Český trh v roce 2017: Které značky si vedly dobře a kdo naopak ztrácel?

08.01.2018
přidejte názor
Autor: Redakce
  • Statistiky sdružení SDA ukazují na další rekordní rok v počtu registrací

  • Celkem bylo v ČR v roce 2017 přihlášeno 271 595 nových vozů

  • Rekordní počty registrací táhnou hlavně firmy

  • Škoda si drží dominantní tržní podíl – téměř 31 %

  • Podíl nových dieselů klesl, ale alternativní pohony moc netáhnou

  • Prodeje SUV meziročně vzrostly o více než 26 %

  • I přes české klima mají vozy s pohonem 4x4 mají tržní podíl 18,3 %

Český trh má za sebou další rekordní rok, až si jeden říká, kdy zase přijde nějaká větší krize. Poprvé v historii se počet registrací nových vozů přehoupl přes číslo 270 000, konkrétně bylo registrováno 271 595 nových osobních aut, což představuje meziroční růst 4,58 %.

Doporučujeme: Velké srovnání naftových kombíků s automatem: Hyundai i30, Opel Astra, Peugeot 308 a Škoda Octavia

Nejprve se podíváme na 30 nejprodávanějších značek na českém trhu podle počtu registrovaných aut a tržního podílu. Bez velkého překvapení si domácí značka Škoda drží skoro 31% tržní podíl, Volkswagen je druhý a Hyundai třetí.

Značka Registrace 2017 Tržní podíl Změna proti 2016
1. Škoda 84 138 30,98 % 2,27 %
2. Volkswagen 26 942 9,92 % 1,29 %
3. Hyundai 21 420 7,89 % 2,04 %
4. Ford 16 644 6,13 % 9,01 %
5. Dacia 14 498 5,34 % 17,13 %
6. Renault 11 224 4,13 % 10,08 %
7. Kia 9231 3,40 % 3,28 %
8. Peugeot 8613 3,17 % 6,40 %
9. Mercedes-Benz 8545 3,15 % 13,66 %
10. Toyota 8328 3,07 % 45,57 %
11. Opel 7890 2,91 % - 6,77 %
12. Seat 7535 2,77 % 1,74 %
13. BMW 7392 2,72 % 14,57 %
14. Nissan 6273 2,31 % 25,71 %
15. Citroën 5576 2,05 % 5,51 %
16. Audi 4486 1,65 % - 29,48 %
17. Suzuki 3787 1,39 % 12,71 %
18. Mazda 3291 1,21 % 5,92 %
19. Fiat 3035 1,12 % - 10,84 %
20. Mitsubishi 2241 0,83 % - 14,37 %
21. Honda 1962 0,72 % - 13,19 %
22. Volvo 1962 0,72 % 1,82 %
23. Subaru 1124 0,41 % 13,42 %
24. Land Rover 949 0,35 % - 3,06 %
25. Jeep 913 0,34 % - 18,92 %
26. Mini 814 0,30 % 45,10 %
27. Porsche 410 0,15 % 15,17 %
28. Lexus 307 0,11 % 22,80 %
29. Jaguar 282 0,10 % - 1,74 %
30. Alfa Romeo 219 0,08 % 29,59 %
Celkem 271 595 100 % 4,58 %

Zajímavé je i to, jak dokázaly značky reagovat na meziroční růst trhu tempem 4,58 %. V hlavní tabulce meziroční změnu najdete, tak si připomeneme jen pět nejdynamičtějších značek a zároveň pět těch, které nejvíce ztratily.

Značka Registrace 2017 Registrace 2016 Změna
Toyota 8328 5721 + 45,57 %
Mini 814 561 + 45,10 %
Alfa Romeo 219 169 + 29,59 %
Nissan 6273 4990 + 25,71 %
Lexus 307 250 + 22,80 %
Celkem 271 595 259 693 + 4,58 %
Fiat 3035 3404 - 10,84 %
Honda 1962 2260 - 13,19 %
Mitsubishi 2241 2617 - 14,37 %
Jeep 913 1126 - 18,92 %
Audi 4486 6361 - 29,48 %

Ani mezi nejprodávanějšími modely se nic zásadního nemění a první tři příčky drží škodovky, konkrétně modely Octavia, Fabia a Rapid. Prakticky každé desáté nové auto na českých silnicích je Škoda Octavia.

