Auta začínají hlásit EU svou spotřebu. Novinka má potenciál na zvýšení daní tomu, kdo jezdí rychleji

43 nových názorů
Autor: Redakce
  • Nová auta mají od příští roku povinnost hlásit orgánům EU spotřebu v reálném provozu 

  • Všech prodávaných aut se nové nařízení bude týkat od roku 2021. Testovací provoz systému poběží do roku 2026

  • Cílem je snížit rozdíl mezi oficiálně udávanými hodnotami produkce emisí a tím, co se pak děje v provozu 

  • Novinka je z mnoha úhlů pohledu problematická a má potenciál zatopit jak automobilkám, tak řidičům 

Tažení orgánů Evropské unie proti autům se spalovacím motorem má další pokračování. Od příštího roku budou muset nové typy vozů začít využívat systém OBFCM, což je zkratka slov On-Board Fuel Consumption Meter. Jde o monitorování spotřeby dosahované při běžném provozování auta zákazníkem. Evropská unie pak chce výsledky porovnávat s oficiálními hodnotami produkce emisí z normovaných testů a na základě toho případně rozdávat sankce.

Pokud jde o technickou stránku věci, data o reálné spotřebě a jejich následné odesílání úřadům nepředstavují žádný problém. Jak píše německý Auto Motor a Sport, který na problematiku před časem upozornil, výrobci tyto údaje pro svou potřebu využívali už dříve, údaje se ale nikam dále nepředávaly. Vzhledem k tomu, že povinné monitorování spotřeby začne už příští rok, je trochu zvláštní, že Evropská komise dosud nestanovila postup, jakým bude data o spotřebě shromažďovat. V úvahu připadají čtyři možnosti.

Nová zpráva ukázala na největší problém elektroaut. Zákazníci je nechtějí
Přečtěte si také:

Nová zpráva ukázala na největší problém elektroaut. Zákazníci je nechtějí

Data by se mohla sbírat v rámci servisních prohlídek, data bude sbírat při kontrolách policie, data se budou monitorovat v rámci vozových parků (například u půjčoven) a nebo bude vůz sám data odesílat na dálku. První možnost má nevýhodu v příliš velkém časovém intervalu, kdy by se údaje k úřadům dostávaly s velkým zpožděním. Ve druhém případě je argumentem proti skutečnost, že policisté mají už teď práce více než dost a navíc by údaje nemusely být úplně relevantní, což platí ještě více v případě monitorování větších flotil (s firemním autem nebo autem z půjčovny se přece jen jezdí jinak než s tím vlastním). Podle organizace ICCT je právě bezdrátový přenos jedinou opravdu funkční metodou. Jenže i ta má své nevýhody.

Jde zejména o skutečnost, že v dnešní době se hodnoty emisí určují de facto pro každou kombinaci výbav zvlášť, takže úřady budou potřebovat pro porovnání znát VIN kód daného auta. Fakticky tak data nebudou zcela anonymní a bude celkem snadné spojit konkrétní vůz s konkrétním majitelem. Auto Motor a Sport v tomto kontextu připomíná naprosto reálnou možnost, kdy by úřady právě na základě těchto údajů mohly rozdávat sankce nejen výrobcům automobilů, ale také konkrétním řidičům. Teoreticky by mohla být snížena daň tomu, kdo jezdí plynule a ekologicky, a naopak zvýšena daň tomu, kdo jezdí rychleji a tudíž jeho vůz produkuje více emisí. (Takový řidič je už samozřejmě penalizován vyšší spotřební daní ze spálených pohonných hmot, ale vysvětlujte to politikům.)

