Audi se naplno pustilo do elektromobilů. Model e-tron už se prodává, později v letošním roce přijde e-tron Sportback. Specialitou pro čínský trh pak zanedlouho bude Q2L e-tron. Ve druhé polovině příštího roku se začne prodávat sportovní e-tron GT a ve stejné době dorazí také dnes prezentovaný crossover Q4 e-tron.
Skoro by se chtělo říci, že Q4 e-tron nic zajímavého a nového nepřináší. Je to další z řady téměř sériových konceptů postavených na elektrické platformě MEB, kdy jsou akumulátory zabudované v podlaze, o pohon každé nápravy se samostatně stará jeden elektromotor (což Audi stále označuje za pohon quattro) a vůz jako takový využívá koncepci crossoveru s karoserií kupé.
Uspořádání pohonu ale přece jen v něčem zajímavé je. Audi totiž nenasadilo na obě nápravy shodně výkonný elektromotor. Ten zadní je silnější, což naznačuje, že by Q4 e-tron mohla mít zajímavý jízdní projev. Konkrétně je vzadu umístěn motor s parametry 150 kW a 310 Nm, zatímco přední jednotka nabízí 75 kW a 150 Nm. Celkově vůz disponuje výkonem 225 kW (306 k). Baterie mají kapacitu 82 kWh a dojezd na jedno nabití je zhruba 450 km podle WLTP. Nejsou vám tyto hodnoty povědomé?
Když přidáme základní rozměry karoserie, která je dlouhá 4,59 m, široká 1,90 m a vysoká 1,61 m, přičemž rozvor náprav má 2,77 m, možná už tušíte, o co jde. Q4 e-tron je totiž prakticky totožný s konceptem Škoda Vision iV. Tuzemská automobilka sice neprozradila rozložení výkonu elektromotorů, ale systémový výkon je identický, kapacita baterií u Škody má být 83 kWh, mírně větší je délka karoserie (4,67 m), šířka je prakticky shodná (1,92 m), stejně jako výška (1,63 m) i rozvor náprav 2,77 m.
Q4 e-tron pouze vypadá více sériově, o čemž svědčí kromě přítomnosti klasických zrcátek také trochu méně optimistické hodnoty dojezdu (Vision iV má ujet 500 km) a akcelerace z nuly na 100 km/h. Vision iV, navzdory větší délce, by měl být o 0,4 s rychlejší (6,3 s vs. 5,9 s). Audi slibuje pro Q4 e-tron výborné jízdní vlastnosti dané faktem, že půl tunu těžké baterie jsou umístěné na nejnižším možné místě a rozložení hmotnosti je 50/50. Vzadu najdeme víceprvkové zavěšení a vůz používá také adaptivní tlumiče.
Model Q4 e-tron pořád představuje pouze začátek. Do roku 2025 uvede Audi celkem dvanáct plně elektrifikovaných modelů. Chystá se zároveň také spousta plug-in hybridů.