Letos má český trh s novými vozy našlápnuto k historickým výsledkům. Od začátku roku čísla registrací nových aut trhají rekordy. I když se tradičně po letních prázdninách růst trochu zpomaluje, pořád si proti loňskému roku trh polepšil o skoro 13 %. Za prvních devět měsíců bylo na našem trhu registrováno celkem 192 714 nových osobních aut. Registrace ale netáhnou domácnosti, nýbrž firmy.
Ne všichni přitom dokázali růst stejně rychle jako celý trh, který si meziročně připsal 13% navýšení. Překvapuje to třeba u domácí značky Škoda, která v absolutních číslech vede, ale rostla „jen“ o 11 %.
Doporučujeme: Pohnuté osudy automobilek východního bloku - přežilo jich jen pár
Procentuálně největším skokanem je Jaguar, který si meziročně polepšil o 148 %. Pokud ale vezmeme v úvahu značky s větším objemem registrací, nejlépe je na tom Mercedes-Benz. Ten si polepšil o 56 %. Konkurenční Audi rostlo o necelých 32 %, BMW pouze o 15 %. A třeba takové Porsche dokonce kleslo o 0,7 %. To je v době oživení trhu jistě překvapivé.
Asi nejvíce ztrácí Ford, kterému klesla čísla o 2,61 %. V mínusech je ale i Fiat a třeba Opel může být rád, že se těsně udržel v plusových hodnotách. Pomaleji než celému trhu rostla čísla mimo jiné i značkám Nissan, Volkswagen nebo Citroën.
V následující tabulce uvádíme po pěti značkách s největšími a nejmenšími meziročními přírůstky. Do přehledu jsme zahrnuli jen významnější importéry, kteří v ČR registrují alespoň jednotky tisíc aut ročně. Data vycházejí ze statistik Svazu dovozců automobilů (SDA).
Značka | Registrace 1-9/2016 | Registrace 1-9/2015 | Rozdíl |
---|---|---|---|
Mercedes-Benz | 5327 | 3141 | + 55,99 % |
Honda | 1819 | 1212 | + 50,08 % |
Suzuki | 2340 | 1565 | + 46,52 % |
Audi | 4752 | 3608 | + 31,71 % |
Toyota | 4024 | 3140 | + 28,15 % |
český trh | 192 714 | 171 010 | + 13,29 % |
Hyundai | 15 391 | 14 436 | + 6,62 % |
Nissan | 3817 | 3706 | + 3,00 % |
Opel | 6572 | 6426 | + 2,27 % |
Fiat | 2491 | 2529 | - 1,50 % |
Ford | 11 159 | 11 458 | - 2,61 % |
A jak jsou na tom jednotlivé obchodní třídy? Klesá zájem o nejmenší vozy. Prodalo se jich 5078, tedy o 11,19 % méně než v roce 2015. Netáhnou ani MPV (24 415 vozů; +1,85 %). Největší objemy registrací se tradičně odehrávají v nižší střední třídě, kam patří nejprodávanější auto u nás — Škoda Octavia. Proto musíme čísla od SDA trochu upravit, neboť svaz řadí Octavii i Superb vždy o třídu výš. Celkem se v této kategorii registrovalo 61 365 aut, ale to je pouze o 8,47 % více než v roce 2015. Nižší střední třída tak zaostává za celkovým růstem trhu 12,69 %.
Malé vozy, mezi něž patří třeba Škoda Fabia, rostly tempem 10,81 %, tedy opět o trochu hůře než celý trh. Vyšší střední třída si polepšila o 14,93 %. Jak se dalo čekat, vzrostl zájem o vozy kategorie SUV. Registrovalo se jich 37 833 – o 18,29 % více než v roce 2015. Největším skokanem je ale třída střední, která rostla především díky novému Superbu. Celkem se v ní registrovalo 18 710 aut, tedy o 53,4 % více než loni. Procentuálně nejvíce vzrostl zájem o luxusní vozy, hlavně díky novým generacím BMW řady 7 a Mercedesu třídy S. Tato kategorie si polepšila o výrazných 58,84 %. Dařilo se i sportovním vozům, prodalo se jich o 26,53 % více.
[su_label type="info"]TIP[/su_label] Klikněte na galerii pro větší zobrazení