Umělá inteligence dnes už není ani u automobilů nic výjimečného. Kromě systémů automatizovaného řízení je používána také k rozpoznávání zvyků řidiče a třeba Porsche začíná využívat umělou inteligenci ke sledování některých dílů automobilu a výpočtu jejich opotřebení. Se zajímavou technologií před časem přišla izraelská společnost UVeye. Její řešení má pomoci odhalit drobná poškození na karoserii i na podvozku, stejně jako dokáže snadno zkontrolovat opotřebení pneumatik. Opět s využitím umělé inteligence.
Technologie izraelské společnosti UVeye se do civilního sektoru dostala až dodatečně. Původně byla využívána v rámci izraelské národní bezpečnosti, kdy měla na různých důležitých místech detekovat bezpečnostní hrozby. Stejně tak umožňuje jednoduše zkontrolovat podvozek automobilů, zda na něm není ukryta nějaká výbušnina.
Jak uvedl šéf komunikace UVeye Yaron Saghiv pro web Ars Technica, systém se postupně rozšířil na více než sto míst po celém světě, jako jsou letiště, přístavy nebo i věznice. Zhruba před třemi lety se ale objevila myšlenka využít tuto technologii také pro automobily. Tedy v oblasti s mnohem větším obchodním potenciálem.
Únik oleje, karoserie i pneumatiky
Technologie skenování automobilů UVeye má tři různá využití, respektive tato společnost nabízí tři produkty. Artemis slouží ke kontrole stavu pneumatik. Systém dokáže automaticky zjistit výrobce, rozměr, typ pneumatiky nebo její stáří. Současně rozpozná opotřebení, poškození i tlak v pneumatice. V praxi automobil pouze projede rychlostí do 30 km/h kolem skenerů, o vše ostatní se postará příslušný algoritmus. Artemis má pomoci zejména tam, kde je nutné kontrolovat automobily zařazené do větších vozových parků.
Druhé využití této technologie se týká kontroly podvozku. Místo přítomnosti výbušnin se v případě produktu pojmenovaného jako Helios sleduje přítomnost koroze, úniky oleje a škrábance či jiná mechanická poškození. Tradiční prohlídku, kterou obstará odborný technik, tento systém nahradit neumí. Některé servisy ho ale používají už teď coby součást rychlé diagnostiky. Velkou výhodou je totiž fakt, že kvůli základní prohlídce není nutné dávat auto na zvedák.
Atlas pak představuje kontrolu celého automobilu ze všech stran. Umělá inteligence opět umí detekovat jakékoliv sebemenší nesrovnalosti. Kromě správy větších vozových parků nebo různých půjčoven tento systém využívají automobilky v rámci finální kontroly hotového vozu na konci výrobní linky nebo při kontrole laku karoserie poté, co vyráběný vůz projde lakovnou.
Jak píše Ars Technica, do společnosti UVeye již investovaly některé velké automobilky. Jmenovitě Volvo, Toyota nebo Hyundai, přičemž první dvě jmenované už technologii skenování vozů využívají při výrobě svých modelů.