Velké české bazary se ve statistikách rády chlubí tím, jak lidé postupně utrácejí za lepší a dražší ojetá auta. Ale ne každý má na bazarovou stálici, tedy stříbrnou Octavii Combi 2.0 TDI za 160 000 korun, což je takový český průměr nejvyhledávanější ojetiny. Někdo má na ojeté auto maximálně dvacet až třicet tisíc a víc za něj prostě dát nechce.
Jenže je vůbec možné za tak „málo“ peněz koupit slušné ojeté auto? Ale ano, všechno jde. Jen je potřeba slevit z mnoha požadavků. Přinášíme několik rad, jak takové auto dobře koupit.
1. Vyhněte se bazarům
Jakkoli je pro nezkušeného člověka prověřený bazar většinou jedinou jistotou, že nekoupí podvodnou kradenou stočenku v exekuci se spoustou skrytých vad, v případě velmi levných ojetin není zavedený bazar úplně nejvýhodnější cesta. Z logiky věci potřebuje bazar na autě vydělat a tak kus, který stojí v inzerátu třeba třicet tisíc, odpovídá většinou tomu, co koupíte v soukromé inzerci za dvacet.
Doporučujeme: 10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Stejně je ale vždycky lepší vyrazit obhlížet ojetiny s někým, kdo tomu rozumí. Je nutné počítat s tím, že auta za pár desítek tisíc budou opotřebovaná, nevybavená a budou vyžadovat nějakou péči. A bude mezi nimi plno kusů se skrytými technickými nebo právními vadami. Za třicet tisíc si dnes nekupujete auto, ale privilegium se svobodně přepravovat. Nelpěte proto jen na jediné značce, modelu a motorizaci.
2. Nekupujte diesel
S levným ojetým dieselem neušetříte. Už jsme si mnohokrát vysvětlili, že ojeté nafťáky jsou většinou cesta do pekel, zejména pokud jdete v cenovém spektru níž a níž. Za pár desítek tisíc je vždy výhodnější koupit naprosto jednoduché auto s atmosférickým benzinovým motorem. Diesel prostě hrozí drahými poruchami. A nepočítejte s tím, že někdo bude do světa jen tak posílat svou Fabii nebo Octavii 1.9 SDi. Takové auto, pokud spolehlivě slouží, si většina lidí už nechá na dojetí.
3. Neberte velká luxusní auta
Občas v inzerátech narazíte na nezvykle levné luxusnější auto s velkým motorem a pěknou výbavou. Ale to je past! Takové vozy jsou většinou těsně před smrtí a z jejich výbavy už stejně nic nebude fungovat. Pokud chcete jezdit a o auto se moc nestarat, hledejte spíše mezi malými auty s jednoduchou až primitivní technikou. Na takových není moc věcí, které by se mohly pokazit. A když už, díly a práce na malá auta jsou většinou výrazně levnější.
Doporučujeme: Dacia jako ojetina: Kterou chtít, kterou nebrat a jak nakupovat?
4. Auto bez klimatizace je levnější
Většinou platí, že hůře vybavená auta déle čekají na nové kupce. Proto pokud chcete prostě jen spolehlivé a pěkné auto, hledejte kusy bez základních komfortních prvků jako třeba klimatizace nebo centrální zamykání. Auta bez klimatizace se dnes velmi špatně prodávají, proto jsou mnohdy i o deset tisíc levnější než srovnatelný vůz s klimatizací. Často tak můžete za své peníze získat výrazně lepší auto, které bylo levné jen z toho důvodu, že je to tzv. „žebrák“. První generace Fabie ve výbavě Junior jsou dobrým tipem.
5. Nekoukejte na kilometry
Údaj na tachometru je potřeba brát u ojetiny vždycky s rezervou. U těch nejlevnějších o to víc. Mnohem důležitější by měl být celkový stav auta. Velkým nepřítelem starých a levných aut je koroze, takže raději berte kus, který má na tachometru 350 000 km a není prolezlý skrz na skrz, než auto, které má na tachometru poloviční porci, ale přes prahy vidíte denní světlo na druhé straně.
6. Berte klidně otlučenku
Mnohdy se levně prodává auto, která má za sebou těžký život z pražských ulic, případně dostalo zásah krupobitím. Jistě, nikdo nechce auto s rozbitými okny, ale přiznejte si upřímně, jestli vám u auta za dvacet tisíc sejde na tom, že má na střeše a kapotě důlky od krup a rohy nárazníků jsou odřené. Pokud mu dobře běží motor, převodovka jde hladce a vše důležité funguje, není důvod takové auto nechávat bez povšimnutí. Za poškrábanou kapotu vás z STK nevyhodí, za únik oleje z motoru už klidně ano.
Doporučujeme: Totálka do šrotu? Kdepak. Z těchto vraků dělají v Rusku zánovní ojetiny
7. Pořádně to projeďte
I u tak levných aut je nutné absolvovat důkladnou testovací jízdu. Všímejte si, jak auto startuje, jak jde za plynem, zda nekouří, jak funguje převodovka, jak se chová podvozek, řízení, brzdy a podobně. Není od věci požádat o pomoc kamaráda, který za vámi pojede druhým autem a bude sledovat, jestli se z vozu nevalí charakteristický dým naznačující brzkou smrt motoru. Klidně dejte autu trochu za uši, ať poznáte, jestli snáší dobře zátěž a jestli se nepřehřívá.
8. Myslete na další výdaje
Každé auto potřebuje péči, proto hledejte především takové, které umí opravit každý a na které všechno seženete hned a levně. Různé importy neznámých modelů, které se na našem trhu vůbec neprodávaly, jsou velice rizikové, protože druhovýrobních dílů bude nedostatek a málo opravářů si s nimi bude vědět rady. Také myslete na to, že pokud kupujete auto se zjevnou technickou vadou, bude nutné ji odstranit, aby vás příště nevyhodili z STK. Ani brzdy, nový tlumič výfuku nebo spojka na jedničkovou Fabii nejsou úplně zadarmo.
Dobrým vodítkem je právě platnost technické prohlídky. Pokud má auto relativně čerstvou technickou, víte, že máte na třeba rok a půl relativní klid. Pokud tedy kupujete levné auto jen z toho důvodu, abyste ten rok a půl nějak vydrželi, než si našetříte na lepší nebo než dostanete slíbeného služebáka, rozhodně je lepší nekupovat kus, kterému zbývá poslední měsíc do další STK. Je riziko, že vás s takovým autem vyrazí a budete do něj muset investovat víc, než jste původně chtěli.