Moderní diesel má v reálném provozu nízké emise zdraví škodlivých látek. To je podstata tiskové zprávy, kterou zveřejnila Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) na Twitteru:
#Diesel: new data proves that ALL latest-generation diesel cars emit low pollutant #emissions on the road! | FIND OUT THE FACTS: https://t.co/Ipg33PwOBt #EUDieselSummit pic.twitter.com/y65pUC6ye5
— ACEA (@ACEA_eu) November 6, 2018
O co jde? Přibližně 270 aut homologovaných podle nejnovější normy Euro 6d-TEMP emitovalo při měření emisí v reálném provozu (metodika RDE) výrazně méně oxidů dusíku, než norma povoluje. A co víc, většina jich splňuje i výrazně přísnější limit 80 mg/km, který bude platit od roku 2020!
Poselství je zřejmé. A kdyby to někomu nedošlo, je tu vyjádření generálního sekretáře ACEA Erika Jonnaerta: „Tato nová zjištění dokazují, že moderní dieselové vozy (…) pomohou městům splnit cíle v oblasti kvality ovzduší. Současně zůstane zachován význam dieselových vozů ve snižování emisí CO2 na krátkodobém a střednědobém horizontu, ačkoliv všichni výrobci rozšiřují svoji nabídku modelů, které lze nabíjet elektřinou.“ Jinými slovy: Zákazy dieselů, o nichž hovoří nebo k nim už přikročila některá evropská města, jsou unáhlené. My ty elektromobily vyrábět budeme, když nás k tomu nutíte, ale diesely nám nechte.
ACEA zároveň cituje studii německého autoklubu ADAC, podle které emitují diesely homologované metodikou RDE o 85 procent méně NOx než auta s Euro 5.
Věcně to asi je všechno pravda. Působilo by to však přesvědčivěji, kdyby norma WLTP s měřením v reálném provozu nevstoupila v platnost až jako reakce na zjištění, že si automobilky dělaly z dřívějších homologačních předpisů dobrý den. Už tak byly mírné. Cyklus NEDC v kombinaci s dříve platnými limity škodlivin nekladl na dieselové motory v osobních autech zase takové nároky. (Což vlastně potvrzuje i ta zmíněná studie ADACu, když mezi auty Euro 5 a Euro 6d-Temp je rozdíl 85 %.) Výrobcům to ale nestačilo. Pořádně to schytala jen skupina Volkswagen, ale vlna „dobrovolných“ servisních úprav v návaznosti na Dieselgate jasně ukázala, že máslo na hlavě mají mnozí.
Nezapomínejme ani na to, že diesely s Euro 6d-Temp přicházejí na trh teprve nyní. A vozový park se mění pomalu. Takže bude trvat léta, než moderní čisté diesely dosáhnou významnějšího podílu. Pokud jim k tomu vůbec zůstane politický prostor.
Můžeme souhlasit s názorem, že aktuální hon na diesely je iracionální. Že se jejich rizika zveličují o to víc, oč víc se dříve bagatelizovala. Že současná homologační pravidla jsou pro změnu Šéf vývoje motorů Škody se pro iDnes.cz rozpovídal o emisních normách. Představují neuvěřitelnou zátěž">až příliš přísná. A že politici se nechávají ovlivnit víc emocemi (svými i voličů) než vědeckotechnickou realitou. Dejme tomu. Fakt ale je, že pověst dieselům nepošramotil nikdo jiný než samotné automobilky. Mají tedy co napravovat. A doufejme, že se jim to podaří. Vznětový motor se svojí nízkou spotřebou a velkou silou ve středních otáčkách je ideální typ pohonu pro cestovní vozy. Bylo by smutným paradoxem, kdyby politika vytlačila diesely z trhu zrovna teď, kdy je konečně donutila stát se docela čistými.