Systém OBFCM je rizikem hlavně pro plug-in hybridy 

Sledování reálné spotřeby v rámci systému OBFCM je rizikové především pro plug-in hybridní automobily, kde se bude monitorovat také četnost dobíjení baterií ze zásuvky. Dobíjecí hybridy vycházejí z oficiálních testů velmi dobře, protože je přesně definováno, jak se využívá elektrický pohon. Reální zákazníci ale samozřejmě jezdí v elektrickém režimu tak, jak se jim to zrovna hodí, a údajně mnohdy spíše kvůli pohodlí využívají spalovací motor. Rozdíl mezi oficiálními hodnotami a reálnou produkcí emisí tak v praxi velice závisí na přístupu zákazníků.

Auta na CNG jsou ke klimatu šetrnější než elektromobily, říká nová studie
Přečtěte si také:

Auta na CNG jsou ke klimatu šetrnější než elektromobily, říká nová studie

EU by mohla na základě OBFCM upravit oficiální hodnoty pro produkci emisí plug-in hybridů, což by výrazně zasáhlo do flotilových průměrů jednotlivých automobilek. Stejně tak by plug-in hybridy mohly přijít o možnost čerpat výhody určené ekologickým vozům nebo dotace.

Než se tak ale stane, ještě chvíli to potrvá. OBFCM bude povinné pro nově uváděné typy vozů na trh od roku 2020, od roku 2021 pak pro všechna prodávaná auta, ale do roku 2026 bude probíhat pouze monitorování. Nejpozději do roku 2030 musí Evropská komise připravit příslušný zákon obsahující konkrétní sankce.

Podle organizace ICCT byl v roce 2018 průměrný rozdíl mezi normovanou produkcí emisí a realitou 39 %. Od roku 2001 šlo o vůbec první pokles.

