Nejpozději v červenci letošního roku by měla vstoupit v platnost vyhláška, podle které bude možné považovat místa u nabíječek za vyhrazená parkoviště určená právě k nabíjení. Pokud tady auto nabíjet nebude, bude možné ho odtáhnout. Upozornil na to web publico.cz, kterému termín platnosti vyhlášky potvrdilo Ministerstvo dopravy. Cílem je zlepšit podmínky pro používání elektromobilů a usnadnit jim dobíjení.
Odtažen může být teoreticky i elektromobil
„Aby bylo možné provedení odtahu vozidla, které se nenabíjí, musí se jednat o místo, kde je dovoleno zastavení a stání pouze některých vozidel. Současně z dopravní značky musí být jednoznačné, pro jaká vozidla je místo vyhrazeno, a také účel a důvod tohoto vyhrazení. Taková dopravní značka spolu s popisem textu uvedeném na dodatkové tabulce je novelou vložena do textu významu a užití v praxi v položce IP 12 „Vyhrazené parkoviště“.
Nejedná se o zavedení nové dopravní značky, ale o zakotvení možnosti využití jednoznačně určeného označení a z něj vyplývajících práv a povinností.“ Přesně takto to stojí v důvodové zprávě, která je dostupná na internetu.
Místa budou určena k nabíjení, tudíž důvodová zpráva rovněž definuje, co se za nabíjení považuje. Laicky řečeno to lze říci tak, že za nabíjení není považována situace, kdy lze auto jednoduše naložit a odvézt. V případě spalovacích vozů je to jasné, ale týkat se tohle bude i elektromobilů. Pokud se elektromobil nebude nabíjet a bude možné z něj vyndat kabel, oficiálně nejde o nabíjení a tudíž lze i takové auto odtáhnout.
Za dobrotu na žebrotu
„Za vozidlo, které nabíjí své akumulátory, je obecně považováno takové vozidlo, které je připojeno nabíjecím kabelem k dobíjecímu stojanu pro elektromobily. To znamená, že zástrčka nabíjecího kabelu je zajištěna proti vysunutí jak ze zásuvky vozidla, tak i případně ze zásuvky dobíjecího stojanu. Není při tom rozhodující, zda právě dobíjení probíhá nebo již bylo skončeno.“ Takto to říká důvodová zpráva.
Z pohledu elektromobilistů jde o docela zajímavý detail. U aut lze běžně nastavit, aby se kabel po dokončení dobíjení odjistil. Je to jedna ze zásad slušného chování majitelů elektromobilů, protože díky tomu si jiný elektromobilista může kabel vyndat a pokud je někde kolem nabíječky místo, může začít nabíjet, i když vedle nabitý elektromobil stále stojí. Škarohlídi tak budou moci v takovém případě rovnou zavolat policii a nechat auto odtáhnout.
Pro majitele tak bude jistější tuhle funkci nepoužívat. Sice si za stání s nabitým autem u nabíječky zaplatí peníze navíc, ale když v autě zůstane zapojený kabel, nikdo ho podle nové vyhlášky neodtáhne. Těžko tedy říci, jestli nakonec tato vyhláška nebude spíše ke škodě než k užitku.
Vyhláška si dává za cíl vylepšit podmínky pro majitele elektromobilů, v našich končinách ale obecně potíže s blokováním nabíjecích stanic jiným auty příliš nejsou. Výjimkou jsou pouze města, kde je obecně problém s parkováním a když někde jsou vyhrazená místa pro elektromobily, která většinou zejí prázdnotou, lidé je prostě využijí. S rostoucím počtem elektromobilů v provozu ale budou přibývat situace, kdy nabíječku bude spíše blokovat nabitý elektromobil než spalovací vůz.
Zdroj: MDČR, publico.cz