Plug-in hybridy zatím hrají na českém trhu nepoznamenaném systémem daňových znevýhodnění a úlev okrajovou roli. Už od roku 2021 ale musí automobilky plnit přísnější flotilové limity CO2, takže jim nezbude nic jiného než zákazníky k pořizování tabulkově úspornějších aut do zásuvky nějak přemluvit. Ostatně očekáváme, že Škoda Superb plug-in hybrid udělá s tímto segmentem totéž, co před lety Citigo v malých autech – prostě odstartuje v Česku jeho boom. A jedním z aut, která budou se Superbem alespoň nepřímo soupeřit, je nová generace plug-in hybridu BMW 330e. Kvůli embargu vám můžeme přinést první dojmy až dnes, ale jezdili jsme s ním v polovině července na stejné akci jako s novým BMW 3 Touring:
Předchozí model BMW 330e považujeme za jednu z řidičsky vděčnějších trojek své generace. Ve srovnávacím testu s Lexusem IS jsme se rozplývali nad plynulými přechody hnací soustavy mezi jednotlivými režimy, dynamikou i vyvážením v zatáčkách. Nebudeme chodit okolo horké kaše a prozradíme rovnou, že BMW 330e modelového roku 2020 jezdí také parádně – a nejen na poměry „ekologicky“ orientovaných aut. Z omezeného vzorku trojek aktuální generace, které jsme zatím vyzkoušeli, se nám řidičsky líbí nejvíc. Ale popořádku.
Koncepčně se nová generace trojkového plug-in hybridu od předchůdce neliší. Jeho zadní kola stále roztáčí kombinace benzinového dvoulitru a elektromotoru, který je integrovaný v převodovce a napájený z baterie uložené pod zadními sedadly. Soustava dosahuje systémového výkonu 185 kW (252 k) a točivého momentu 420 Nm. To jsou údaje zhruba srovnatelné s předchozí generací 330e i s aktuálním benzinovým 330i, z nějž plug-in hybrid technicky vychází. Nová funkce XtraBoost ale při plné akceleraci nebo ve sportovním režimu krátkodobě (maximálně na 10 sekund) navýší maximální výkon na 215 kW (292 koní).
Přínosy a nevýhody plug-in hybridního pohonu dobře vyniknou při porovnání klíčových parametrů s modelem 330i:
BMW 330i | BMW 330e | |
---|---|---|
Celkový nejvyšší výkon (kW): | 190 | 215 |
Nejvyšší točivý moment (Nm): | 400 | 420 |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 5,8 | 5,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 250 | 230 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1470 | 1740 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 480 | 375 |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km): | 6,1 | 1,9 |
Jak vidíte, plug-in hybrid má nepatrně horší zrychlení a výrazně nižší maximální rychlost; je o 270 kg (!) těžší; a jeho zavazadlový prostor je o 105 litrů menší. Ale všimněte si té spotřeby.
Baterie pod zadními sedadly totiž nejenom zvyšuje hmotnost a zmenšuje kufr. Při kapacitě 12 kWh umožňuje urazit bez aktivace spalovacího motoru vzdálenost až 59 km – to je víc než dost na běžné denní popojíždění v případné ultranízkoemisní zóně, až něco takového přijde. A ono to přijde. Plug-in hybridy BMW budou od modelového roku 2020 vybaveny funkcí „eDrive Zones“, která umožní detekci ultranízkoemisních zón (na základě GPS dat) a samočinně přepne na elektrický pohon.
V režimu Electric může jet auto rychlostí až 140 km/h, ale samozřejmě ne moc dlouho. V hybridním módu řídicí elektronika přepíná mezi oběma druhy pohonu podle potřeby – a činí tak s okouzlující nenápadností. Senzačně nízká spotřeba pochopitelně vyplývá z faktu, že hybridy nastupují k homologačním zkouškám s nabitou baterií. Když ale budete svůj plug-in hybrid nabíjet doma nebo v práci, krátkodobě udržitelná je. Dokud jsme na testovací trase v okolí Mnichova jeli na inteligentní tempomat, který reguluje rychlost podle značení a v Německu umí (na rozdíl od ČR) zpomalovat do zatáček nebo křižovatek, ukazoval palubní počítač hodnoty okolo dvou litrů.
