Vzhled reprezentuje typické designové prvky německého výrobce s vrtulí ve znaku. Obří kapota s velkými ledvinkami je nezvykle dlouhá a naznačuje, že vnitřní prostor bude menší, než byste od 4755 mm dlouhého auta možná čekali.
BMW tradičně klade důraz na techniku, a ani u X3 tomu není jinak. Najdeme zde spoustu výstroje a technologií, které zabírají hodně místa – například pohon všech kol s kardanem, zadní diferenciál, rozvodovku, velkou baterii plug-in hybridního ústrojí nebo na dnešní poměry velký spalovací motor.
Video: Představení nové BMW X3
Design na mne působí trochu pasivně-agresivně. Na jednu stranu je auto uhlazené, relativně nenápadné, poměr prosklené plochy při bočním pohledu je celkem malý, na druhou stranu vysoká kapota, obří ledvinky a obří kola vzbuzují respekt a auto je trochu zastrašující pro menší účastníky silničního provozu.
Interiér: Těsně, ale útulně
Usedám do interiéru, který prosvětluje obří panoramatická střecha a světlé čalounění sedadel. Palubní deska mě intenzivně obklopí, až mám potřebu dát si sedačku výš, abych přes tu hradbu viděl ven.
Nádherný volant s tradičně tlustým věncem skvěle padne do ruky. Nezvykle velký rozsah jeho podélného nastavení umožňuje snadno najít ideální řidičskou pozici. Sedadlo s prodloužitelným sedákem a vzduchově regulovatelnými bočnicemi obejme tělo jako skořápka. Sedí se mi prvotřídně.
Zvláštně na mě působí napojení palubní desky na boční dveře. Sice je v něm velmi pěkně schované madlo kliky, ale velký plastový díl s nápisem X3 a integrovanou (byť zajímavou) regulací intenzity foukání mi přijde trochu samoúčelný. Stísněně na mě působí i velká boule palubní desky před spolujezdcem. Absence fyzických tlačítek znamená krásně uklizený interiér. Naštěstí je infotainment přehledný a řada funkcí je dostupná na pár kliknutí.
Středová konzola je široká, vévodí ji přihrádka na mobily. Možná by se hodilo nějaké zakrytí – její plocha je opravdu velká a v jinak vypiplaném interiéru působí její umístění trochu necitlivě. Před ní je volič převodovky a tradiční iDrive ovladač, vyvedený z krásného plastu. Působí to prémiově. Dokud na to člověk nesáhne.
Mám tu dvě tři výtky: zaprvé dotyková tlačítka nelze trefit poslepu, takže je nutné sklonit zrak níže než na displej. Zadruhé – haptická odezva. Na tlačítka je potřeba dost zatlačit a jejich zpětná vazba je taková trochu jalová. A ovladač iDrive by mohl vyžadovat menší ovládací sílu.
V kufru plug-in hybridní verze najdeme 460 litrů. V kontextu délky auta to není mnoho, ale jak jsem uvedl v úvodu, techniky je vzadu požehnaně a někde se to projevit musí. Je to víceméně daň za skvělé jízdní zážitky, ke kterým se dostaneme.
Jízdní vlastnosti: Ticho, klid a preciznost
A co že to vlastně znamená 30e xDrive? Je to plug-in hybridní model s celkovým výkonem 220 kW a točivým momentem 450 Nm. Tohoto výkonu se dosahuje kombinací dvoulitrového přeplňovaného benzínového motoru s výkonem 140 kW a elektromotoru s výkonem 135 kW. To umožňuje X3 zrychlit na stovku za 6,2 s.
Výrobce udává spotřebu 24–22,3 kWh/100 km elektrické energie, což s relativně velkou 19,7kWh baterií umožňuje čistě elektrický dojezd až 80–90 km. Když energie dojde, máte k dispozici stále plný výkon – a v takovém režimu (tj. bez externího dobíjení) má vůz spotřebovat 7,9–7,2 l benzínu na 100 km. Přibližně takové spotřeby jsme dosáhli i naším měřením.
