Ohlášených elektromobilů přibývá jako hub po dešti. Těch, které si můžete opravdu koupit, je ale zatím málo. Zvlášť pokud máte vyšší nároky. Audi e-tron a Jaguar i-Pace společně tvoří kompletní kategorii „luxusních elektrických SUV, která nejsou Tesla“. Proto jsme je proti sobě postavili v jednom z našich srovnávacích testů. V jeho rámci jsme se logicky zaměřili i na vlastnosti, které potenciální zájemce o auta na elektřinu zatím pálí nejvíc – totiž spotřebu, dojezd a rychlost nabíjení. Výsledek našeho zkoumání nakonec považujeme za natolik zajímavý, že jsme ho vyčlenili do samostatného článku. Ten právě čtete.
Nejprve se pojďme podívat, co po této stránce slibují oba výrobci. Obejdeme se bez dlouhých řečí, od toho máme tabulky.
Tabulka: Srovnání parametrů Audi e-tron a Jaguar i-Pace
Audi e-tron 55 quattro | Jaguar I-Pace EV400 AWD | |
---|---|---|
Uspořádání elektromotorů: | 2x asynchronní elektromotor (ASM) | 2x synchronní elektromotor |
Nominální kapacita baterie (kWh): | 95 | 90 |
Maximální nabíjecí výkon (kW): | 155 | 104 |
Nejvyšší výkon hnací soustavy (kW/k): | 300/408 | 294/400 |
Nejvyšší točivý moment (Nm): | 664 | 696 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 2490 | 2133 |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 5,7 | 4,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 200 | 200 |
Spotřeba paliva kombinovaná (kWh/100 km): | 23,8 | 21,2 |
Dojezd dle WLTP (km): | 411 | 470 |
Jak vidíme, zřejmým favoritem je Jaguar. Má nižší spotřebu a dle homologačního cyklu WLTP také významně delší dojezd, ačkoliv nominální kapacita jeho vysokonapěťového akumulátoru je nižší. Audi totiž ponechává větší část kapacity baterie „ladem“, viz
Skutečně využitelná kapacita je 83,6 kWh u e-tronu a 84,7 kWh v případě i-Pace. Dále budeme pracovat s těmito čísly.
Jak jsme testovali?
S oběma auty jsme zajeli identický okruh o délce necelých 100 km. Obsahoval průjezd městem a vysoký (přibližně poloviční) podíl dálnice. Zbytek připadal na cesty nižších tříd a průjezdy obcemi s řídkým provozem. V maximální možné míře jsme využívali adaptivního tempomatu. Nastavený byl na indikovaných 54, 96 a 140 km/h. Průměrnou rychlost a ujetou vzdálenost jsme ověřovali redakčním GPS zařízením vBox Racelogic. Po zajetí testovací trasy jsme každé auto dobili na 50kW rychlonabíječce ČEZ v Berouně u nádraží. (Čerstvě vybudovaná Ionity na nedaleké čerpací stanici nebyla v době realizace testu ještě v provozu.) Abychom měli přesný přehled o odebrané energii i době nabíjení, nevyužili jsme RFID čipy ČEZ, které nám poskytlo Audi i Jaguar. Platili jsme přes aplikaci Polyfazer. Už jsme o ní psali. Účtuje po minutách a nabíjení vyjde mnohem dráž.
Kdybychom měli věřit palubním počítačům, mysleli bychom si, že Jaguar zajel testovací okruh vyšší průměrnou rychlostí než Audi – 73 vs. 70 km/h. Skutečná průměrná rychlost dle GPS se nám však vešla do intervalu 1 km/h. Což je pozoruhodné, když uvážíme, že jsme jezdili v běžném pátečním provozu.
Detailní porovnání záznamů z Racelogicu ukázalo, že Audi se navzdory prakticky shodné průměrné rychlosti ocitlo v nevýhodě. Na dálnici se totiž pohybovalo svižněji (rychloměr Jaguaru přeměřuje víc, takže se stejnou rychlostí na tempomatu jede auto reálně pomaleji), zatímco ke konci zpomalilo, protože jsme se už přimotali do houstnoucí odpolední špičky v Berouně. Obojí by mělo znamenat vyšší spotřebu.
