V návaznosti na postupné upoutávky Audi kompletně odhalilo vrcholnou verzi svých elektrických SUV, e-tron S a e-tron S Sportback. Podle výrobce „poskytují novou úroveň dynamiky“, když v jízdním režimu S dosahují po dobu osmi sekund nejvyššího výkonu 370 kW (504 k) a točivého momentu 973 Nm. To je o 96 k, respektive 309 Nm více než u modelu e-tron 55 quattro. Varianty S totiž disponují hned trojicí elektromotorů.
Výkonnější elektromotor, který v modelu Audi e-tron 55 pohání zadní nápravu, je nyní s upravenou konstrukcí uložen na přední nápravě. Přední elektromotor z modelu e-tron 55 se po drobných technických úpravách přestěhoval dozadu. A to hned dvakrát – každé zadní kolo je poháněno jedním motorem. Názorně to ukazuje oficiální video od Audi:
Toto řešení umožňuje aktivně distribuovat hnací sílu s ohledem na maximální ovladatelnost v zatáčkách. Nechybí pneumatické odpružení s nastavitelnou výškou a elektronicky řízené tlumiče, kola jsou sériově 20palcová. Negativní vliv efektně rozšířené karoserie (podběhy jsou na každé straně o 23 mm širší) částečně kompenzuje propracovaná aerodynamika včetně patentovaných otvorů v lemech blatníků.
Audi e-tron S dokáže akcelerovat z klidu na 100 km/h za 4,5 sekundy, nejvyšší rychlost vzrostla na 210 km/h. Háček je v tom, že baterie zůstává na nominální kapacitě 95 kWh (z toho 86 využitelných), takže dojezd měřený dle homologačního cyklu WLTP klesl ze 436 na 360 km, respektive 365 u Sportbacku s příznivější aerodynamikou. Vzhledem k tomu, že reálný dojezd e-tronu 55 podle našich zkušeností jen lehce přesahuje 300 km, můžeme odvodit, že e-tron S by mohl na jedno nabití běžně ujet necelých 280 km. To by už mohlo potenciální zájemce poněkud znervózňovat.
Znovu tak narážíme na obrovský náskok Tesly. Bez ohledu na domnělé či skutečné konstrukční nedostatky jejích baterií je zřejmé, že a) v praxi se jejich bezpečnost nejeví jako problém b) dojezd je úplně někde jinde než u údajně technicky propracovaných baterií německých výrobců. Ostatně nechme promluvit tabulku:
Audi e-tron S vs. Tesla Model X Performance (a další)
Audi e-tron S Sportback | Porsche Taycan Turbo S | Tesla Model S Performance | Tesla Model X Performance | |
---|---|---|---|---|
Nejvyšší výkon (kW): | 370 | 560 | 615 | 615 |
Nejvyšší točivý moment (Nm): | 973 | 1050 | 1000 | 1000 |
Využitelná kapacita baterie (kWh): | 86 | 84 | 95 | 95 |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 4,5 | 2,8 | 2,5 | 2,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 210 | 260 | 261 | 250 |
Dojezd dle WLTP (km): | 365 | 412 | 593 | 487 |
Audi e-tron 55 quattro máme v redakci rádi a stále ho považujeme za celkově nejzdařilejší z luxusních elektrických SUV. Lepší dynamika nové sportovní verze S je ale vykoupena výrazným zkrácením dojezdu – a jedno i druhé přitom dramaticky zaostává za americkou konkurencí. Teslu lze kritizovat za mnohé, což ostatně často činíme i tady u nás na Autobibli, ale pokud jde o jízdní parametry relevantní pro zákazníky, ani nejnovější konkurent z Německa pro ni nepředstavuje vážnější výzvu.