Český trh má za sebou další rekordní rok, až si jeden říká, kdy zase přijde nějaká větší krize. Poprvé v historii se počet registrací nových vozů přehoupl přes číslo 270 000, konkrétně bylo registrováno 271 595 nových osobních aut, což představuje meziroční růst 4,58 %.
Doporučujeme: Velké srovnání naftových kombíků s automatem: Hyundai i30, Opel Astra, Peugeot 308 a Škoda Octavia
Nejprve se podíváme na 30 nejprodávanějších značek na českém trhu podle počtu registrovaných aut a tržního podílu. Bez velkého překvapení si domácí značka Škoda drží skoro 31% tržní podíl, Volkswagen je druhý a Hyundai třetí.
Značka | Registrace 2017 | Tržní podíl | Změna proti 2016 |
---|---|---|---|
1. Škoda | 84 138 | 30,98 % | 2,27 % |
2. Volkswagen | 26 942 | 9,92 % | 1,29 % |
3. Hyundai | 21 420 | 7,89 % | 2,04 % |
4. Ford | 16 644 | 6,13 % | 9,01 % |
5. Dacia | 14 498 | 5,34 % | 17,13 % |
6. Renault | 11 224 | 4,13 % | 10,08 % |
7. Kia | 9231 | 3,40 % | 3,28 % |
8. Peugeot | 8613 | 3,17 % | 6,40 % |
9. Mercedes-Benz | 8545 | 3,15 % | 13,66 % |
10. Toyota | 8328 | 3,07 % | 45,57 % |
11. Opel | 7890 | 2,91 % | - 6,77 % |
12. Seat | 7535 | 2,77 % | 1,74 % |
13. BMW | 7392 | 2,72 % | 14,57 % |
14. Nissan | 6273 | 2,31 % | 25,71 % |
15. Citroën | 5576 | 2,05 % | 5,51 % |
16. Audi | 4486 | 1,65 % | - 29,48 % |
17. Suzuki | 3787 | 1,39 % | 12,71 % |
18. Mazda | 3291 | 1,21 % | 5,92 % |
19. Fiat | 3035 | 1,12 % | - 10,84 % |
20. Mitsubishi | 2241 | 0,83 % | - 14,37 % |
21. Honda | 1962 | 0,72 % | - 13,19 % |
22. Volvo | 1962 | 0,72 % | 1,82 % |
23. Subaru | 1124 | 0,41 % | 13,42 % |
24. Land Rover | 949 | 0,35 % | - 3,06 % |
25. Jeep | 913 | 0,34 % | - 18,92 % |
26. Mini | 814 | 0,30 % | 45,10 % |
27. Porsche | 410 | 0,15 % | 15,17 % |
28. Lexus | 307 | 0,11 % | 22,80 % |
29. Jaguar | 282 | 0,10 % | - 1,74 % |
30. Alfa Romeo | 219 | 0,08 % | 29,59 % |
Celkem | 271 595 | 100 % | 4,58 % |
Zajímavé je i to, jak dokázaly značky reagovat na meziroční růst trhu tempem 4,58 %. V hlavní tabulce meziroční změnu najdete, tak si připomeneme jen pět nejdynamičtějších značek a zároveň pět těch, které nejvíce ztratily.
Značka | Registrace 2017 | Registrace 2016 | Změna |
---|---|---|---|
Toyota | 8328 | 5721 | + 45,57 % |
Mini | 814 | 561 | + 45,10 % |
Alfa Romeo | 219 | 169 | + 29,59 % |
Nissan | 6273 | 4990 | + 25,71 % |
Lexus | 307 | 250 | + 22,80 % |
Celkem | 271 595 | 259 693 | + 4,58 % |
Fiat | 3035 | 3404 | - 10,84 % |
Honda | 1962 | 2260 | - 13,19 % |
Mitsubishi | 2241 | 2617 | - 14,37 % |
Jeep | 913 | 1126 | - 18,92 % |
Audi | 4486 | 6361 | - 29,48 % |
Ani mezi nejprodávanějšími modely se nic zásadního nemění a první tři příčky drží škodovky, konkrétně modely Octavia, Fabia a Rapid. Prakticky každé desáté nové auto na českých silnicích je Škoda Octavia.