Model Registrace 2017 Změna proti 2016
1. Škoda Octavia 27 051 - 4,77 %
2. Škoda Fabia 21 260 - 2,16 %
3. Škoda Rapid 12 407 9,23 %
4. Škoda Superb 8737 - 21,29 %
5. Hyundai i30 7441 - 5,81 %
6. Volkswagen Golf 7402 14,72 %
7. Škoda Yeti/Karoq 5982 8,53 %
8. Škoda Kodiaq 5252 700,61 %
9. Dacia Duster 5065 11,17 %
10. Volkswagen Passat 4744 - 10,51 %
11. Hyundai ix20 4486 2,35 %
12. Ford Focus 4241 27,13 %
13. Kia Cee'd 3819 8,99 %
14. Hyundai Tucson/ix35 3816 11,81 %
15. Nissan Qashqai 3795 34,19 %
16. Seat Leon 3700 - 1,33 %
17. Dacia Sandero 3379 31,33 %
18. Renault Clio 3349 20,90 %
19. Ford Fiesta 3323 - 36,50 %
20. Volkswagen Tiguan 2997 47,71 %
21. Volkswagen Touran 2995 39,17 %
22. Škoda Citigo 2953 - 7,14 %
23. Hyundai i20 2741 14,35 %
24. Dacia Dokker 2688 24,73 %
25. Renault Mégane 2670 16,70 %
26. Dacia Logan 2441 8,73 %
27. Renault Captur 2360 4,75 %
28. Peugeot 2008 2337 21,34 %
29. Seat Ibiza 2295 - 13,20 %
30. Opel Astra 2189 - 26,59 %

Když nepočítáme statistický úlet Kodiaqu, který přišel na trh teprve na konci roku 2016, meziročně si nejvíce polepšily modely VW Tiguan a Touran, Nissan Qashqai, Dacia Sandero a Ford Focus. Naopak nejvíc ztratily VW Passat, Seat Ibiza, Škoda Superb, Opel Astra a Ford Fiesta.

Doporučujeme: Srovnání ojetin do 300 000: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

A jak se vyvíjela situace v jednotlivých obchodních třídách? Tady musíme zase statistiky sdružení SDA trochu poupravit, protože Octavii a Superb počítají do vyšších tříd, než do jakých opravdu náleží. I tak je vidět znatelný vzestup kategorie SUV. Překvapivě, aspoň tedy v porovnání s celosvětovými trendy, se u nás dobře dařilo třídě MPV.

Třída Registrací Podíl na trhu Změna proti 2016
Nižší střední 83 482 30,74 % + 0,99 %
SUV a terénní 66 014 24,31 % + 26,22 %
Malé vozy 47 754 17,59 % - 6,23 %
MPV 37 629 13,85 % + 10,80 %
Střední 20 220 7,44 % - 18,78 %
Mini 6553 2,41 % - 3,56 %
Vyšší střední 4753 1,75 % + 34,65 %
Nezařazeno 2935 1,08 % + 25,59 %
Sportovní 1864 0,69 % + 9,84 %
Luxusní 391 0,14 % - 33,28 %

Jeden by řekl, že statistikami registrací vozů s pohonem 4x4 hýbou hlavně SUV, ale pokud se podíváme na 30 nejprodávanějších čtyřkolek na českém trhu v roce 2017, zjistíme, že plno SUV se prodává jen s pohonem předních kol.

