Příběh společnosti Bureko se začal psát v roce 2008, když tehdy ještě fungující automobilka Hummer představila studii HX. Šlo o koncept Hummeru s karoserií kupé. Něco jako opravdu hodně drsné BMW X6. Jak už dnes víme, nic takového se nikdy nevyrábělo, protože Hummer nakonec skončil. Tedy pod taktovkou této automobilky se nic takového nevyrábělo. Konceptu HX zaznamenal František Janeš a rozhodl se, že si podobné auto prostě postaví. „A tak jsem si začal hrát,“ prohlásil při našem nedávném setkání v sídle Bureko nedaleko Českých Budějovic.
Výsledek se jmenoval Bureko H2X a vycházel z Hummeru H2. Později začalo být složité shánět auta na přestavbu a tak se zrodila nová šestikolová verze. Jako základ už ale nesloužil Hummer, nýbrž naftový Land Rover Discovery opatřený zcela novou karoserií. Jenže tohle auto mělo dva problémy. Nová karoserie přestala vyhovovat bezpečnostním předpisům a dieselový motor se například na blízkovýchodních trzích moc nenosí. V tu chvíli se začala rodit aktuální novinka, která si říká Bureko 6x6. Jejím základem je Chevrolet Silverado.
Chevrolet s karbonem a nápravou navíc
Za více než deset let od úplných počátků se fungování společnosti Bureko do značné míry změnilo. Nová šestikolka se více než její předchůdci drží původního automobilu. Převzatá je kompletně celá kabina s veškerým vybavením. Také technika je v zásadě shodná. Některé panely karoserie jsou ovšem vyrobené z karbonu. A především vůz dostal prodlouženou zadní část opatřenou ještě jednou nápravou – také původem ze Chevroletu Silverado.
Kromě karbonových dílů karoserie bylo potřeba také vyvinout nový kardanový hřídel a především novou přídavnou převodovku umožňující pohon přidané třetí nápravy. Tohle totiž není taková ta jednoduchá varianta šestikolky, kdy se prostě na auto přidělá třetí náprava a víc se nic neřeší. Tohle je skutečné 6x6. Tedy může být, protože v základu máte k dispozici režimy pohonu jako u běžného Chevroletu Silverado (2WD, Auto 4WD a 4WD). Zapojení zadní nápravy pak na povel tlačítkem obstarává stlačený vzduch.
Samostatnou kapitolou je motor. Namísto dřívějšího dieselu používá nová šestikolka poctivý osmiválec o objemu 6,2 litru. Ten v základní verzi disponuje výkonem 309 kW (420 koní) a točivým momentem 620 Nm. V zájmu „ekologie“ je dokonce vybaven i systémem deaktivace poloviny válců. Podle informací Bureko takové provedení zvládne akceleraci z nuly na 100 km/h za zhruba devět sekund.
Komu to nestačí, ten může využít dalších úprav motoru, které má na starost německá společnost BH-Systems Germany. Ta k motoru přidá kompresor a podle zvolené varianty osmiválec ještě dále přepracuje. K dispozici jsou verze naladěné na 441 kW (600 koní), 478 kW (650 k), 515 kW (700 k), 588 kW (800 k) a dokonce 735 kW (1000 koní). Poslední dvě jmenované možnosti obsahují i zvýšení objemu na 6,8 l. V Německu údajně změřili akceleraci verze naladěné na 515 kW (700 k). Sprint na 100 km/h zvládla zhruba za pět sekund. Jestli jste už tuhle šestikolku viděli v reálu, jistě uznáte, že je to vcelku nepředstavitelná hodnota.
Podvozek je zvýšený. Světlá výška stroje činí pěkných 55 cm. Nechybí ani možnost vyrovnat světlou výšku, pokud byste na korbu naložili něco opravdu těžkého. V našich končinách ale jde spíše o teoretickou záležitost. Vůz je homologován na 3,5 tuny a vzhledem k tomu, že sám o sobě váží zhruba tři tuny, oficiálně toho už moc odvézt nemůže. Fakticky by se ale samozřejmě dalo na korbu naložit několik dalších tun. V zásadě je to ovšem jedno, protože tohle auto si na práci opravdu nikdo nekupuje.
Je to opravdový gigant
Fotky v tomto případě zdaleka nedokážou přesně vystihnout to, o jak obří automobil jde. Na délku měří Bureko 6x6 přes šest metrů (přesně 6,1 m), široké je 2,19 m a vysoké až 2130 mm. Právě rozměry auta jsou asi to hlavní, co na člověka zapůsobí. Samozřejmě v kombinaci s přepracovanou přídí opět odkazující na Hummer a masivní zádí podloženou dvojicí náprav. Zástupci běžného provozu se najednou zdají být zanedbatelně malí, stejně jako testovací Amarok, se kterým jsem do Budějovic přijel a po cestě jsem měl i pocit, že řídím velké auto. Ne, pletl jsem se. Bureko 6x6 je teprve velké auto.
