Jaké jsou preference Čechů, co se nákupu nových vozů týče? Na základě statistiky služby Carismo, která od února letošního roku zprostředkovává prodej nových aut více než 30 značek ze 150 dealerství přes internet, mají Češi stále zájem především o auta s manuální převodovkou (74 %). Automat volí pouze čtvrtina zájemců o nákup nového vozu (26 %). Nejoblíbenější značkou je pak Škoda a benzínové motory jasně poráží dieselové, elektrické, CNG i LPG. Největší zájem je pak také o vozy kategorie SUV. Průměrná cena nového auta je 580 000 korun. Data vychází z několika tisíc poptávek, které byly v posledních měsících realizovány na Carismo.
Poptávce jasně vévodí benzínové motory, chce je 72 procent Čechů. Naftové motory preferuje zhruba čtvrtina zájemců o nový vůz. Naopak elektromobily, hybridy nebo vozy na LPG a CNG se takřka neprodávají. „Benzín na plné čáře vede. Největší zájem je o zážehové turbomotory o objemu mezi 1,4 a 1,6 litru, které se z malých aut rozšířily i do vyšších tříd v rámci takzvaného downsizingu, tedy trendu snižování objemu motoru se zachováním výkonu. Benzínové motory vyššího objemu už z nabídky automobilek mizí, naopak u dieselů, které kralují kategorii vyšší střední a luxusní třídy, se objem zásadně nezmenšuje. Zájemci o vznětové motory stále preferují objemy mezi 2,0 a 3,0 litry a poptávku po nižší kubatuře pod dva litry takřka neevidujeme. Superb s motorizací 1,6 diesel je spíše výjimkou potvrzující pravidlo,“ komentuje statistiku Marek Moravec, spoluzakladatel a CEO Carisma.
Škodovka jasně vede, barva není důležitá při nákupu přes internet
Nejpoptávanější značkou aut v České republice je Škoda, tu poptává 17 % zájemců o nákup nového vozu. Na dalších místech se s minimálními rozdíly řadí automobilky Volkswagen, Ford, Kia a Dacia. Pozoruhodné je, že pro zájemce nakupující auta přes internet není barva vozu rozhodující. „Při konfiguraci vozu na Carismo si zákazník vybírá kromě modelu, motorizace a výbavy také barvu. Barva je pro 90 procent lidí při poptávání nového vozu přes internet nedůležitá. Výběr barvy nechávají Češi nakupující auto online až na poslední chvíli, kdy mají poskládané celé auto a vyřešené financování,“ doplňuje statistiku Moravec.
Data přehledně
Palivo | |
diesel | 24 % |
benzín | 72 % |
LPG/CNG | 1,8 % |
Elektro/hybrid | 2,2 % |
Převodovka | |
Manuální | 74 % |
Automatická | 26 % |
Nejpoptávanější značky | |
Škoda | 21,1 % |
Volkswagen | 10,3 % |
Ford | 8,4 % |
Kia | 7,2 % |
Hyundai | 6,9 % |
Dacia | 6,4 % |
Průměrná cena vozu poptávaného přes internet | 580 000 Kč |