A jak to jezdí? Svezení je skutečně zážitek. Fantastický podvozek, variabilní sportovní řízení a skvělá pozice za volantem (jak jen to v rámci SUV jde) jsou neklamným znakem, že tohle je prémiová značka. A také důkazem, že všechen ten zabraný prostor uvnitř nebyl obětován zbytečně.
Vyspělý podvozek s adaptivními tlumiči při jízdě na elektřinu po městě, kdy je v autě absolutní ticho, občas lehce zaduní, ale jeho práce je fantastická. Při rychlejší jízdě skvěle tlumí nerovnosti a rozhodně byste neřekli, že kola mají rozměr 235/35 na 21palcových ráfcích. Není typ nerovnosti, který by nezvládl.
Jsou auta, která zvládnou jednotlivé výmoly, ale sled nerovností je rozhodí, protože se kola nestíhají vracet na zem. Tady ne. X3 vyžehlí jakoukoliv silnici s fantastickým klidem. A když se jede ostřeji? To je teprve paráda.
Přesné řízení má sice trochu elektricky sterilní odpor, ale jeho převod je krásně rychlý. Auto je díky těžší baterii vzadu skvěle vyvážené a preference zadních kol systému xDrive je pomyslnou korunkou – chování v zatáčce je nádherně neutrální, jízda v jakékoliv rychlosti snadná a jistá.
Problém dnešní doby: Auta jsou až moc dobrá.
Jenže. Jak rychle by člověk musel jet, aby ty 235 mm široké nízkoprofilové pneumatiky dostal na hranici jejich možností? Jak rychle by musel jet, aby v autě nebylo hrobové ticho? Jak rychle by musel jet, aby ždímal výkon déle než pár vteřin? Ta dnešní auta jsou tak dobrá, že jejich limity leží daleko za hranicí běžného provozu. A X3 je toho zářným příkladem.
Další drobné úskalí spočívá v tom, že i když jsem tu pěl chválu na jízdní vlastnosti, řízení, komfort či sedačky. To všechno je fantastické, ale pořád je to SUV. Auto se sice prakticky nenaklání a jeho přilnavost není limitována vyšší stavbou, ale sedíte vysoko a poněkud vzpřímeně. A to není ideální řidičská pozice. BMW ale udělalo maximum, aby této módní vlně „sedět výš" vyšlo vstříc a automobilka stvořila pozoruhodně schopné auto.
Architektura pohonné jednotky s elektromotorem před převodovkou znamená, že jakmile sešlápnete plyn naplno, musíte si na ty koně chviličku počkat. Převodovka nejdřív hledá vhodný rychlostní stupeň, kterým vám požadované zážitky doručí. Jakmile jej najde, tah motorů je plynulý, síla kultivovaná a řazení jemňoučké. Až tak, že byste možná těch 300 koní nehádali. Benzínový motor příjemně přede, pomoci převodovce případně lze pádly pod volantem.
Plug-in hybridy je nejlepší provozovat ve městě čistě na elektřinu, mimo město se vyplatí přepnout na spalovací motor. Pokud použijete vestavěnou navigaci, auto si energii v baterii rozvrhne samo. Když chcete tok energie řídit manuálně, musíte režim přepnout v útrobách menu – a to bohužel není úplně intuitivní a konkurence tohle řeší lépe.
Chválit by se dalo i fantastické audio, možnost rozdělení výhřevu sedadla mezi sedák a opěradlo, schopnost automatického couvání posledních 200 metrů, výborný tempomat i kamerový systém. Elektronika je navíc špičkově vyladěná. Je toho hodně, co se mi na tomhle autě líbilo. Ale už musím končit, nebo to nedočtete.
Závěr?
Nová X3 mě naprosto uchvátila podvozkem, tichem na palubě a celkovou úrovní cestování. To je mimo tento svět. Slabší je nabídka prostoru, která ustoupila špičkové technice. A výtku mám k nepohodlnému přepínání mezi elektrickým a hybridním režimem.
+ fantastické jízdní vlastnosti, komfort a ticho, vyladěná elektronika, design |
---|
- obtížnější přepínání z elektro na hybridní režim, ovládání iDrive, méně místa uvnitř |