Názor k článku Autojeřáb AD 28 unese skoro svoji vlastní hmotnost. A to váží osmadvacet tun! od Smoula - Ještě musím dopsat o čerpadlech. Čerpadla hydrauliky jsou...

Smoula (neregistrovaný)
Ještě musím dopsat o čerpadlech. Čerpadla hydrauliky jsou celkem čtyři, dvě malá a dvě velká poháněná z hlavní převodovky pomocným kardanem. A elektromagnetickým přepínáním je možno tlakový olej směrovat do jednotlivých rozvaděčů a zrychlovat jednotlivé funkce. Lze provádět vždy dvě funkce společně. A to vždy hák, který má dvě rychlosti (čili buben s lanem , toho lana tam je celkem 180 metrů) a další funkci (teleskop,rameno, otoč).Nelze tedy vzájemnou kombinací ramene, teleskopu a otoče. Ty tři funkce jsou na jeden rozvaděč a jeden zdroj tlakového oleje. Veškeré pohyby lze regulovat pohybem pák které škrtí průtok oleje v rozvaděči (ztrátově), nebo otáčkami motoru. V kabině jeřábu je pedál který ovládá plynový pedál motoru. Samozřejmě všechny funkce jeřábu mají tkzv. hydraulické zámky. Pokud dojde k prasknutí trubky, či hadice, nebo zastavení motoru, nelze s ničím pohnout a nemůže dojít ke spadení břemene, nebo celého jeřábu. A celý jeřáb je jištěn proti přetížení a případnému převrácení elektronicky. Na fotografiích je první použity typ tohoto přístroje. Celkově se jedná o jeden z prvních vyrobených kusů v ČKD Slaný. Tento měl ještě pružení zadních náprav tkzv.vlnovci (vzduchovými měchy) s teleskopickými tlumiči. Pozdější série měly již jen listová pera, která jsou částečně samotlumici. Přední náprava je vždy odpružená torzními tyčemi s tlumiči. Provedení podvozku bylo původně určeno pouze pro armádu a letištní tahače a teprve později se rozhodlo, že by se podvozky mohly použít i na speciální nástavby (montážní plošiny, jeřáby a pod) i v civilním sektoru. Tyto snížené podvozky se ještě vyráběly v provedení 8x8, což je osmikolka. Tam už byl dvanáctiválcový motor. Na tyto podvozky mimo jiné montovaly Hutní montáže Ostrava nástavby jeřábu DEMAG 65 dovážené za valuty z SRN . Ale to už je úplně jiná kapitola.......