Elektromobily, do kterých nás pomalu tlačí emisní limity Evropské unie, mají pár nevýhod. Nejenže často nenabízí právě uspokojivý dojezd, ale ještě ke všemu se na dobití jejich baterií čeká mnohem déle než v případě tankování paliva do vozu s běžným motorem. Tedy pokud si třeba nechcete připlatit za energii z nejrychlejší nabíječky v Česku, kterou jsme před nedávnem otestovali.
BMW chce podle svých slov dát svým zákazníkům na výběr. A tak by mělo kromě elektromobilů nabídnout i vodíkové auto. Proto na podzim ve Frankfurtu představilo koncept BMW i Hydrogen Next. Jde zatím o studii, jenž se v roce 2022 přetaví do malé série a podle zájmu se může dostat i do objemnější produkce. To už by ale mělo být až za pět let.
Mnichov nyní zveřejnil parametry chystaného vozu. Jeho vodíkový systém bude generovat energii z palivového článku o výkonu 125 kW (168 koní), který doplní elektromotor z chystaného SUV do zásuvky BMW iX3. Systém tak celkově vyprodukuje 275 kW (369 koní) a tuhle sílu bude posílat na zadní kola.
Majitel vozu přitom nebude muset čekat na dobití. Díky dvěma nádržím na vodík s celkovou kapacitou 12 kg by mělo tankování zabrat zhruba tři až čtyři minuty. I když se to nezdá, 12 kg je poměrně dost. Například vodíkový Mercedes-Benz GLC F-Cell, který se v omezené sérii nabízí v Německu, zvládá podle oficiálních údajů ujet 100 km za 1 kg vodíku. BMW by se tedy mohlo na jedno natankování dostat i přes 1000 km daleko.
To ale bude zároveň určitě potřebovat. V řadě evropských zemí včetně Česka zatím veřejné vodíkové čerpací stanice chybí. V plánu je zatím jedna na pražském Barrandově. Budoucnost vodíku však neblaze ovlivňuje náročnost výstavby i údržby čerpacích stanic, což doložil i norský incident, při kterém jedna explodovala.