Poprvé od roku 2009 poklesl na evropském trhu zájem o auta se vznětovým motorem pod úroveň prodejů vozů s motorem zážehovým. V prvním pololetí roku 2017 klesl podíl naftových aut z 50,2 % v roce 2016 na 46,3 %. Celkem se to rovná prodejům nižším o 152 323 vozů. Konvenční benzinová auta mají tržní podíl 48,5 % ve srovnání s 45,8 % v loňském roce.
Prodeje benzinových aut vzrostly o 328 615 kusů a stouply také prodeje aut s alternativním pohonem, ať už elektromobilů, hybridů nebo vozů na plyn. I když mají alternativní pohony na evropském trhu podíl 5,2 %, celkem se meziročně jejich prodeje zvedly o 35 %. Čistě elektrickým autům připadá 1,3 % trhu a 37% meziroční růst. Více se dařilo hybridům, kterým meziročně prodeje vzrostly o 52 % na 2,6% tržní podíl.
Doporučujeme: Na kolik vyjde provoz tříleté dieselové ojetiny? Klidně přes 10 korun na kilometr
Odklon od dieselů je pochopitelný už kvůli rétorice některých politiků, kteří vyhrožují, že například zakážou naftovým autům vjezd do měst a podobně. Důvodem jsou ale hlavně ceny. Moderní turbodiesely jsou nesmírně drahé a už nepřinášejí proti benzinovým motorům takovou daňovou úsporu. Downsizované motory na benzin už také vykazují nízké tabulkové spotřeby, tedy se z nich odvádějí i nižší daně.
Pokles tržního podílu dieselů se očekává i v následujících letech, neboť automobilky opouštějí od dieselů v malých autech. Podle organizace ACEA, která sdružuje automobilky v Evropě, by mohl do roku 2025 klesnout podíl dieselů na evropském trhu někam k 30 %.