Znáte to. Když přijde na trh nová generace existujícího auta, zpravidla nabízí po všech stránkách o něco víc. Je větší než předchůdce. Má objemnější zavazadlový prostor. Je prostornější, rychlejší… Kam až tohle může dojít? Pokusili jsme se předpovědět budoucnost a za pomoci dostupných údajů jsme se podívali na to, co nás čeká. Pro ilustraci nám poslouží několik zavedených modelů: Škoda Octavia, BMW 3, VW Golf a Porsche 911 Turbo.
Princip je vcelku jednoduchý. U zkoumaných aut jsme shromáždili vybraná data všech předchozích generací. Tím jsme získali trend, na jehož základě lze stanovit vývoj pro nadcházející roky. Už rekapitulace dosavadních údajů samotná je u některých modelů dost zajímavá, ale pohled do budoucna je samozřejmě ještě zajímavější. Zde je několik příkladů.
Objem zavazadelníku Škody Octavia Combi příštích generací
Určitě si vzpomenete na příchod současné Škody Octavia Combi. Všechna média troubila do světa skutečnost, že zavazadelník tohoto modelu je největší v segmentu. Zatímco první generace si vystačila s objemem 548/1512 l, ta současná se dostala na 610/1740 l. Důvodem je absence rezervy, ale zejména všeobecný nárůst vnějších rozměrů.
Doporučujeme: Škoda Octavia 2017: Facelift se světly ve stylu Mercedesu byl odhalen
Pokud Škoda stávající trend zachová, stane se ze Škody Octavia Combi v roce 2030 velmi prostorný automobil s celkovou délkou 4819 mm a objemem zavazadelníku 680 l v základním uspořádání, respektive 1995 l po sklopení zadních opěradel. Zajisté se dočkáme i řady nových jednoduše-chytrých řešení. Co třeba integrovaný vysavač tak, jak to má už dnes Chrysler Pacifica?
Škoda Octavia | Délka/šířka/výška (mm) | Rozvor náprav (mm) | Objem zavazadelníku (l) |
---|---|---|---|
1996 | 4511/1731/1429 | 2512 | 528/1328 |
2004 | 4572/1769/1462 | 2578 | 560/1350 |
2012 | 4659/1814/1461 | 2686 | 590/1580 |
2020 | 4729/1854/1483 | 2766 | 621/1671 |
2025 | 4775/1880/1493 | 2820 | 641/1750 |
2030 | 4821/1906/1503 | 2875 | 660/1829 |
Škoda Octavia Combi | Délka/šířka/výška (mm) | Rozvor náprav (mm) | Objem zavazadelníku (l) |
---|---|---|---|
1996 | 4513/1731/1457 | 2512 | 548/1512 |
2004 | 4572/1769/1468 | 2578 | 580/1620 |
2012 | 4659/1814/1465 | 2686 | 610/1740 |
2020 | 4727/1854/1471 | 2766 | 641/1852 |
2025 | 4773/1880/1474 | 2820 | 661/1923 |
2030 | 4819/1906/1476 | 2875 | 680/1995 |
Octavia RS pokoří 100 km/h za 5,5 s
Škoda Octavia RS s každou novou generací zrychluje. Ta první si vystačila s výkonem 132 kW (180 koní) a zrychlením 7,9 s. Dosud nejrychlejší RS 230 se už dostala na 169 kW (230 koní) a 6,7 s. Mluví se o tom, že modernizovaná verze nabídne dokonce 180 kW (245 koní). Do našeho výhledu jsme ji ale nezahrnuli, protože tento fakt zatím není potvrzen.
