Dominantní evropské automobilové koncerny spojují své síly. jejich cílem je vytvořit univerzální síť rychlonabíjecích stanic, které budou použitelné pro všechny typy jejich elektromobilů a plug-in hybridů bez závislosti na konkrétní značce. Už v příštím roce by se mělo začít s výstavbou prvních čtyř stovek rychlonabíječek. V roce 2020 jich má být po celé Evropě „několik tisíc“.
Na projektu participují automobilky Ford, Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen, Audi a Porsche. Postupně má vzniknout celoevropský systém s rychlonabíječkami o výkonu až 350 kW. V jistém smyslu to bude obdoba sítě, kterou pro své zákazníky provozuje a buduje americká Tesla. V jejím případě se ale jedná o zařízení vyhrazené pro vozy této značky, zatímco evropské automobilky chtějí univerzální řešení.
Doporučujeme: Elektromobily produkci CO2 nesníží, dokud se bude elektřina vyrábět hlavně z uhlí
Rychlonabíječka Tesla Supercharger má výkon 120 kW. Automobilka slibuje za 30 minut nabití na 80 % kapacity a dojezd asi 280 km. S výkonem až 350 kW (zpočátku zatím „jen“ 200 kW) by tak nový univerzální systém evropských automobilek umožňoval ještě rychlejší nabíjení. Nabíjecí standard CCS (Combined Charging System) postupně zavádějí i jiní výrobci, například General Motors nebo Renault/Nissan.
Podle výrobců se po vybudování rychlonabíjecí sítě zlepší akční rádius elektromobilů i jejich praktická využitelnost k delším cestám. Automobilky si uvědomují, že ne každý si může dovolit čekat kolem 10 hodin, než se mu nabije akumulátor na reálný dojezd okolo 100 km.
Otázkou je, jakou kapacitu stihnou rychlonabíječky uspokojovat. Lidé ale samozřejmě na elektromobily nepřejdou skokově. Potřebu dalších nabíječek tak spíše ukáže trh a požadavky „motoristů“. Jen pro srovnání, stojany klasické čerpací stanice mají rychlost výdeje asi půl litru za sekundu. Dojezd 100 km tak máte u auta se spotřebou 8 litrů na 100 km „nabitý“ za 16 sekund.