Z pohledu řidiče, který plug-in hybrid „vyfasuje“ kvůli nízkým emisím CO2 a nabíjecí kabel možná nikdy nevybalí, má ale tato koncepce jinou zásadní výhodu. S plug-in hybridním BMW můžete zacházet jako s normálním autem. A ono se tak chová. Vlastně možná ještě o něco lépe. Projev hnací soustavy při běžné jízdě je dokonale kultivovaný. Vysoká hmotnost není za volantem příliš znát. Naopak, těžká baterie vzadu přispívá k lepšímu rozložení hmotnosti, takže auto je v zatáčkách úžasně neutrální. Zásluhou měkčího nastavení podvozku (od podzimu ho dostanou i běžné motorizace) lépe filtruje nerovnosti, alespoň ty decentní bavorské. A díky podpoře elektromotoru akceleruje pocitově nenuceněji než trochu uřvaný čtyřválec v modelu 330i.
Oproti předchozí generaci, která byla pro většinový řidičský vkus možná přece jen moc měkce odpružená, působí podvozek nového 330e pevnějším, utaženějším – ale stále ještě komfortním dojmem. Dokonce i umělé „vylepšení“ zvuku motoru v režimu Sport je přirozené a docela libozvučné. Tenhle bavorák do zásuvky se mi řídil daleko příjemněji než neurotický 330i na prkenném podvozku. Ale pokazit si ho samozřejmě můžete, když na tom budete trvat. Také 330e lze totiž objednat s adaptivním M podvozkem.
Další šikovnou vlastností plug-in hybridu je nezávislé topení a klimatizace. Díky vysokonapěťové baterie si můžete interiér pohodlně vyhřát nebo vychladit už před jízdou.
Stejně jako nové kombi Touring najdete už i plug-in hybridní sedan v aktuálním ceníku BMW. Stojí 1 250 600 korun, o 166 400 Kč víc než 330i. Časem by verze 330e měla být k dostání také jako kombi.
Technické údaje | BMW 330e |
---|---|
SPALOVACÍ MOTOR | |
Konstrukce: | zážehový řadový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva, uložený vpředu podélně |
Plnění: | přeplňování dvoucestným výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1998 |
Ventilový rozvod: | DOHC, plynule proměnný zdvih ventilů Valvetronic, proměnné časování sacích i výfukových ventilů double-VANOS |
Vrtání x zdvih (mm): | 82,0 x 94,6 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 135/5000-6500 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 300/1350-4000 |
Kompresní poměr: | 10,2:1 |
Převodovka: | osmistupňová samočinná Steptronic |
Poháněná kola: | zadní |
ELEKTROMOTOR | |
Konstrukce: | synchronní elektromotor-generátor, integrovaný do samočinné převodovky |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 83/3170 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 265/0-3170 |
Rekuperační výkon (kW): | 20 |
VYSOKONAPĚŤOVÝ AKUMULÁTOR | |
Konstrukce: | Lithium-ion, uložený pod zadními sedadly |
Napětí (V): | 354 |
Kapacita (kWh): | 12 |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 5,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 230 |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km): | 1,9 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4709 |
Šířka (mm): | 1827 |
Výška (mm): | 1444 |
Rozvor náprav (mm): | 2851 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1573 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1569 |
Poloměr otáčení (m): | 5,7 |
Světlá výška (mm): | 150 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1740 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2265 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 375 |
Objem palivové nádrže (l): | 40 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | tlumičové vzpěry |
Zavěšení vzadu: | víceprvkové zavěšení |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem, převod 14,1:1 |
Pneumatiky vpředu: | 225/50 R17 98Y XL |
Pneumatiky vzadu: | 225/50 R17 98Y XL |