Zatímco se automobilky předhánějí ve velkoústých prohlášeních, kdo bude mít dříve víc autonomních elektromobilů v provozu, jejich vývojová oddělení v tichosti pracují na velice exkluzivních vozech, pro které by byl termín „supersport“ urážka. Například Aston Martin nyní slibuje okruhové auto, které dosáhne v zatáčkách přetížení 3,3 g, což je na úrovni loňských monopostů F1. Na brzdách bude generovat přetížení 3,5 g.
Britská automobilka již pracuje na hypersportu Valkyrie, kterých bude vyrobeno 150, ale ty jsou určeny pro silniční provoz. 25 speciálních kusů ale zamíří výhradně na závodní dráhu a vizi těchto specialit pro velmi majetné zákazníky si můžeme prohlédnout právě nyní, když britský výrobce zveřejnil první skici.
Doporučujeme: Supersport Aston Martin Valkyrie se ukazuje v konečné sériové podobě
K pohonu okruhového speciálu má sloužit atmosférický dvanáctiválec 6,5 l, laděný s pomocí společnosti Cosworth (proč takové motory proboha nemohou mít dnešní F1?). Přesné parametry nechce Aston Martin prozatím zveřejňovat. Tvrdí ale, že na okruhu bude tento vůz dosahovat podobných časů jako monoposty formule 1 či speciály LMP1.
Že je to opravdu odvážné tvrzení? Speciál Valkyrie AMR Pro představuje vizi ultimativního okruhového vozu, který těží z nijak neomezeného tvaru karoserie. Vývoj tak může optimalizovat kapotáž s ohledem na aerodynamiku. Historicky třeba platilo, že okruhové speciály sedmdesátých let (například Porsche 917) byly svého času rychlejší než soudobé monoposty F1.
Návrháři tak mají s Astonem Martin Valkyrie AMR Pro volnou ruku, protože vůz nemusí odpovídat žádným pravidlům. Prozatím neznáme žádné technické detaily, jen obecné fráze o tom, že je všechno z uhlíku, hořčíku a jiných „kosmických“ materiálů. První vozy by měly k zákazníkům dorazit v roce 2020 a spolu s nimi dostanou majitelé i odpovídající trénink. A to ne jen, jak takové auto řídit, ale i fyzickou přípravu, aby ho vůbec mohli řídit.