Čínská vláda složená výhradně ze zástupců komunistické strany se rozhodla k poměrně radikálnímu kroku, který obrovským způsobem ovlivní výrobu automobilů a průmysl v Číně. A vlastně po celém světě, protože z Číny se stává největší automobilový trh na světě s potenciálem větším, než jaký mají celé Spojené státy.
Doposud totiž musely zahraniční automobilky, které chtěly vstoupit na čínský trh, uzavírat dohodu s některým z místních výrobců. Pravda, bezpodmínečně nutné to nebylo, ale automobilkám nic jiného nezbývalo, protože jinak by byly jejich produkty zatíženy extrémními daněmi a staly by se reálně neprodejnými. Výsledkem tak byla podivná spojení nám známých automobilek s těmi čínskými, jen aby mohly značky v Číně vyrábět a prodávat auta.
Doporučujeme: Víte, kde všude v Evropě se vyrábějí auta a kolik továren na kontinetu je?
Tahle praxe ale brzy skončí. Od roku 2020 má toto omezení přestat platit. Čínské straně postačí, když se budou auta zahraničních značek v Číně jen vyrábět, nebude nutné uzavírat spojenectví s místními automobilkami. Tím se otevřou pro plno značek zcela nové možnosti. Asi není velkým překvapením, že toto oznámení přichází brzy po oficiální zahraniční návštěvě amerického prezidenta Donalda Trumpa v Číně. Právě americké automobilky Ford a General Motors by rády rozjely v Číně svůj byznys. Zlobit se na nová pravidla nebude ani koncern FCA Fiat-Chrysler.
Už letos přestane toto omezení platit pro výrobu elektromobilů, což by mohlo být atraktivní pro automobilky jako Nissan nebo Tesla, případně pro některé jiné. Právě Tesla a Nissan se už několikrát vyjádřily o velkém potenciálu čínského trhu, pouze nechtěly své technologie jen tak poskytovat cizím značkám.