Evropská unie není spokojená s dlouhodobě klesajícím počtem obětí dopravních nehod a rozhodla se zavést další povinné bezpečnostní systémy, které budou od roku 2021 v autech standardem. Součástí plánu „Vision Zero“, což je snaha zcela eliminovat smrtelné dopravní nehody, je dvanáct nových povinných bezpečnostních či omezujících prvků v osobních autech. Některé z nich už najdeme v nových autech dnes, ale nejsou povinné.
V následujícím seznamu si jednotlivé nové prvky rozebereme a okomentujeme.
1. Systém brzdění v kritických situacích
S pomocí radaru či kamer umí hodně nových aut už dnes samočinně brzdit před překážkou, pokud na ni řidič nereaguje. Je to kvůli pravidlům organizace Euro NCAP, která takový systém vyžaduje, aby auto dostalo pětihvězdičkové hodnocení.
Podobné systémy fungují velice dobře především ve městech a v nižších rychlostech. Při vyšších rychlostech od 60 km/h nahoru už systém není tak efektivní, ale pořád dokáže následky nehody aspoň snížit.
2. Detektor alkoholu napojený na zapalování
Vůbec si nedovedeme představit, jak tohle bude v reálném světě vypadat a fungovat. Některé automobilky se zařízením, kdy na zapalování vozidla napojily detektor alkoholu, aby si řidič před jízdou dýchl, už experimentovaly. Dokonce lze takové zařízení i koupit, používají ho některé společnosti s velkou flotilou vozidel.
Doporučujeme: 5 druhů nejhorších a nejotravnějších řidičů. Jste jedním z nich?
Opilí řidiči nezpůsobují nejvíce nehod, vlastně je jejich podíl poměrně malý. Nejvíce nehod způsobuje nepozornost a nevěnování se řízení. Je ale pravda, že následky nehod, ve kterých hrál roli alkohol, bývají nejzávažnější.
3. Detekce únavy a pozornosti
Tímto systémem dnes už také disponuje mnoho aut, průkopníkem byly značky Volvo nebo Mercedes-Benz. Z praxe ale víme, že systém detekce únavy řidiče vydává spíše plané poplachy.
4. Rozpoznání nepozornosti a její prevence
Jistě, lidé dnes koukají hlavně do telefonu a navigace a snaží se v upatlaných dotykových displejích najít funkce, které dřív obsluhovalo jedno primitivní tlačítko, které šlo najít hmatem a poslepu. Budou snad auta sledovat, jestli se řidič dívá dopředu?
5. „Černá skříňka“
V dopravních letadlech jsou záznamníky letových údajů pro případ nehody již mnoho desítek let. V autech podobná zařízení ještě rozšířená nejsou, i když některé automobilky už používají něco ve smyslu tzv. černé skříňky pro servisní záznamy. Záznamník údajů před nehodou by mohl pomoci osvětlit, jak k nehodě došlo. Běžnější je používání takových zařízení v Severní Americe, kde k tomu řidiče motivují pojišťovny.
Doporučujeme: Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život
Při obrovském počtu nehod si neděláme iluze, že by se někdo zabýval důkladným vyšetřováním nehod tak, jako to známe z letectví. Systém pravděpodobně bude spíše vyhodnocovat rychlost a přetížení, ke kterému během nehody došlo, a další údaje, jako třeba natočením volant, sílu stlačení brzdového pedálu a podobně. A bude se klást rovnítko mezi dynamickou jízdu a nebezpečnou jízdu.
6. Upozornění na nouzové brzdění
Dnes už také mnoho aut při intenzivním brzdění rozbliká zběsile varovné blinkry a případně ještě blikají brzdovými světly, pokud řidič intenzivně brzdí. Není to tedy nic nového. Systém však bude standardizován a bude povinný.
7. Zvýšená ochrana při čelním nárazu a vylepšené pásy
Zvýšit se má pasivní ochrana zejména v čelní části vozu pro případ nárazu celou šířkou vozidla. Současně s tím se má zlepšit konstrukce bezpečnostních pásů.
8. Bezpečnostní sklo a zvýšená ochrana hlavy chodců a cyklistů
Tohle je záležitost, která se nejvíc promítne do designu. EU chce zavést vyšší standard ochrany chodců a cyklistů, především více chránit jejich hlavu. Zároveň má být použito nové „měkčí“ čelní sklo.
9. Inteligentní asistent rychlosti
Inteligentní asistent rychlosti má vedle upozorňování na dopravní značky (což už dnes auta mají) také nabízet doporučenou rychlost v závislosti na intenzitě okolního provozu. V praxi může být takový systém užitečný, ale i vytvořit předstupeň k automatické regulaci rychlosti na dálk. Záleží na implementaci.
Doporučujeme: Sedm „zločinů“ proti bezpečnosti a plynulosti provozu, které nikdo netrestá
10. Systém vedení v jízdním pruhu
Ten už také dnes některá auta mají a náš šéfredaktor bez něj už řídit neumí. Otázkou je, jak moc má být udržování v pruhu aktivní, zda má jít pouze o varování nebo skutečně aktivní zásah do řízení. A zda systém zasáhne pouze jednorázově při přejetí dělicí čáry, nebo bude aktivní pořád. Na dnešním trhu najdeme všechny tyto varianty.
11. Zvýšená ochrana při bočním nárazu na sloup
Vyšší pasivní ochrana při bočním nárazu na sloup se rovněž promítne do konstrukce aut. Boční sloupek bude muset být pevnější, stejně tak konstrukce podlahy a střechy. Zřejmě bude muset dojít i ke změně konstrukce bočních a hlavových airbagů.
12. Couvací kamera či detekce překážky
Couvací kameru už mají povinně nová auta třeba v USA. Prvek je to jistě užitečný, protože z moderních aut s tlustými sloupky a malými designovými zadními okny není vůbec vidět. Předejít to má především vážným nehodám na parkovištích při vyjíždění z mezery.
Samozřejmě můžeme diskutovat o tom, jaký skutečný přínos nové povinné prvky mít budou. Vždycky je to stejně jen o člověku. I samotná EU uvádí, že 90 % nehod zaviní lidský faktor. Už v dobách, kdy se povinně zavádělo ABS a ESP, upozorňoval Mercedes, průkopník těchto aktivních systémů, že z jeho průzkumu vyplývá, že se na ně řidiči příliš spoléhají. Například u systému ABS Mercedses zjistil, že řidiči jezdili rychleji a s menším odstupem od auta vpředu.
Nicméně vedle nových požadavků na bezpečnostní výbavu aut se chce EU zaměřit také na stav a kvalitu silniční sítě a především na mimoměstské silnice, kde dochází k největšímu počtu smrtelných nehod. Vedle překážek, jako jsou sloupy a stromy, je logicky rizikový neoddělený protisměrný provoz a také opožděná reakce složek záchranného systému. S tím už se má vypořádat povinně dodávaný systém e-call, který v případě nehody sám přivolá záchranku.