Škoda Octavia RS | Výkon (k) | 0-100 km/h (s) | Max. rychlost (km/h) |
---|---|---|---|
2000 | 180 | 7,9 | 235 |
2005 | 200 | 7,3 | 240 |
2013 | 220 | 6,8 | 248 |
2015 | 230 | 6,7 | 250 |
2020 | 251 | 6,3 | 255 |
2025 | 269 | 5,9 | 260 |
2030 | 287 | 5,5 | 265 |
BMW řady 3 i Volkswagen Golf hodně narostou
Zajímavé je naše věštění zejména v případech, kdy lze dohledat více historických údajů. Vezměme si třeba takové BMW řady 3, které má na kontě už šest generací. Kdysi dávno v sedmdesátých letech to bývalo malé auto dlouhé pouze 4,35 m s rozvorem 2,57 m. Ta doba je už ale pryč. Dnes se bavíme o automobilu s délkou 4,62 m a rozvorem 2,81 m. Vývoj velikosti trojkového BMW krásně demonstruje přiložená ilustrace. Jestli to takto půjde dál, v roce 2030 už budeme na délce 4,73 m a rozvor náprav dosáhne téměř třímetrové hranice.
Nejinak tomu bude také třeba u Volkswagenu Golf. Legendární model se postupně představil v sedmi generacích. V roce 1974 začínal Golf na délce 3,7 m. Dnes už má o půl metru víc. Pokud bude v tomto trendu pokračovat, bude v roce 2030 téměř přesně o metr delší než první generace.
Volkswagen Golf | Délka/šířka/výška (mm) | Rozvor náprav (mm) |
---|---|---|
1974 | 3705/1610/1410 | 2400 |
1983 | 3985/1665/1415 | 2475 |
1991 | 4074/1695/1425 | 2475 |
1997 | 4149/1735/1444 | 2511 |
2003 | 4204/1759/1470 | 2578 |
2008 | 4199/1779/1480 | 2578 |
2012 | 4255/1799/1452 | 2637 |
2020 | 4402/1841/1485 | 2662 |
2025 | 4467/1865/1494 | 2691 |
2030 | 4533/1890/1502 | 2719 |
Porsche 911 Turbo: 632 koní, 2,5 s a 356 km/h
To nejzajímavější jsme si nechali na závěr. Porsche 911 Turbo totiž bylo rychlé už v době, kdy se objevilo na trhu poprvé. Už tenkrát nabízelo 191 kW (260 koní) a akceleraci z nuly na 100 km/h v čase 5,5 s. (Všimněte si: Octavia RS se na stejný čas dostane až v roce 2030.) Dnes patří klasické Turbo mezi to nejrychlejší, co si můžete pořídit. Provedení 991.2 o výkonu 397 kW (540 koní) potřebuje k pokoření hranice 100 km/h už pouze tři sekundy. Spolu s rostoucím výkonem se přirozeně zvyšovala i maximální rychlost.
Jestli to takto půjde dál, dočkáme se v roce 2030 hotového monstra. Budoucí Porsche 911 Turbo už dostane více než 441 kW (600 koní) a na sprint z nuly na 100 km/h mu postačí pouze 2,5 s. S každou novou generací se ale zvyšovala i hmotnost. Turbo z nepříliš vzdálené budoucnosti nakyne podle naší prognózy až na 1763 kg.
Výsledky jsou reálnější, než by se mohlo zdát
Všechny výše uvedené odhady vývoje jsou z naší strany jen čisté teorie, spekulace, výpočty... Ale když se nad tím zamyslíte, zjistíte, že vůbec nejsou nereálné. Stačí zapojit trochu fantazie a připomenout si, kam automobilový průmysl obecně míří. Všichni slibují razantní nástup elektromobilů. Pokud si pro tento typ aut připravíte vhodnou platformu, můžete postavit téměř cokoliv. Klidně i Škodu Octavia s dvojicí zavazadlových prostorů. A rázem jsme na vypočteném objemu 680 litrů jako nic.
A Porsche 911 Turbo s hmotností téměř 1,8 tuny? Zde se na nárůstu hmotnosti nejspíše podepíše očekávaná přítomnost baterií. Ať už půjde o hybrid (který se opravdu chystá), nebo přímo o elektromobil. Nakonec Porsche konceptem Vision E jasně ukázalo, že s elektrickou budoucností počítá.
Myslíte, že jsme se v našich výpočtech trefili? Budeme rádi, když nám do komentářů napíšete, jak moc jsme podle vás vedle. A třeba přidáte vlastní prognózu.