Model Registrace 4x4 2017 Podíl na trhu 4x4 Podíl 4x4 na celk. reg.
1. Škoda Kodiaq 4659 9,38 % 88,71 %
2. Škoda Superb 3588 7,22 % 41,07 %
3. Škoda Octavia 3026 6,09 % 11,19 %
4. Škoda Karoq/Yeti 2094 4,21 % 35,01 %
5. Dacia Duster 1937 3,90 % 38,24 %
6. Volkswagen Passat 1794 3,61 % 37,82 %
7. Hyundai Tucson/ix35 1688 3,40 % 44,23 %
8. Volkswagen Tiguan 1391 2,80 % 46,41 %
9. Suzuki Vitara 1290 2,60 % 66,15 %
10. BMW řady 5 1247 2,51 % 88,94 %
11. BMW X5 1014 2,04 % 100 %
12. Mercedes-Benz GLC 984 1,98 % 100 %
13. Audi Q7 903 1,82 % 100 %
14. Mercedes-Benz GLE 773 1,56 % 100 %
15. BMW X1 760 1,53 % 65,18 %
16. Toyota RAV4 755 1,52 % 69,52 %
17. Mercedes-Benz E 717 1,44 % 38,99 %
18. Suzuki SX4 652 1,31 % 69,58 %
19. Audi A6 614 1,24 % 88,35 %
20. Volvo XC60 602 1,21 % 86,25 %
21. Ford Kuga 600 1,21 % 29,27 %
22. Mazda CX-5 594 1,20 % 71,91 %
23. Honda CR-V 577 1,16 % 60,67 %
24. Volvo XC90 526 1,06 % 98,69 %
25. Kia Sportage 519 1,04 % 25,47 %
26. BMW X6 502 1,01 % 100 %
27. BMW X3 501 1,01 % 99,60 %
28. Mercedes-Benz V 490 0,99 % 71,12 %
29. Mercedes-Benz GLA 486 0,98 % 86,32 %
30. Nissan X-Trail 484 0,97 % 80,13 %
Celkem 49 689 100 % 18,30 %

Zajímavé je sledovat také vývoj na poli soukromých registrací. Dlouhodobě platí, že asi tři čtvrtiny registrací nových aut připadá na firmy. Ani letos se na tom nic nemění. Soukromí provozovatelé si registrovali 25,4 % nových aut. Když ale seřadíme značky jen podle počtu soukromých registrací, docela nám to pořadím a podílem na trhu zamíchá:

Značka Soukromých registrací Podíl Podíl na celkových registracích
1. Škoda 13 002 18,85 % 15,45 %
2. Hyundai 9324 13,52 % 43,53 %
3. Dacia 7441 10,79 % 51,32 %
4. Toyota 4263 6,18 % 51,19 %
5. Renault 3785 5,49 % 33,72 %
6. Kia 3752 5,44 % 40,65 %
7. Opel 3389 4,91 % 42,95 %
8. Peugeot 3297 4,78 % 38,28 %;
9. Ford 2832 4,11 % 17,02 %
10. Volkswagen 2687 3,90 % 9,97 %
11. Suzuki 2560 3,71 % 67,60 %
12. Citroën 2560 3,71 % 45,91 %
13. Mazda 1710 2,48 % 51,96 %
14. Mitsubishi 1386 2,01 % 61,85 %;
15. Nissan 1169 1,69 % 18,64 %
16. Seat 1102 1,60 % 14,63 %
17. Honda 1099 1,59 % 56,01 %
18. Fiat 834 1,21 % 27,48 %
19. Mercedes-Benz 731 1,06 % 8,55 %
20. BMW 635 0,92 % 8,59 %
21. Subaru 360 0,52 % 32,03 %
22. Audi 235 0,34 % 5,24 %
23. Volvo 165 0,24 % 8,41 %
24. Mini 105 0,15 % 12,90 %
25. Jeep 104 0,15 % 11,39 %
26. Land Rover 59 0,09 % 6,22 %
27. Porsche 47 0,07 % 11,46 %
28. Lexus 43 0,06 % 14,01 %
29. Alfa Romeo 31 0,04 % 14,16 %
30. Jaguar 30 0,04 % 10,64 %
Celkem 68 979 100 % 25,40 %

Posledních pár let také klesá podíl nově registrovaných aut s naftovým motorem. V roce 2017 připadal na diesely podíl 37,79 %, benzinová nehybridní auta měla tržní podíl 58,47 %. CNG s podílem 1,06 % předběhlo LPG (0,44 %), ale statistiky nezahrnují počet dodatečných úprav. Hybridních aut bylo registrováno 2826, což představuje podíl 1,04 %, elektromobilů přibylo 307 a mají jen 0,11% podíl.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?