Kvůli světlé výšce podvozku 55 cm je nastupování do kabiny malinko komplikovanější. Přestože jsou zde nášlapy, které tu mají na rozdíl od naprosté většiny obyčejných SUV reálný smysl – bez nich už byste opravdu potřebovali štafle. Když se vyhoupnete do kabiny, dýchne na vás Amerika. Současné Silverado sice může mít ve své výbavě všechno možné od čtení značek nebo přednárazového asistenčního systému až po vyhřívání volantu, co do zpracování a kvality materiálů ale americká produkce evropské špičky nedosáhla. I tady to je vidět. Jenže víte co, ono to je úplně jedno.
To, co dělá jízdu s tímhle monstrem tak nevšední, nejsou nějaká dřevěná obložení nebo kožené čalounění všude okolo. Je to skutečnost, že sedíte na úrovni řidičů nákladních vozů, před sebou máte gigantickou kapotu a konec auta je kdesi v dáli za vámi. Můžete být skromní, jak chcete, ten pocit nezničitelnosti se zkrátka dostane pod kůži každému.
Bureko 6x6 v základu
V Německu sice mají verzi naladěnou na 515 kW (700 koní), což musí být vážně masakr, auto na fotkách ale využívá základní motorizaci. Má tedy atmosféricky plněný osmiválec. Něco málo přes 400 koní mu rozhodně stačí. Pravda, mnoho jsem s autem nenajel, ale upřímně si nedovedu představit, jak bych využil u takto obřího stroje schopnost zrychlit z nuly na 100 km/h pod pět sekund.
Ano, třeba by se dala zvládnout rychlá jízda na dálnici. Jakákoliv jiná silnice je ale vždy pro tohle auto malá, takže stejně skončíte v režimu klidného projíždění krajinou za doprovodu hutného bublání osmiválce. A věřte tomu, že i to má hodně co do sebe. Samozřejmě kdybychom měli u nás v České republice nějakou poušť, 700 koní by si člověk i v této šestikolce s chutí užil. Tohle auto prostě potřebuje prostor. Ale to už vám asi došlo.
Jízda jako taková je překvapivě civilní. Skoro by se chtělo říci, že se Bureko 6x6 řídí jako normální auto. Nebýt té velikosti. Řízení je lehké a podvozek překvapivě komfortní. Svůj díl na tom má i zadní náprava zatížená dvojicí náhradních kol. Auto se prostě jen tak pohupuje a když trochu přidáte, od motoru to zaduní a celý ten kolos začne akcelerovat. Štěstí, že člověk nemusí řešit řazení, které obstarává osmistupňová automatická převodovka.
Chápu, že pro mnoho lidí bude šestikolové Bureko absolutní nesmysl, ale já k němu jisté sympatie chovám. Líbí se mi ta představa, jak s ním proplouvám po D1 za konstantního bručení osmiválce a hluku odvalujících se masivních pneumatik, jak s ním neřeším retardéry a jak s ním při zimních kalamitách zachraňuji kdejaký zapadlý autobus nebo kamion. Jen jedinou věc si raději ani představit nechci. Jízdu a zejména parkování v centru Prahy. Protože tohle auto může zaparkovat snad jen na autobusové zastávce. Jinak spotřeba je to poslední, co by majitelé řešili. Ale jestli vás to zajímá, tak je to zhruba dvacet litrů na sto.
Exkluzivita za osm milionů
Základní cena nového šestikolového Bureka je zhruba osm milionů. Je to hodně? Pro běžného smrtelníka zajisté, ale pro klientelu, na kterou Bureko 6x6 míří, to jsou v zásadě přijatelné peníze. A zákazníci samozřejmě neváhají připlácet a vymýšlet si další speciality.
Třeba vůbec první oficiálně vyrobený exemplář této novinky má namířeno na Blízký východ a budoucí majitel si ho nechal pozlatit 24karátovým zlatem. Jenom ty zlaté detaily údajně navýšily cenu o 250 tisíc korun. Pojem „drahý“ je zkrátka relativní, jako ostatně všechno.
František Janeš připravoval svou novou hračku dva a půl roku. Kromě vývoje mu dala zabrat také homologace. Celý proces trval rok a sedm měsíců. Vše dospělo do zdárného konce začátkem letošního roku, takže nové Bureko 6x6 definitivně mohlo zamířit na trh. Aktuálně je společnost připravená vyrobit jedno auto měsíčně, případně lze produkci zdvojnásobit. Pokud si zájemce bude chtít nechat upravit motor, musí být vůz po výrobě převezen do Německa, kde stráví klidně dalších osm týdnů. V době naší návštěvy začátkem dubna evidovalo Bureko tři objednávky a další by měly přibývat.
Technické údaje | Bureko 6x6 |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | vidlicový zážehový osmiválec, uložený vpředu podélně |
Plnění: | atmosférické |
Zdvihový objem válců (l): | 6,2 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 309 / 5600 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 620 / 4100 |
Převodovka: | 8stupňová automatická |
Poháněná kola: | 6x6 |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | zhruba 9 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 160 (el. omezená) |
Spotřeba paliva město/dálnice (l/100 km): | 25/19 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 6100 |
Šířka (mm): | 2190 |
Výška (mm): | 2050-2130 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 2760 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 3495 |
Rozměry korby: délka/šířka/výška (mm): | 2000/1230-1580/510 |
Objem palivové nádrže (l): | 98,4 |