Avia se vrátila na scénu. Nová Initia jde do výroby, časem dorazí také 4x4 a elektromobil

přidejte názor
Autor: Redakce
  • Avia oficiálně představila nový model řady D, nazvaný Initia 

  • Výroba se přestěhovala do Přelouče 

  • Novinka plní normu Euro 6, o pohon se stará motor Cummins

  • Základ kabiny se stále vyrábí v Indii 

  • Letos bude vyrobeno zhruba 90 exemplářů, maximální výrobní kapacita je 1200 exemplářů ročně 

Osud značky Avia byl v posledních letech poněkud komplikovaný. Jedna z českých automobilek několikrát změnila vlastníka, až se dostala k indické společnosti Ashok Leyland Motors. Ta v roce 2013 výrobu definitivně odstěhovala do Indie, čímž Avia v podstatě přestala existovat. Minulý rok se majitel opět změnil a věci nabraly správný směr, takže dnes mohla být představena nová Avia Initia spolu s výrobní linkou umístěnou v Přelouči.

Doporučujeme: Retro — Zetor budoval socialismus u nás, ale také kapitalismus v USA

Avia Initia samozřejmě není zbrusu nový nákladní automobil, jde o facelift předchozí řady D. Úpravy směřovaly především ke splnění aktuálních homologačních podmínek. Aby bylo možné novinku jasně odlišit od předchůdce, dostala kabina pozměněný design. Její základ je ale stejný a protože si Ashok Leyland Motors odstěhoval formy pro výrobu karosářských dílů do Indie, tyto díly se v Indii také stále vyrábějí. V Přelouči se z nich kabina svařuje, aby byla následně odeslána do Tatry spadající do stejného holdingu, který vlastní i Avii. V Kopřivnici je kabina lakována a pak se posílá k finalizaci zpátky do Přelouče. Avia ale chce časem dosáhnout situace, kdy budou všichni dodavatelé jednotlivých dílů z Evropy.

avia initia-4 Avia Initia je facelift předchozí řady D. Základní tvar kabiny zůstal shodný, design přední části se ale podstatně změnil
avia initia-30 Vůz vzniká v Přelouči, karosářské díly kabiny se ale vyrábí v Indii, lakování obstarává kopřivnická Tatra. Motor dodává Cummins, převodovku společnost ZF

Nová Avia Initia je v podstatě skládačka dílů od různých dodavatelů. Na novou linku se posílají hotové celky. Ať už se bavíme o nápravách, převodovce, nebo motoru. Mimochodem, převodovku dodává ZF, motor zůstal stejný. Stále se jedná o Cummins s objemem válců 4462 cm3. K dispozici budou verze s výkonem 110 kW (150 k), 132 kW (180 k) a 154 kW (210 k). Počítá se i s různými velikostmi kabiny a různě velkým rozvorem. Příští rok by navíc měl dorazit dokonce i pohon všech kol a ve vzdálené budoucnosti se údajně dočkáme čistě elektrického provedení.

Doporučujeme: Tatra po 270 dnech dokončila renovaci dakarského speciálu T 815 VE 6×6 „Ostrý-II“

Avia je zatím velmi skromná firma, která zaměstnává něco přes 70 lidí. Relativně skromné jsou také podmínky, kde nová řada D vzniká, a pro zbytek letošního roku jsou nevelké i plány. Letos bude vyrobeno přibližně 90 automobilů, pro příští rok se počítá s číslem 360 až 400 exemplářů. Maximální kapacita linky v Přelouči je 1000 až 1200 vozů ročně. Produkce byla oficiálně zahájena dnes, než se ale spustí ostrý provoz, ještě chvíli to bude trvat. Například svařovna je aktuálně stále ve zkušebním provozu.

Základní cenu své novinky oznámí Avia později.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?