Blíží se jaro a s ním zase hromadné přezouvání. Zatímco někteří budou dumat, jestli ty sjeté a zpuchřelé slupky ze stlačené tmy s dvoumilimetrovým dezénem zvládnou ještě jednu sezonu, hodně lidí čeká nákup nové sady pneumatik. Mezi důležitá kritéria při rozhodování patří vedle ceny také bezpečnost a jízdní vlastnosti.
Doporučujeme: Test celoročních pneumatik 205/55 R16 V — Na suchu jsou (téměř) k ničemu
Německý AutoBild provedl test běžně dostupných letních pneumatik v rozměru 225/50 R17, kdy porovnával brzdné dráhy na mokru z 80 km/h a na suchu ze 100 km/h. Výsledek pak sečetl a vytvořil zajímavou tabulku, která ukazuje na to, jak vyvážené vlastnosti nabízené pneumatiky mají.
Zatímco výsledky na suchu jsou vesměs uspokojivé (mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou je rozdíl v brzdné dráze ze 100 km/h „jen“ 4,4 m), na mokru jsou výsledky o poznání rozdílnější. Mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou byl totiž masivní rozdíl 16,1 metru, což je při brzdné dráze z 80 km/h opravdu hodně. V momentě, kdy auto na nejlepších gumách už stojí, to na nejhorších ještě jede rychlostí asi 25 km/h. Celkový rozdíl v součtu brzdných drah mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou v testu činí 18,8 metru.
V testu se hodnotí čistá brzdná dráha. Nezohledňuje se tedy reakční doba a nástup účinku brzd. Výsledky uvádíme pro přehlednost v tabulce:
Pneumatika 225/50 R17 | Brzdná dráha z 80 km/h (mokro) v m | Brzdná dráha z 100 km/h (sucho) v m | Součet brzdných drah v m |
---|---|---|---|
Continental PremiumContact6 | 35,0 | 34,9 | 69,9 |
Hankook Ventus Prime3 | 35,7 | 34,3 | 70,0 |
Falken Azenis FK510 | 34,8 | 35,5 | 70,3 |
Pirelli Cinturato P7 Blue | 36,6 | 34,1 | 70,7 |
Bridgestone Turanza T001 Evo | 34,6 | 36,2 | 70,8 |
Uniroyal RainSport 3 | 34,7 | 36,4 | 71,1 |
Dunlop Sport Maxx RT 2 | 38,3 | 34,4 | 72,7 |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 | 37,5 | 35,2 | 72,7 |
Fulda SportControl 2 | 37,9 | 35,1 | 73,0 |
Michelin Primacy 3 | 38,6 | 34,6 | 73,2 |
Sava Intensa UHP2 | 38,3 | 35,3 | 73,6 |
Vredestein Ultra Satin | 37,5 | 36,2 | 73,7 |
Kumho Ecsta HS51 | 38,0 | 36,9 | 74,9 |
Toyo Proxes Sport | 38,3 | 36,7 | 75,0 |
Yokohama Advan Fleva V701 | 40,2 | 34,9 | 75,1 |
Leao Nova Force | 38,9 | 36,4 | 75,3 |
Avon ZV7 | 39,7 | 35,8 | 75,5 |
Maxxis Premitra HP5 | 40,5 | 35,4 | 75,9 |
Cooper Zeon CS8 | 39,2 | 37,0 | 76,2 |
Nokian zLine | 40,2 | 36,1 | 76,3 |
Apollo Aspire 4G | 41,4 | 35,8 | 77,2 |
Nexen N'Fera SU1 | 40,2 | 37,1 | 77,3 |
Mabor Sport-Jet 3 | 40,6 | 36,7 | 77,3 |
Nankang Sportnex AS-2+ | 40,8 | 36,7 | 77,5 |
Zeta ZTR 10 | 40,7 | 37,0 | 77,7 |
Aeolus Steering Ace AU01 | 41,1 | 36,6 | 77,7 |
BF Goodrich g-Grip | 41,8 | 36,2 | 78,0 |
Federal Formoza AZ01 | 40,6 | 37,6 | 78,2 |
Hifly HF805 | 40,9 | 37,5 | 78,4 |
Headway HU901 | 41,2 | 37,4 | 78,6 |
Viking ProTech HP | 41,7 | 37,6 | 79,3 |
Toledo TL 1000 | 42,1 | 37,2 | 79,3 |
Barum Bravuris 3HM | 42,1 | 37,6 | 79,7 |
GT Radial Champiro FE1 | 42,8 | 37,3 | 80,1 |
Gislaved Ultra Speed | 41,7 | 38,4 | 80,1 |
General Altimax Sport | 42,1 | 38,0 | 80,1 |
Star Performer TNG UHP 1 | 42,8 | 37,4 | 80,2 |
Fortuna F2900 | 42,1 | 38,2 | 80,3 |
Effiplus Himmer II | 43,2 | 37,2 | 80,4 |
Blacklion BU66 | 43,8 | 37,0 | 80,8 |
Goform GH 18 | 44,1 | 37,3 | 81,4 |
Nordexx NS9000 | 43,6 | 37,9 | 81,5 |
Delinte DH2 | 43,4 | 38,3 | 81,7 |
Rovelo RPX 988 | 44,4 | 37,7 | 82,1 |
Kleber Dynaxer HP3 | 44,7 | 37,7 | 82,4 |
EP-Tyres Accelera Phi-R | 44,0 | 38,5 | 82,5 |
Radar Dimax R8 | 45,1 | 38,0 | 83,1 |
Formula Energy | 46,5 | 37,4 | 83,9 |
Zeetex HP 1000 | 45,8 | 38,5 | 84,3 |
Tristar Sportpower Radial F 105 | 47,3 | 37,1 | 84,4 |
Achilles 2233 | 49,0 | 36,3 | 85,3 |
Autogrip Grip2000 | 50,7 | 38,0 | 88,7 |