Na soutěži elegance v Pebble Beach nemá premiéru pouze nová genenrace BMW Z4, ale také originální koncept elektrického supersportu Audi PB18 e-tron. No, supersportu... On je to spíše takový supersportovní crossover mezi kupé, supersportem, hatchbackem a shooting-brake. Designový experiment má ověřit reakce veřejnosti a ukázat nové možnosti.
Technika pod excentricky navrženou karoserií je ale také zajímavá. Aspoň pro toho, kdo již odmítá tradiční spalovací motor jako anachronismus a s otevřenou náručí vítá elektřinu jako budoucnost. Na uječený desetiválec s omezovačem v 9000 otáčkách už zapomeňte. Pro takovou R8 musíte do bazaru.
K pohonu Audi PB18 e-tron slouží tři elektromotory. Jeden je u přední nápravy, dva se starají o nápravu zadní. Přední elektromotor je schopný dodat výkon 150 kW (204 k), zadní elektromotory až 350 kW (476 k). Celkový výkon soustavy činí 500 kW (680 k). Ještě je tu ale krátkodobá možnost zvýšení výkonu až na 570 kW (775 k).
Doporučujeme: Audi A6 a Q7 přijely na český trh po nejrozbitější silnici široko daleko. A obstály
Točivý moment má hodnotu masivních 830 Nm od první otáčky elektromotorů. Spolu s vektorováním přenosu výkonu a okamžitou trakcí všech čtyř kol stojí za tím, že z 0 na 100 km/h zrychlí tento elektrický supersport blízké budoucnosti za něco málo přes dvě sekundy. O nejvyšší rychlosti se Audi nezmiňuje, ale očekáváme, že PB18 e-tron pojede přes 300 km/h.
Nešlo by to bez odpovídajícího akumulátoru. Audi u konceptu používá experimentální baterii s tuhým jádrem (prozatím se pro ně používá anglický termín solid-state batteries). Jsou lehké, zvládnou častější nabíjení vysokým výkonem a jejich dodávka energie je spolehlivější.
V tomto Audi e-tron, které váží jen necelých 1600 kg, má akumulátor kapacitu 95 kWh a automobilka slibuje dojezd 500 km. Systém nabíjení je vyvinut tak, aby zvládl napětí 800 V. Na rychlonabíječce se může nabít už za 15 minut. Nechybí ani možnost bezdrátového indukčního nabíjení.
Doporučujeme: Test Audi R8 V10 Plus vs. Jaguar F-Type SVR
Originálním řešením je posuvný kokpit. Řidiči může sedět uprostřed jako v závodním autě, ale pro jízdu po silnici a v případě potřeby (například pokud chce také někoho svézt) lze sedačku spolu s přístrojovým štítem a ovládacími prvky posunout ke straně.
Na sériovou výrobu si tohle Audi ambice nedělá. Nezbývá než počkat, co všechno se z experimentálního Audi PB18 e-tron dostane do případné sériové výroby. Například systém pohonu, nová generace akumulátorů či některé designové prvky šanci bezpochyby mají.