Jak automobilka slíbila, nová generace BMW řady 5 odhazuje závoj tajemství a oficiálně se představuje veřejnosti. Ke včerejšímu úniku fotografií si tak můžeme doplnit dalších více než 200 kvalitních snímků a především zásobu technických údajů a novinek.
Začněme tím nejdůležitějším. BMW řady 5 využívá platformu CLAR příbuznou s větším BMW řady 7. Ke konstrukci základního skeletu je použit hliník, vysokopevnostní ocel a kompozity z uhlíkových vláken. Výsledkem je nejen mezigenerační snížení hmotnosti o 100 kg, ale také výrazné zvýšení torzní tuhosti. To se podepíše zejména na bezpečnosti.
Základní koncepce zůstává po desetiletí stejná. Motory jsou umístěny vpředu podélně za osou přední nápravy a pohánějí zadní kola. Za příplatek, případně v základní výbavě (v závislosti na motoru) můžete mít pohon všech kol se zavedeným obchodním označením xDrive. Ten je nově doplněn o funkci aktivního natáčení zadní nápravy. Nechybí vymoženosti jako třeba adaptivní tlumiče pérování.
Na začátku prodeje bude nová generace pětkového BMW nabízena se dvěma zážehovými a dvěma vznětovými motory, přičemž každý z nich lze kombinovat s pohonem všech kol:
BMW řady 5 G30: Zážehové motory
Motorizace | 530i | 530i xDrive | 540i | 540i xDrive |
---|---|---|---|---|
Motor | přeplňovaný řadový čtyřválec | přeplňovaný řadový čtyřválec | přeplňovaný řadový šestiválec | přeplňovaný řadový šestiválec |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 | 1998 | 2998 | 2998 |
Nejvyšší výkon (kW/k) | 185/252 | 185/252 | 250/340 | 250/340 |
v min-1 | 5200-6500 | 5200-6500 | 5500-6500 | 5500-6500 |
Nejvyšší točivý moment (N.m) | 350 | 350 | 450 | 450 |
v min-1 | 1450-4800 | 1450-4800 | 1380-5200 | 1380-5200 |
Převodovka | 8st. Steptronic | 8st. Steptronic | 8st. Steptronic | 8st. Steptronic |
Akcelerace 0-100 km/h (s) | 6,2 | 6,0 | 5,1 | 4,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 | 250 | 250 | 250 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 5,4 | 5,7 | 6,5 | 6,7 |
Provozní hmotnost EU (kg) | 1615 | 1670 | 1670 | 1735 |
BMW řady 5 G30: Vznětové motory
Motorizace | 520d | 520d xDrive | 530d | 530d xDrive |
---|---|---|---|---|
Motor | přeplňovaný řadový čtyřválec | přeplňovaný řadový čtyřválec | přeplňovaný řadový šestiválec | přeplňovaný řadový šestiválec |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 | 1995 | 2993 | 2993 |
Nejvyšší výkon (kW/k) | 140/190 | 140/190 | 195/265 | 195/265 |
v min-1 | 4000 | 4000 | 4000 | 4000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m) | 400 | 400 | 620 | 620 |
v min-1 | 1750-2500 | 1750-2500 | 2000-2500 | 2000-2500 |
Převodovka | 6stupňová manuální (8st. Steptronic) | 8st. Steptronic | 8st. Steptronic | 8st. Steptronic |
Akcelerace 0-100 km/h (s) | 7,7 (7,6) | 7,6 | 5,7 | 5,4 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 238 (235) | 232 | 250 | 250 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 4,1 (4,0) | 4,2 | 4,5 | 4,7 |
Provozní hmotnost EU (kg) | 1615 (1635) | 1695 | 1715 | 1770 |
Nízké hodnoty spotřeby paliva jsou dány především nižší hmotností a koeficientem odporu vzduchu jen cd=0,22. To je v této třídě rekordní hodnota a jedna z nejlepších mezi produkčními vozy vůbec. BMW jí dosahuje kombinací celkových tvarů karoserie a pomocných řešení typu uzavíratelných klapek před chladičem.
Zajímavostí je, že klasická manuální převodovka se bude dodávat pouze ke čtyřválcovému dieselu v modelu BMW 520d. Všechny ostatní motorizace mají standardně osmistupňovou automatickou převodovku Steptronic. Automat si bere data z navigace a podle toho připraví vhodnou rychlost. To má nejen zlepšit dynamiku, ale také spotřebu paliva v reálném provozu. Ke standardním spalovacím motorům se v březnu 2017 přidá ještě plug-in hybrid BMW 530e s výkonem 185 kW (252 k), točivým momentem 420 Nm, kombinovanou spotřebou 2,0 l/100 km a dojezdem 45 km jen na elektřinu. Ve stejné době rozšíří nabídku rovněž model BMW M550i xDrive s dvojitě přeplňovaným osmiválcem. Výrobce slibuje výkon 340 kW (462 k), točivý moment 650 Nm a zrychlení z nuly na 100 km/h za rovné čtyři sekundy.
Elektronické „hračky“ na palubě si nová pětka půjčuje z větší řady 7. Nechybí ovládání pomocí gest, digitální přístrojový štít, dotykový displej, rozšířené funkce systému iDrive a třeba bezdrátové indukční dobíjení telefonu. Přiobjednat lze přední LED světla a zajímavostí je třeba adaptivní tempomat, který čte dopravní značky, ale můžete si ho nastavit tak, aby úmyslně překračoval nejvyšší dovolenou rychlost až o 15 km/h.
K tomu se přidává funkce udržování v pruhu a samočinného brzdění. Na dálnici nebo dobře značené silnici dokáže BMW řady 5 (G30) jezdit úplně samo. Využívá přitom i aktuální data z navigace, která poskytla jiná vozidla BMW, takže se umí připravit na nebezpečnou situaci na silnici. Stejně jako BMW řady 7 i novou pětku můžete ovládat na dálku, například když potřebujete zaparkovat do úzké mezery nebo z ní naopak vyjet.
[su_vimeo url="https://vimeo.com/187133967"]
BMW uvede novou generaci řady 5 do prodeje na začátku roku 2017. V březnu 2017 se přidají další motorizace a verze. V průběhu roku 2017 by se mělo představit také žádané kombi Touring a přibližně za dva roky se dočkáme i ostré sportovní verze BMW M5.
Další podrobnosti najdete v tiskové zprávě a můžete si také přečíst kompletní press kit BMW řady 5 (G30) v PDF.