Ekologické snažení všemožných orgánů má dopad nejen na výrobce aut, ale také na prodejce pohonných hmot. Také oni musí snižovat množství skleníkových plynů, což by mělo být zajištěno kromě jiného za pomoci benzinu E10 s vyšším obsahem biosložky. Jenže jeho dlouhodobé používání není pro starší motory vhodné.
V minulosti se objevily zprávy o tom, že právě E10 nahradí od 1. ledna 2019 nejprodávanější benzin Natural 95. v současnosti označovaný jako E5. A protože ten termín přichází právě teď, nabízí se otázka: Mají se majitelé starší aut připravit na blížící se biokatastrofu?
Ne, biokatastrofa zatím nepřichází
Zpráva o tom, že od 1. ledna 2019 dojde k nahrazení Naturalu 95 benzinem E10 proletěla médii v roce 2016 (přišel s ní třeba iDnes.cz). Realita je ale naštěstí poněkud jiná. „Za Shell mohu říci, že od ledna E10 v prodeji stoprocentně nebude. Kdyby tomu tak bylo, už byste to patrně věděli. Jak se bude situace vyvíjet dále, to se uvidí v průběhu roku,“ uvedl v krátkém telefonickém rozhovoru Petr Šindler, manažer vnějších vztahů Shell Czech Republic. Jeho slova potvrzuje Ivan Indráček, předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů ČR. „Informace o E10 na českém trhu od 1.1. 2019 je dle mého kachna. E10 jistě přijde, ale předpokládám, že se tak nestane dříve než v roce 2020,“ napsal ve své odpovědi na náš přímý dotaz.
Další upřesnění poskytlo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Uvedlo, že „zařazení benzinu E10 s vyšším obsahem biosložky do výroby a případné umístění na trh v ČR není nijak legislativně nařízeno,“ respektive že „legislativně další existenci typu benzinu do 5 objemových procent biosložky nic nebrání.“ Zároveň ve své odpovědi upozornilo na jinou zajímavou skutečnost.
Datum 1. ledna 2019 dříve bylo datem, ke kterému měla skončit povinnost nabízet alespoň na 50 % čerpacích stanic benzin s obsahem biosložky do 5 %. Ukončení platnosti této povinnosti ale bylo posunuto o rok dopředu, takže už téměř celý rok mohou prodejci na všech svých čerpacích stanicích vesele prodávat benzin s vyšším obsahem biosložky, aniž by si toho někdo všiml. Není se čemu divit, protože kromě přejmenování Naturalu 95 na E5 se v podstatě nic nezměnilo.
O co tedy přesně jde a co bude následovat?
Za všechno může evropská směrnice, která byla zahrnuta do zákona 201/2012 o ochraně životního prostředí. Ta dodavateli benzinu nebo motorové nafty ukládá „snížit emise skleníkových plynů na jednotku energie obsaženou v pohonné hmotě pro dopravní účely a elektřině pro dopravní účely tak, aby každoročně dosáhl, ve srovnání se základní hodnotou produkce emisí skleníkových plynů pro fosilní pohonné hmoty stanovenou prováděcím předpisem, snížení o 2 % do 31. prosince 2014 a v následujících letech, o 3,5 % do 31. prosince 2017 a v následujících letech, o 6 % do 31. prosince 2020 a v následujících letech.“ Nás v současnosti logicky zajímá poslední zmíněný termín 31. prosince 2020.
Právě kvůli němu by mohlo dojít k většímu rozšíření benzinu E10. Aktuálně totiž tato povinnost stále neplatí. Jak potvrzují Ivan Indráček i Petr Šindler, aktuální limity lze v současnosti pořád plnit se stávajícími palivy E5 (Natural 95) a B7 (nafta). Prodejci se navíc podle všeho příliš do zavádění paliva E10 hrnout nebudou, protože vyšší obsah biosložky palivo prodražuje.
Až začne E10 vstupovat na český trh, nelze vyloučit, že se bude prodávat zároveň s E5. Ivan Indráček naznačil dva možné scénáře. „Logické je, že nikdo nebude na trhu kupovat E10, kdyby byla dražší než E5 (což by odpovídalo výrobním nákladům). V důsledku to může znamenat dvojí - E5 bude prodávána cíleně za vyšší cenu, aby byli řidiči motivováni kupovat E10. A nebo nebude E5 na trhu vůbec.“
Ministerstvo životního prostředí ale upozornilo ještě na jiné možnosti: „Zavedení benzinu E10 je jednou z možností dodavatelů pohonných hmot ke splnění zákonné povinnosti zajistit snížení emisí skleníkových plynů z pohonných hmot. Nicméně snížení emisí mohou dodavatelé pohonných hmot dosáhnout i jinými způsoby, například díky alternativním palivům (LPG, CNG, bioplyn, elektřina, případně vodík) a využití možnosti zohlednění tzv. snížení emisí z těžby ropy.“ Vzhledem ke skladbě vozového parku v ČR, kdy aut na CNG je u nás zanedbatelné množství, elektromobilů ještě méně a vodík je v našich končinách spíše hudba vzdálené budoucnosti, toho v konečném důsledku tyto alternativy zřejmě až tolik nevyřeší.
Až ta doba nastane, pořád bude (snad) existovat řešení
Starším motorům nedělá větší obsah biosložky dobře. Etanol způsobuje korozi nechráněných kovových povrchů a stejně tak poškozuje pryž a plast. Navíc zkracuje životnost benzinu, na což bude dobré pamatovat, pokud někde své starší auto na delší dobu odstavíte. Nicméně právě díky problému se životností existuje naděje, že i v době vysoce ekologické bude dostupný benzin bez biosložky.
Zákon o ochraně životního prostředí totiž kromě všeho zmíněného také udává výjimku: „Do povinného snížení se nezapočítávají státní hmotné rezervy uváděné při jejich obměně do volného daňového oběhu na daňovém území České republiky.“ Ano, kvůli životnosti nemá benzin zařazený do státních hmotných rezerv biosložku a stejně tak kvůli životnosti musí být po nějaké delší době obměňován. Takové palivo pak zamíří do běžného prodeje. Kromě toho je samozřejmě možné kupovat prémiový benzin, který je ovšem dražší.
Ivan Indráček pak přidává majitelům starších aut a veteránů ještě jednu naději: „Dovedu si představit, že E5 (dokonce s nulovým podílem biosložky) bude sehnatelné jako speciální palivo za příplatek. Jen si neumím představit logistický řetězec. Pokud bude speciální, bude drahé. Koupí ho jen ti, kteří budou muset. Ale kvůli nim ho zase nebude držet běžná pumpa, protože při malých prodejích existuje riziko ztráty kvality (minimálně díky tlaku par se musí zboží 2x v roce zcela obměnit),“ dodává. Jinak řečeno, teoretická šance na nákup benzinu bez biosložky i ve vzdálenější budoucnosti je, jen nebude levný a nebude dostupný na každém rohu. Vzhledem k tomu, že s veterány majitelé obvykle zas až tolik kilometrů ročně nenajedou, tyto komplikace asi vadit nebudou. Hlavně že vůbec bude na co jezdit.
V současnosti prodávaná auta už jsou samozřejmě dávno pro E10 připravená. Například poslední Škoda, která by na E10 jezdit neměla, je Felicia s motorem 1,3l-OHV (40/50 kW), vyráběná do roku 2001.