Martin (neregistrovaný)
Koukám ten blábol si začal žít vlastním životem a lidi tomu věřej... Ano měření spotřeby v autech bude, ale to se týká automobilek a Bruselu, kdy se data budou porovnávat mezi udávanou a skutečnou spotřebou. Co se týče řidičů, tak těch se to netýká a ani týkat nebude. Jednak tu máme slavné GDPR, tudíž není ze zákona možné spojovat auto s konkrétním řidičem. Druhak jak by asi taková složenka s vyúčtováním za vyšší spotřebu vypadala? To by vznikl nový úřad, který by vyhodnocoval jednotlivá auta a jejich řidiče a pak rozesílal složenky? Lidi dyť je to absolutní blbost, technicky nereálné. Tahle fáma vznikla že si jeden německý časopis zaspekuloval kam až by to mohlo dojít, ale z Bruselu nikdy tohle nezaznělo ani náznakem. Ale hlopoučké weby tuhle dezinformaci šíři jako by to byla pravda....
Meli (neregistrovaný)
Jak dlouho si lidi nechají něco přikazovat od té frašky z Bruselu? špína nic víc je to jen další komunismus nic víc to není rád bych odešel z EU a vytvořil pouze Visegrádská skupinu. To nám postačí jako velká síla pro jednání z Bruselem ale pouze jen zájem lidí co opravdu chtějí a né tyhle politické šaškárny každý tam krade ve velkém a ještě nám budou neustále něco přikazovat ? At táhne do pekla Brusel a jejich komunistická pravidla. Jedné špíny se Československo zbavilo a ted si hřejem na prsou ještě horšího hada jménem Brusel a elita v sáčku.
Martin (neregistrovaný)
Všem zastancum EU připravte se vrátit do doby pravěké. Ne že nebude kde bydlet, čím topit, jak svíti. Ale i zdechnem hlady A to díky mocnarum EU a Baronu kterým jdou zákony na ruku.
Zdeněk (neregistrovaný)
To už je do nebe volající sprosťárna. Co už si ta vyjebaná unie dovoluje. Už auto mě bude udávat,stačí politici ( PIRATI). LIDI UZ SI TO NENECHME LIBIT,VYSERTE SE NA DEMONSTRACE CHVILKARU S EURO VLAJKAMA A POJDME DO ULIC ZA LIKVIDACI EU.Poulicnich lamp je dost a lana taky. Když se těch eurohujeru politických bude pár houpat tak ten zbytek už si dá kurva pokoj. A k tomu se přidá normální občan na zapade. EU přeji jen to nejhorší,tě marxistické luze.
Jirka (neregistrovaný)
Zajímavá diskuse. Mám z toho pocit, že vlastně nikdo netuší, jak to celé vyřešit, a to ani politici, kteří by měli říct jestli vidí budoucnost aut v naftě, benzínu, CNG, LPG, baterkách, vodíku a nebo nevím kde v EU nebo bez aut. Možná bychom se vydali špatným směrem, ale alespoň bychom věděli kudy cesta nevede. Tak tedy tápeme, stěžujeme si a doufáme, že se to celé vyřeší samo. Něco mi říká, že rok 2020 bude moc zajímavý a bude to hukot. Moc se těším. Veselé Vánoce všem.
Tomáš (neregistrovaný)
To bylo řečí jak jsme byli pod kontrolou STB , dnes to budou dělat akorát stroje a budou kšeftovat s daty jen vyvolení. Kdy budoufabriky snížovat emise při výrobě ekologickýchbaterii a výrobku.
Mirek (neregistrovaný)
Také by automobilka měla uvádět reálnou spotřebu v TP a ne ty nesmysly co tam mají mám během roka a půl druhé nové Auto a ať jezdím jak chci ani s jedním jsem nebyl ještě schopen se dostat na to co uvádějí
jaroslav (neregistrovaný)
Víte, přátelé, všichni nadáváte a ptáte se co kdo hulí, ale myslím, že si o takováto opatření říkáte(me) sami... Kdo ještě dodržuje předpisy a nejezdí jak pr..e? Kdo si myslí, že čím rychleji jedu, tím dříve tam budu? Kolik je na silnici machrů, kteří si říkají - tak a teď vám ostatním ukážu jak se jezdí u nás... Když si tito za tu svou blbost připlatí, tak jedině dobře :-).
Pavel. (neregistrovaný)
Souhlasím i hlavně pro lidi co mají pekáče auta co žerou víc jak 6litru na 100 víši daň.. Myslím si ze se budou hezky vydělávat peníze uz se na to těším .
Eleanor GT (neregistrovaný)
