Automobilka Volvo Cars, z jejíž továrny ve švédském Göteborgu vyjel první vůz již 14. dubna 1927, oslaví své 90. výročí na největší světové výstavě klasických automobilů Techno Classica, která se koná 5.–9. dubna v německém Essenu.
Automobilka Volvo Cars nicméně nebude ve svém stánku na výstavě Techno Classica prezentovat jen svou minulost, ale ukáže zde také své nejnovější dílo, tedy zbrusu nové Volvo XC60, které bylo poprvé představeno minulý měsíc na Ženevském autosalonu. Techno Classica bude prvním německým autosalonem, kde budou mít návštěvníci možnost prohlédnout si nové Volvo XC60 na vlastní oči.
Nově představený model nahradí původní vysoce úspěšné Volvo XC60, které se po devíti letech od svého uvedení na trh v Evropě stalo nejlépe prodávaným středně velkým prémiovým SUV – po celém světě se prodalo téměř milion vozů. V současné době má model XC60 přibližně 30% podíl na globálním prodeji.
„Máme za sebou bohatou tradici v navrhování stylových a dynamických SUV, která jsou vybavena těmi nejmodernějšími technologiemi. Nové Volvo XC60 není v tomto směru žádnou výjimkou. Jedná se o perfektní vůz pro všechny, kdo vyznávají aktivní životní styl, a zároveň také o další krok v našem transformačním plánu,“ uvedl Håkan Samuelsson, prezident a generální ředitel společnosti Volvo Car Group.
Šestici klasických modelů prezentovaných na výstavě Techno Classica budou tvořit:
Volvo PV654 (1934)
Výroba série Volvo PV600 byla zahájena v roce 1929, pouhé dva roky po odstartování provozu malé švédské automobilky. Modely této řady se mohou pochlubit výrazným designem inspirovaným americkým stylem a výkonným třílitrovým motorem se šesti v řadě uloženými válci. Vyrobena byla také sedmimístná verze vozu, která byla určena především jako taxi.
Během osmiletého produkčního cyklu bylo vyrobeno přibližně 4 400 vozů Volvo řady PV600.
Volvo PV444 (1957)
Model PV444 získal při svém představení v roce 1944 ve Stockholmu přezdívku „Malé Volvo“. Jeho sériová výroba však vzhledem k nedostatku materiálů z důvodu druhé světové války nemohla začít až do roku 1947. Bylo to vůbec poprvé, kdy automobilka Volvo nabízela model, který byl finančně dostupný také pro zákazníky s běžným příjmem, následkem čehož byla poptávka mnohem vyšší než možnosti dodávání.
PV444 bylo prvním modelem Volvo, který se dočkal exportu do USA. První z těchto vozů dorazil do kalifornského přístavu na Long Beach v roce 1955 a o pouhé dva roky později se švédská značka stala druhým největším automobilovým dovozcem v prosluněné Kalifornii.
Volvo 1800 S
Volvo P1800 se pravděpodobně stalo největší legendou v historii značky Volvo.
Po celém světě se proslavilo jako vůz hvězdného Rogera Moora ztvárňujícího postavu Simona Templara v televizním pořadu ze šedesátých let minulého století The Saint (Svatí).
Model P1800 vyráběný od roku 1961 až do roku 1973 je dnes mezi sběrateli jedním z nejvyhledávanějších klasických modelů.
Kombi Volvo 145 (1968)
Na konci listopadu roku 1967 představila automobilka třetí variantu své modelové řady 140, která se stala ideálním rodinným autem: jednalo se o Volvo 145.
Volvo 145 bylo pětidveřové kombi se zádí, která měla dveře zavazadlového prostoru v podstatě ve vertikálním sklonu. Všichni se shodovali na tom, že se jedná o bezpečný, komfortní, extrémně praktický a prostorný vůz. Objem zavazadlového prostoru s kompletně plochou podlahou dělal více než dva čtvereční metry.
Volvo 145 se brzy stalo mimořádně oblíbeným modelem a v řadě 140 hrálo stále významnější roli.
Volvo 262C
Volvo 262C bylo poprvé představeno v březnu 1977 při příležitosti oslavy 50. výročí značky Volvo na Ženevském autosalonu. Vůz byl výsledkem vzájemné spolupráce automobilky Volvo a společnosti Bertone, přičemž byl navržen ve Švédsku a sestaven v italském Turíně.
Toto čtyřmístné kupé s radikálně zkosenou střešní linií, dvěma dveřmi a šestiválcovým motorem se stalo vlajkovou lodí řady 262C. Výlisky byly vyrobeny na zakázku italskou firmou Bertone, stejně jako čalounění interiéru z plisované kůže, dekorativní obložení z jilmové dýhy a chlupaté koberečky.
Model 262C byl poháněn šestiválcovým motorem do „V“. Jednalo se o agregát PRV (Peugeot-Renault-Volvo) B27F se vstřikováním paliva, ventilovým rozvodem OHC a se silou 140 koní. Dohromady bylo v letech 1977 až 1981 vyrobeno 6 622 těchto vozů.
Volvo 850 R
Model 850 R byl vysoce výkonnou variantou úspěšného Volva 850. Tento model, který se stal předchůdcem Volva 850 T5-R, byl představen v roce 1996.
Příčně uložený 2,3litrový řadový pětiválec se silou 250 koní ho dokázal zrychlit z 0 na 100 km/h během 7,5 vteřiny. Model 850 R byl lakován unikátním intenzivně červeným odstínem, ale v závislosti na konkrétním trhu byl dostupný také v pěti dalších barvách.Volvo 850 R se vyrábělo ve verzi limuzíny i kombíku a nyní patří mezi často vyhledávané „mladší klasiky“.