Po roce jsme znovu vyrazili na Bohemia Eco Rally, opět s autem na CNG. Tentokrát ale se Škodou Octavia Combi G-Tec, stejně jako letos v Krumlově. Mnozí považují tyhle závody spíše za „závody“ plné nudného ploužení se krajinou, což ale není tak docela pravda. Na Rally Bohemia to platilo dvojnásob. I ekologická auta totiž musela jet dost svižně a hlavně nebyla nouze o kontroverzní momenty. Jednu měřenou zkoušku pořadatelé zrušili kvůli zásahu policie, další čtyři pak kvůli Audi e-tron, což vzbudilo vůbec největší diskuze.
Pro připomenutí, závody těchto ekologických aut jsou závody orientačními. Jde v podstatě o rally pravidelnosti. Posádky musí dle stanovených rychlostních průměrů projet stanovenou trať. Vozy na CNG nebo hybridy mají situaci trochu jednodušší, protože nejsou tolik vázané na dojezd a mohou jet, jak je potřeba. Elektromobily ale musí brát v potaz dojezd a hlavně výkon pořadatelem poskytnutého dobíjení.
Hlavními „hvězdami“ byly v Krumlově i na Rally Bohemia dvě italské posádky s vozy Audi e-tron. Jména Kofler Walter/Gaioni Franco a Guerrini Guido/Calchetti Emanuele laikům pravděpodobně nic neřeknou, v mezinárodní sérii FIA rallye ekologických aut jde ale o několikanásobné mistry světa. Navíc je oficiálně podporuje přímo automobilka Audi. Oproti naprosté většině startujících mají tyto posádky neporovnatelnou měřicí techniku a během roku objíždějí podobné závody po celém světě od Kanady přes Evropu až po Japonsko. V České republice však udělali Audi značnou ostudu.
V květnu při závodech v Krumlově si Italové stěžovali na nedostatečně výkonné dobíjení, kvůli kterému musela být trať zkrácena, jinak by tyto dvě posádky na Audi e-tron odstoupily. FIA protestu Italů vyhověla i přes odpor ředitele závodu a také pozdějšího vítěze Artura Prusaka, který měl shodou okolností identický vůz, jenže potíže s dobíjením se ho kupodivu netýkaly. Na Rally Bohemia se situace opakovala s tím, že byl zrušen kompletně celý program sobotního odpoledne. Důvod? Italské e-trony opět podaly stížnost, které FIA opět vyhověla. Stížnost se znovu týkala údajných technických problémů s dobíjením na straně pořadatele.
I na ekologické rally se zjevně taktizuje
Dobíjení u Audi e-tron funguje tak, že prostřednictvím klasické 230V zásuvky vůz neumožní vyšší proud než 8 ampérů. Protože infrastruktura dobíjecích stanic není v České republice zrovna na nejvyšší úrovni, dobíjení je během závodů prováděno právě těmito zásuvkami. FIA nicméně předepisuje jako minimální hodnotu 16 A, což pořadatel v Krumlově i na Rally Bohemia splnil a navíc dopředu zveřejnil, že právě tímto způsobem bude dobíjení řešeno.
Potíž je v tom, že aby se Audi dobíjelo z 230V šestnácti ampéry, potřebuje jiný než sériově dodávaný kabel. A ten italští mistři z nějakého důvodu neměli. Svou nepřipravenost podpořili ještě tím, že na závod přijeli s ne úplně nabitými automobily a během úvodních etap se na své schopnosti dobít vůz nijak neohlíželi. Prostě jeli tak, jak se jim to zrovna hodilo. Když se po sobotním dopoledni ukázalo, že Audi e-tron se prostřednictvím 230V zásuvky proudem 8 A opravdu za nějaké tři hodiny nenabije dost na to, aby zvládl i odpoledne, opět došlo na protest. A FIA opět ochotně vyhověla.
Paradoxem je, že jiné posádky elektromobilů už byly kvůli nedojetí do cíle diskvalifikovány dříve, nebo prostě vynechaly část trati, aby vůbec dokončily. Kromě toho se třetího Audi e-tron na startu problémy s dobíjením netýkaly. Výsledek byl ovšem daný. Značná část se nejela, protože by italští mistři nedojeli a byli by diskvalifikováni. Což zřejmě nelze dopustit, protože tým Autotest Motorsport je od letošního roku oficiálně podporován značkou Audi a jak píše v tiskové zprávě, „do letošní sezony vstoupil s jasným cílem stát se mistrem světa“. Je pozoruhodné, že mistři světa neznají svůj elektromobil a dopustí se stejné chyby ve dvou závodech po sobě. U profíků je to hloupost na druhou. Nebo záměr?
S Octavií G-Tec celkově šestí
Eco Rally Bohemia je na poměr ekologických aut specifická tím, že se jezdí i na uzavřených tratích klasické rally, kde bývají vyšší rychlostní průměry a pro všechny účastníky je to obecně zajímavější než jízda v běžném provozu. Letos bylo naplánovaných celkem sedm takových úseků (když nebudeme počítat jízdu v Sosnové), přičemž čtyři se měly jet v sobotu odpoledne. Škoda, právě na ty jsme se těšili nejvíc. Jenže byly zrušeny.
Přesto to byla nakonec nejzábavnější ekorally, které jsem se účastnil. I v klasickém provozu se muselo jet poměrně svižně, protože i tam byly rychlostní průměry celkem vysoké. Své sehrálo také někdy špatné počasí i špatné cesty, takže popravdě naše Octavia G-Tec dostala hodně zabrat. Jedna posádka na šotolinové cestě prorazila pneumatiku, jedna měřená zkouška pak musela být zrušena, protože část účastníků zastavila asi na půl hodiny policie.
Nechyběla ani jízda v Sosnové, kde byl stanoven minimální rychlostní průměr a trestné body se dávaly jen za to, pokud jste byli pomalejší. Jenže tento limit určoval jako nejvyšší bezstrestný čas hodnotu 1 minuta a 38 s, což třeba pro naší Octavii G-Tec znamenalo nutnost jet, co to dá. Nakonec jsme to stejně nezvládli. Prudké rozjezdy zkrátka nejsou to, čím by tento jinak pohodlný a neuvěřitelně úsporný kombík vynikal. V rámci České trophy v Eco Rally jsme skončili celkově šestí. Sice jsme měli reálnou šanci na třetí místo, ale dvě špatná odbočení v kombinaci s trochou smůly víc nedovolila.
Celkově byla letošní Eco Rally Bohemia dlouhá, plná rychlých přejezdů, náročná pro posádky i pro auta, místy poněkud vyhrocená kvůli italským posádkám Audi a nechyběla ani účast policie. Tak co, pořád si myslíte, že je ekorally nuda?