Buď dobrý.Budoucnost jako v Demolition Man.Všude kamery,předpisy -pokud si budeš chtít vytřít prdel pořádně budeš muset odříkat sprostá slova,aby vylezl papír s pokutou. Jinak 3 mušličky na hajzlíku.Přesně tak.Zlatý komunisti.Když si se do nich nenavážel mohl si žít svobodně a POZOR nepotřeboval jsem jezdit na západ.Zavřené hranice mě nevadili.Naopak dnes mě vadím ty otevřené.Mohl si v garáži leštit stodvácu a jed neomezeně kam si chtěl. A pokud si překročil rychlost tak tě zastavil esembák a dal ti na místě pokutu.Dnes tě vyfotí kdejaký zmršený radar a ani o tom nevíš.A nedej bože když se to nedozvíš.Exekuce na majetek,větší pokut,Body sračky.buzerace,státní šikana.BRAVO sameťáci.
Aleš. (neregistrovaný)
A co takový přívěsný vozík za autem, to máte hned o litr paliva navíc. Jak tohle budou chtít řešit .... Nemám už slov Brusel pos.....
Jindra (neregistrovaný)
Vývoj nových aut mě ani tak nezajímá jako pracující smrtelník si ho nikdy nepořídím. Naopak si umím opravit svoje "staré" auto i když už to bylo už psáno ze auta vyrobená 2005 a podobně nejsou ani tak zastaralá ani tak ekologicky škodlivá jak nám je posouváno. Logickým krokem bude že nám zakážou tyhle auta používat.
Roman (neregistrovaný)
Tady o žádnou ekologii nejde! To je přece naprosto každému jasné. Ekologicky čisté CNG je podporováno tak,že bude každým rokem zdražovat o 2,5 kč. Ano,Brusel nařídil zdražit,ale max. o 2,5 kč tak mohl stát zdražit o 0,5 kč a mohl splnit nařízení Bruselu. Tak vybere stát na zvýšené dani z CNG úžasných 200 mil. kč za rok a to se vyplatí! Další provoz LPG je znevýhodněn zákazu vjezdu do podzemních garáží(elektrické auto,které nejde uhasit tam může),plynová nádrž se přes sliby,že postačí otlakování a dalších 10 let se bude používat opět neuskutečnili,emise nusím dělat 2x což je totální nesmysl,pokud auto projde na benzín a LPG úplně v klidu,každý rok revize plynu za 300 kš,dokonce je i dražší STK kvůli kontrole plynové nádrže,kterou nikdo na STK nekontroluje,protože je kontrolována na každoročních povinných revizích plynového zařízení.Znovu říkám,tady nikomu o ekologii nejde.Pouze z lidí vytáhnout prachy!Až bude pohon LPG a CNG zdarma dálniční známku,potom uvěřím,že někoho zajímá ekologie.
Jarda (neregistrovaný)
EU je dobrá myšlenka, ale co tam ty sráči začali vymýšlet, to žene EU do prdele. Ať se ty kurvy ve vedení pak nediví, že chtějí lidi pryč!!! Jak může být EU ve světě konkurenceschopná, když všechny tyto nařízení ji posílají daleko za USA, Čínu i ostatní velké hráče. Běžte do hajzlu buzeranti
Josef Novak (neregistrovaný)
EU neni dobra myslenka. Meli jsme to vedet. Urednik chce vzdycky vice moci a jak ji ziska? Strasi, zakazuje, reguluje. Malo, nefunguje to? Tak pridame. CZEXIT. ASAP!
Viktor Havel (neregistrovaný)
Je to sprosťárna - vyšší spotřebu přece už řidič více zdaní tím, že nakoupí více pohonných hmot! Když jedu svým Range Roverem V8 se spotřebou 13 litrů, tak odvedu na daních 2 x tolik co jiný s oktávkou, tak jaké další daně, bando jedna zelená, nenažraná?
já a já (neregistrovaný)
eu dneska jsem ráno vytlačil půl kila něčeho,nějak to nevonělo,co s tím, není toho moc,neměl bych ubrat?
Petr Musel (neregistrovaný)
EU dělá vše proto aby lidi nepoužívali auta vůbec. Je soubor zkur....ců. A celá naše vláda která jim leze do prdele. Je jen otázka času kdy zakazou úplně všechno. Jenom ne platit daně. Dyt můžou zakázat i traktory, nejsou přece potřeba, když jezdí na naftu. Pak můžou zavřít atomovky. A nakoupit si elektromobily. A normální člověk může zapomenout např na šestiválec atd. Ani nelze napsat v pár větách. Jak to jde do sraček a do hoven .
Petr (neregistrovaný)
Docela závidím anglánům, že mizí z EU. Taková šikana, špiclování a bonzování kdy mne už i vlastní auto napráská je neskutečná. Pro tohle EU vznikla ? Co nás čeká dalšího ? Kde je sakra ta svoboda ? Hlasoval jsem tenkrát proti vstupu do EU a dnes jsem tomu rád. Je mi z toho co se děje na zvracení.
