázal dostat na nejlepší spotřebu za celých šest měsíců, když ujel 271 km a spotřeboval u toho jenom 9,09 kg. Výsledek je tedy 3,35 kg/100 km. Po přepočtu na peníze ho při tomto ekologickém stylu cestování vyšel jeden kilometr na 87 haléřů.
Jak na tom byla Fabia Combi 1.0 TSI?
Možná si vzpomenete na náš předchozí dlouhodobý test Škody Fabia Combi 1.0 TSI. I během něj jsme nasbírali spoustu údajů o spotřebě a nákladech na palivo. Porovnání s Ibizou se přímo nabízí, i když (jak už bylo řečeno v úvodu) není úplně ideální. Pro představu ovšem poslouží víc než dobře.
Fabia celkově během svého působení v naší redakci ujela 8554 km, zkonzumovala u toho 579,5 litrů benzinu a její průměrná spotřeba se nakonec zastavila na hodnotě 6,77 l/100 km. Za palivo jsme v součtu utratili 19 170 Kč, takže jeden kilometr jízdy stál 2,24 Kč. Fabia to kompenzovala trochu lepší dynamikou a větším zavazadlovým prostorem.
A jak to je s pořizovací cenou a návratností? Aktuálně je odpověď trochu složitá, protože Seat ještě nezveřejnil oficiální ceník nové verze modelu Ibiza 1.0 TGI. Jako příklad pro představu ale můžeme použít cenu obou testovacích aut tak, jak se k nám dostala do redakce. Fabia Combi stála 438 900 Kč, Ibiza měla oficiální cenu 498 500 Kč. Rozdíl v nákladech na provoz činil 1,18 Kč/km. Peníze navíc za pohon na CNG by se při našem konkrétním stylu používání vrátily po ujetí 50 508 km.
Vyplatí se?
Odpověď je jasná, jak komu. Ibiza je vynikající auto schopné plnit roli jediného vozu v domácnosti, pokud v ní žijí jen dva lidé. Jinak je ale tato kategorie vnímána spíše jako auta do města. A právě v tom je potíž. Najet 50 tisíc kilometrů na krátkých příměstských trasách může zabrat spoustu času. Takže si určitě dobře spočítejte, kolik kilometrů doopravdy najedete a jak dlouho se vám bude počáteční investice vracet. Pro novináře, který dostane auto zapůjčené jen tak, je velice snadné propadnout nadšení z CNG. Kdybych měl ale zrovna v našem konkrétním vzorovém příkladu vybrat jedno auto, které si koupím, nakonec bych asi sáhl po Fabii. Kromě zajímavější dynamiky totiž byla v dané ceně zahrnuta i naprosto kompletní výbava včetně navigace, vyhřívání sedadel nebo bezklíčkového odemykání. Nic z toho naše dlouhodobá Ibiza neměla. Protože ale Ibiza jezdí objektivně lépe než starší Fabia, nakonec by mojí volbou byl právě malý Seat, ale s klasickým zážehovým motorem.
Celkově asi není moc velké překvapení, že jsou na našem trhu v kategorii aut na CNG oblíbené hlavně Octavie G-Tec. Stačí se malinko přizpůsobit co do plánování, kde tankovat, a není problém takové auto využívat pro celou velkou rodinu (nebo jako taxi) i na dlouhé trasy, stejně jako třeba Leon ST TGI. Ibiza je ve své kategorii také docela prostorná, ale roli plnohodnotného auta pro rodiny logicky nezvládne a v příměstském režimu se najíždí větší počet kilometrů přece jen docela dlouho.
Seat Ibiza 1.0 TGI | |
---|---|
Celkem ujeto | 7463 km |
Z toho v režimu CNG | 7330 km |
Celkově doplněno | 311,15 kg |
Průměrná spotřeba | 4,24 kg/100 km |
Průměrný nájezd na CNG | 229 km |
Celkové náklady na CNG | 7743,3 Kč |
Cena za jeden ujetý km | 1,06 Kč/km |
Cena za jeden ujetý km u dříve testované Škody Fabia Combi 1.0 TSI | 2,24 Kč/km |