Palubní počítače tvrdily něco jiného. V Audi zaznamenaly průměrnou spotřebu 27,0 kWh, v Jaguaru 28,4. Realitě to však neodpovídalo.
Do Jaguaru dodala nabíječka po ujetí vzdálenosti 98,7 km a opětovném dobití do 100 procent 29,7 kWh elektřiny, což odpovídá spotřebě 30,1 kWh/100 km. Naproti tomu e-tron si řekl o 26,7 kWh. To znamená průměrnou spotřebu 27,1 kWh/100 km.
Spotřeba elektřiny samozřejmě majitele luxusních elektrických SUV pálit nebude. Vždyť ČEZ aktuálně umožňuje prakticky neomezené nabíjení za směšný měsíční paušál 400 Kč a rychlé nabití na Ionity vyjde zhruba na dvě stovky. Vzhledem k ceně těchto aut jde o bezvýznamné částky.
Přesto spotřeba bezvýznamná není. Implikuje přece dojezd. A ten je, jak známo, Achillovou patou elektroaut. Vzhledem k námi zjištěné spotřebě vychází cestovní dojezd u Audi na 309 km, zatímco Jaguar by se při tomto způsobu jízdy zastavil po 282 km. To není úplně zanedbatelný rozdíl. Ale zjistili jsme ještě něco zajímavějšího.
Jak jsme už řekli, nabíjení jsme platili přes aplikaci Polyfazer, která účtuje po minutách. Tím jsme byli mimoděk nuceni věnovat pozornost rozdílu, který bychom mohli jinak přehlédnout nebo nedocenit jeho praktický význam. Nejde o to, že za necelých 30 kWh jsme v případě Audi zaplatili jen 238 Kč, zatímco Jaguar nás vyšel na více než šest set korun. Z hlediska potenciálního majitele je ale podstatné, že Audi stráví na nabíječce daleko kratší dobu!
Jaguar se nabíjel hodinu a 24 minut, což podle našich propočtů odpovídá průměrné rychlosti nabíjení 21,2 kWh. To e-tron na stejném stojanu jinak frčel. Výsledných 32,4 min znamená průměrnou rychlost 49,4 kWh. To je prakticky nominální výkon nabíječky! Audi zde bezezbytku těží z naddimenzované chladicí soustavy, připravené na dobíjení výkonem až 150 kWh.
To však neznamená, že váš Jaguar i-Pace se vždy bude nabíjet takto pomalu. Nabíjecí výkon se postupně snižuje, jak se stav baterie blíží ke 100 procentům. A my jsme nabíjeli zhruba ze dvou třetin do plné kapacity. Což mimochodem baterii nedělá úplně dobře. Optimální je nabíjet jen zhruba do 80 procent maxima, pokud zrovna nepotřebujete maximální dojezd.
Tabulka: Reálná spotřeba, dojezd a rychlost nabíjení Audi e-tron a Jaguar i-Pace
Audi e-tron 55 quattro | Jaguar I-Pace EV400 AWD | |
---|---|---|
Ujetá vzdálenost dle palubního počítače (km): | 96,8 | 98,0 |
Ujetá vzdálenost dle GPS (km): | 98,7 | 98,7 |
Průměrná rychlost dle palubního počítače (km/h): | 70,0 | 73,0 |
Průměrná rychlost dle GPS (km/h): | 75,03 | 75,69 |
Průměrná spotřeba elektřiny dle palubního počítače (kWh): | 27,0 | 28,4 |
Spotřebovaná elektřina dle nabíječky (kWh): | 26,7 | 29,7 |
Průměrná spotřeba elektřiny dle nabíječky (kWh/100 km): | 27,1 | 30,1 |
Vypočítaný dojezd: (km): | 309 | 282 |
Zjištěná rychlost nabíjení (kW): | 49,4 | 21,3 |
Jak vidíte, oficiální údaje prozradí o praktické použitelnosti elektrických aut jen málo. Ačkoliv Audi e-tron se zpočátku jevilo jako slabší soupeř, v důležitých parametrech dojezdu a rychlosti nabíjení se přesvědčivě ukázalo jako lepší.