Libor (neregistrovaný)
Omyl... Stále je dostatek času na to říci "a Dost...!!!" Tohle je pouze důsledek nekontrolovatelné nadvýroby aut... Je na čase změnit kompletní fungování ekonomiky na celém světě. Není možné, aby 8miliard lidí bylo závislých na tom, jestli se vyrobí dostatek aut. A jakmile je pokles o 0,3%, tak začíná krize...!!! Je potřeba udělat celosvětově zákon na ukončení využívání levné pracovní síly. A to po celém světě. Prostě a jednoduše, chceš vyrábět pod německou firmou... Ok. Ale vyráběj si to v německu a to i s jejich platy. Pak by se teprve dalo jednat o konkurenceschopnosti....!!! Pak by se teprve narovnalo prostředí... A né, že Americká, německá a spousty dalších obrovských firem využijí pouze levnou sílu a obrovský zisk se kumuluje a daní uplně jinde.. Je potřeba začít s ekonomikou jinak ...a to uplně... Pak se teprve ukáže, jaký národ si zaslouží svoji pílí a pracovitostí postavení ve světě...! Tohle je naprostá hamba všem politikům, kteří dovolují okrádání svého lidi "pouhou firmou"...!
Slávek (neregistrovaný)
Přijde doba kdy nám namontují na prdel měřák jek moc smrdějí naše prdy
Martin Hessler (neregistrovaný)
EU = totalitní organizace špiclující lidi nankaždém kroku. Už dávno začali být zelení neomarxisté nebezpečnější než Hitler. Ten lidi zotročoval. Bruselští totalisté je dokázali přimět, aby se své svobody vzdali dobrovolně.
Pavel (neregistrovaný)
to asi težko, pokud čteš článek dobře, znamená to pro auta s výrobou od roku 2021 a ty tím, že ho koupíš, podepíšeš to, že oni budou od tebe přijimat informace potřebné pro Eu :) a ty s tím nic neuděláš :)
Martin (neregistrovaný)
A dost... Ať jde cela EU doprdele. Jestli tohle projde, tak doufám, že přijde odchod z EU, případně vyházení tupých zelených politiků na dlažbu.
petr (neregistrovaný)
Celá EU je neštěstí pořád plodí hovadiny za chvilku budeme platit i za hovno které vysereme a bude to podle váhy čím větší tím více daní a větší pokuty a možná i zavedou i daně za projedené jídlo tak co jiného by se mělo dělat za půl mega měsíčně na výplatu že a co letadla a lodě taky ji budou měřit spotřebu
Daniel (neregistrovaný)
Pokud jedu rychle a mám vyšší spotřebu, platím automaticky i vyšší daně za vyšší spotřebu paliva. Za mě již zdaněn jsem. Myslím, že tomu všichni rozumíme správně, je to přece pro naše dobro. A kdo nepochopil, tomu to vysvětlíme. :)
Brekeke (neregistrovaný)
Jenže to je jen jedna daň a ta přece není dneska dostatečně cool a in, není bonzovací do systému a neživí se na tom hromada úředníků. Jsem přesvědčen že i mýto pro osobní vozy je nesmysl (pokud se jedná o státní silnici). Je to jednoduchý - jezdím hodně a s velkou spotřebou, platím hodně.
Lukulus (neregistrovaný)
Tak běžný občan (neplátce DPH) platí v ceně nafty/benzínu DPH a spotřební daň takže dvě daně.
Jean Claude (neregistrovaný)
EU: my tu monstrózní hospodářskou krizi, matku všech hospodářských krizí vyvoláme, ať to stoji co to stojí :)))
Roman Vafek (neregistrovaný)
sa me ne demokraticke voloviny určuji ,kurva co jim je po tym za kolik jezdim když mi prodali V 8 BMW .to byl byznys že když jsem to koupil a včil mě budou buzerovat buzeranti.chcu vidět elektromobily .hovno dojezd žadna nabijeci stanice a fronty jak svina jak tam bude každy čekat hodinu aby mohl odjed ......cely svět na to sere jenom EU je divna
vender (neregistrovaný)
Ta eurobuzerace jen dokazuje, že drogy jsou špatné. Už aby se ten Evropský Svaz rozpadnul.
TONAS (neregistrovaný)
Tak to by mě zajímalo, co tam hulijó, to musí bét matroš jak sviňa:-)
Jan (neregistrovaný)
Zajeďte se podívat na Ukrajinu nebo do Běloruska, jak to bude v Česku vypadat, až se EU rozpadne.
  • Našli jste v článku chybu?