Model | Registrace 2017 | Změna proti 2016 |
---|---|---|
1. Škoda Octavia | 27 051 | - 4,77 % |
2. Škoda Fabia | 21 260 | - 2,16 % |
3. Škoda Rapid | 12 407 | 9,23 % |
4. Škoda Superb | 8737 | - 21,29 % |
5. Hyundai i30 | 7441 | - 5,81 % |
6. Volkswagen Golf | 7402 | 14,72 % |
7. Škoda Yeti/Karoq | 5982 | 8,53 % |
8. Škoda Kodiaq | 5252 | 700,61 % |
9. Dacia Duster | 5065 | 11,17 % |
10. Volkswagen Passat | 4744 | - 10,51 % |
11. Hyundai ix20 | 4486 | 2,35 % |
12. Ford Focus | 4241 | 27,13 % |
13. Kia Cee'd | 3819 | 8,99 % |
14. Hyundai Tucson/ix35 | 3816 | 11,81 % |
15. Nissan Qashqai | 3795 | 34,19 % |
16. Seat Leon | 3700 | - 1,33 % |
17. Dacia Sandero | 3379 | 31,33 % |
18. Renault Clio | 3349 | 20,90 % |
19. Ford Fiesta | 3323 | - 36,50 % |
20. Volkswagen Tiguan | 2997 | 47,71 % |
21. Volkswagen Touran | 2995 | 39,17 % |
22. Škoda Citigo | 2953 | - 7,14 % |
23. Hyundai i20 | 2741 | 14,35 % |
24. Dacia Dokker | 2688 | 24,73 % |
25. Renault Mégane | 2670 | 16,70 % |
26. Dacia Logan | 2441 | 8,73 % |
27. Renault Captur | 2360 | 4,75 % |
28. Peugeot 2008 | 2337 | 21,34 % |
29. Seat Ibiza | 2295 | - 13,20 % |
30. Opel Astra | 2189 | - 26,59 % |
Když nepočítáme statistický úlet Kodiaqu, který přišel na trh teprve na konci roku 2016, meziročně si nejvíce polepšily modely VW Tiguan a Touran, Nissan Qashqai, Dacia Sandero a Ford Focus. Naopak nejvíc ztratily VW Passat, Seat Ibiza, Škoda Superb, Opel Astra a Ford Fiesta.
Doporučujeme: Srovnání ojetin do 300 000: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI
A jak se vyvíjela situace v jednotlivých obchodních třídách? Tady musíme zase statistiky sdružení SDA trochu poupravit, protože Octavii a Superb počítají do vyšších tříd, než do jakých opravdu náleží. I tak je vidět znatelný vzestup kategorie SUV. Překvapivě, aspoň tedy v porovnání s celosvětovými trendy, se u nás dobře dařilo třídě MPV.
Třída | Registrací | Podíl na trhu | Změna proti 2016 |
---|---|---|---|
Nižší střední | 83 482 | 30,74 % | + 0,99 % |
SUV a terénní | 66 014 | 24,31 % | + 26,22 % |
Malé vozy | 47 754 | 17,59 % | - 6,23 % |
MPV | 37 629 | 13,85 % | + 10,80 % |
Střední | 20 220 | 7,44 % | - 18,78 % |
Mini | 6553 | 2,41 % | - 3,56 % |
Vyšší střední | 4753 | 1,75 % | + 34,65 % |
Nezařazeno | 2935 | 1,08 % | + 25,59 % |
Sportovní | 1864 | 0,69 % | + 9,84 % |
Luxusní | 391 | 0,14 % | - 33,28 % |
Jeden by řekl, že statistikami registrací vozů s pohonem 4x4 hýbou hlavně SUV, ale pokud se podíváme na 30 nejprodávanějších čtyřkolek na českém trhu v roce 2017, zjistíme, že plno SUV se prodává jen s pohonem předních kol.
Model | Registrace 4x4 2017 | Podíl na trhu 4x4 | Podíl 4x4 na celk. reg. |
---|---|---|---|
1. Škoda Kodiaq | 4659 | 9,38 % | 88,71 % |
2. Škoda Superb | 3588 | 7,22 % | 41,07 % |
3. Škoda Octavia | 3026 | 6,09 % | 11,19 % |
4. Škoda Karoq/Yeti | 2094 | 4,21 % | 35,01 % |
5. Dacia Duster | 1937 | 3,90 % | 38,24 % |
6. Volkswagen Passat | 1794 | 3,61 % | 37,82 % |
7. Hyundai Tucson/ix35 | 1688 | 3,40 % | 44,23 % |
8. Volkswagen Tiguan | 1391 | 2,80 % | 46,41 % |
9. Suzuki Vitara | 1290 | 2,60 % | 66,15 % |
10. BMW řady 5 | 1247 | 2,51 % | 88,94 % |
11. BMW X5 | 1014 | 2,04 % | 100 % |
12. Mercedes-Benz GLC | 984 | 1,98 % | 100 % |
13. Audi Q7 | 903 | 1,82 % | 100 % |
14. Mercedes-Benz GLE | 773 | 1,56 % | 100 % |
15. BMW X1 | 760 | 1,53 % | 65,18 % |
16. Toyota RAV4 | 755 | 1,52 % | 69,52 % |
17. Mercedes-Benz E | 717 | 1,44 % | 38,99 % |
18. Suzuki SX4 | 652 | 1,31 % | 69,58 % |
19. Audi A6 | 614 | 1,24 % | 88,35 % |
20. Volvo XC60 | 602 | 1,21 % | 86,25 % |
21. Ford Kuga | 600 | 1,21 % | 29,27 % |
22. Mazda CX-5 | 594 | 1,20 % | 71,91 % |
23. Honda CR-V | 577 | 1,16 % | 60,67 % |
24. Volvo XC90 | 526 | 1,06 % | 98,69 % |
25. Kia Sportage | 519 | 1,04 % | 25,47 % |
26. BMW X6 | 502 | 1,01 % | 100 % |
27. BMW X3 | 501 | 1,01 % | 99,60 % |
28. Mercedes-Benz V | 490 | 0,99 % | 71,12 % |
29. Mercedes-Benz GLA | 486 | 0,98 % | 86,32 % |
30. Nissan X-Trail | 484 | 0,97 % | 80,13 % |
Celkem | 49 689 | 100 % | 18,30 % |
Zajímavé je sledovat také vývoj na poli soukromých registrací. Dlouhodobě platí, že asi tři čtvrtiny registrací nových aut připadá na firmy. Ani letos se na tom nic nemění. Soukromí provozovatelé si registrovali 25,4 % nových aut. Když ale seřadíme značky jen podle počtu soukromých registrací, docela nám to pořadím a podílem na trhu zamíchá:
Značka | Soukromých registrací | Podíl | Podíl na celkových registracích |
---|---|---|---|
1. Škoda | 13 002 | 18,85 % | 15,45 % |
2. Hyundai | 9324 | 13,52 % | 43,53 % |
3. Dacia | 7441 | 10,79 % | 51,32 % |
4. Toyota | 4263 | 6,18 % | 51,19 % |
5. Renault | 3785 | 5,49 % | 33,72 % |
6. Kia | 3752 | 5,44 % | 40,65 % |
7. Opel | 3389 | 4,91 % | 42,95 % |
8. Peugeot | 3297 | 4,78 % | 38,28 %; |
9. Ford | 2832 | 4,11 % | 17,02 % |
10. Volkswagen | 2687 | 3,90 % | 9,97 % |
11. Suzuki | 2560 | 3,71 % | 67,60 % |
12. Citroën | 2560 | 3,71 % | 45,91 % |
13. Mazda | 1710 | 2,48 % | 51,96 % |
14. Mitsubishi | 1386 | 2,01 % | 61,85 %; |
15. Nissan | 1169 | 1,69 % | 18,64 % |
16. Seat | 1102 | 1,60 % | 14,63 % |
17. Honda | 1099 | 1,59 % | 56,01 % |
18. Fiat | 834 | 1,21 % | 27,48 % |
19. Mercedes-Benz | 731 | 1,06 % | 8,55 % |
20. BMW | 635 | 0,92 % | 8,59 % |
21. Subaru | 360 | 0,52 % | 32,03 % |
22. Audi | 235 | 0,34 % | 5,24 % |
23. Volvo | 165 | 0,24 % | 8,41 % |
24. Mini | 105 | 0,15 % | 12,90 % |
25. Jeep | 104 | 0,15 % | 11,39 % |
26. Land Rover | 59 | 0,09 % | 6,22 % |
27. Porsche | 47 | 0,07 % | 11,46 % |
28. Lexus | 43 | 0,06 % | 14,01 % |
29. Alfa Romeo | 31 | 0,04 % | 14,16 % |
30. Jaguar | 30 | 0,04 % | 10,64 % |
Celkem | 68 979 | 100 % | 25,40 % |
Posledních pár let také klesá podíl nově registrovaných aut s naftovým motorem. V roce 2017 připadal na diesely podíl 37,79 %, benzinová nehybridní auta měla tržní podíl 58,47 %. CNG s podílem 1,06 % předběhlo LPG (0,44 %), ale statistiky nezahrnují počet dodatečných úprav. Hybridních aut bylo registrováno 2826, což představuje podíl 1,04 %, elektromobilů přibylo 307 a mají jen 0,11% podíl.