Aprilia Dorsoduro 900

05.07.2017
přidejte názor
Autor: Redakce

Aprilia Dorsoduro je motocyklem pro radost z jízdy par excellence. Jeho konstrukce, zrozená z geniální intuice značky Aprilia, byla podřízena jedinému cíli: poskytovat maximální možné potěšení z jízdy na silnici díky nejlepším provozním vlastnostem v kategorii sportovních motocyklů a supermotardů. Výsledkem je skutečně výjimečný motocykl s vyspělými technickými řešeními, který se svou agilitou a sportovními výkony řadí na vrchol své kategorie. Na tom má svůj podíl nejen know-how značky Aprilia v oblasti efektivní konstrukce podvozku a vysokovýkonných motorů, ale také spolupráce se závodním oddělením Aprilia, které získalo celkem 54 titulů mistra světa v nejnáročnějších a nejelitnějších disciplínách, z toho 7 v mistrovství světa Supermoto.

Motocykl Dorsoduro 900 vychází z tradičního zastoupení značky Aprilia v tomto segmentu a je skutečným generátorem radosti z jízdy. Jeho exkluzivita pramení rovněž z originálních a inovativních technických řešení, mezi něž patří kombinovaná konstrukce rámu s ocelovými trubkami a hliníkovými deskami, která zaručuje motocyklu vynikající ovladatelnost a nekompromisní charakteristiku při průjezdu zatáčkou. Dvouválec s válci do V/90° vykouzlí úsměv na jezdcově tváři při každém přidání plynu díky nové výkonové charakteristice, která umocňuje jeho charakter. Technickou výbavu modelu Dorsoduro 900 završuje citlivé elektronické řízení, které zahrnuje kromě elektronického ovládání škrticích klapek „ride-by-wire“ s nastavitelnou charakteristikou motoru také protiprokluzový systém a ABS.

Design: rovnováha mezi tvarem a funkcí

Projekt Aprilia Dorsoduro 900 se zaměřil na potěšení z jízdy. Z toho důvodu je kapotáž redukována na nezbytné minimum, stejně jako se inženýři vzdali všeho, co není důležité pro sportovní výkony a maximální potěšení z jízdy. Na druhé straně hrají zásadní roli technické prvky, které jsou neodmyslitelnou součástí konstrukce a designu. Úzké propojení se světem motoristického sportu naznačují například chrániče rukou na řídítkách a plocha pro startovní číslo vpředu. Tvarové řešení prostřední části, která je pro jezdce během sportovní jízdy nejvýznamnější, je dalším výjimečným prvkem konstrukce. Optimalizované a kompaktní rozměry umožňují jezdci okamžitě dosáhnout důvěrného sepjetí s motocyklem. Inženýři značky Aprilia dosáhli tohoto výsledku prostřednictvím dlouhého a plochého sedla, které bylo zřetelně inspirováno světem motoristického sportu. Sedlo poskytuje za všech okolností nejefektivnější polohu za řídítky a ponechává velký prostor pro podélný pohyb.

Záď je jedním z nejreprezentativnějších estetických aspektů motocyklu Dorsoduro. Její elegantní štíhlé tvary doplňuje dvojité výfukové potrubí. Toto řešení umožňuje vynikající symetrii proporcí a rozložení hmotnosti.

Rám a kryty hlav válců, lakované červenou barvou, jsou dalším sportovním prvkem výbavy. Odvážné povrchové úpravy kombinují nové grafické prvky ve zcela novém barevném uspořádání s odstínem Adrenalinic Silver.

Lepší výkonové parametry přepracovaného vidlicového dvouválce 

Aprilia vyvinula novou jednotku se zdvihovým objemem 900 cm3 na základě dvouválce s válci do V/90° a zdvihovým objemem 750 cm3, který je proslulý a oblíbený pro svůj charakter a spolehlivost. Cílem bylo dosáhnout vyššího točivého momentu a rychlejších reakcí v oblastech nízkých a středních otáček pro vzrušující zážitky z jízdy. Motor Aprilia „V-twin“ byl za tím účelem v mnoha detailech přepracován. Nového zdvihového objemu se dosáhlo zvětšením zdvihu z 56,4 mm na 67,4 mm a ponecháním vrtání beze změny (92 mm). Na základě této změny vrcholí křivka výkonu hodnotou 95,2 k při 8750 min-1, ale důležitější je hodnota maximálního točivého momentu, která vzrostla z 82 N.m při 4500 min-1 u motoru „V-twin“ 750 cm3 na 90 N.m při 6500 min-1 u nového vidlicového dvouválce se zdvihovým objemem 900 cm3. Tato hodnota představuje skutečný vrchol ve své kategorii. Navzdory tomu, že nový motor „V-twin“ 900 cm3 dosahuje maxima točivého momentu ve vyšších otáčkách, má křivka točivého momentu plošší průběh a je vždy výš než u předchůdce se zdvihovým objemem 750 cm3. Tento krok umožnil zrychlit reakce při akceleraci a rozjezdu, a to vše ve prospěch potěšení z jízdy, aniž by tím byla jakýmkoli způsobem ovlivněna příslovečná spolehlivost motoru, nebo tvar a rozměry motocyklu.

Přestože základní konstrukce zůstává beze změny – oba válce svírají úhel 90 stupňů, mají čtyři ventily na válec ovládané dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců a jsou chlazeny kapalinou – doznal nový motor různých změn. Důležitým krokem bylo snížení tření prostřednictvím zcela přepracovaných pístů. Jejich plášť je nyní opatřen speciálním prvkem, který snižuje tření, zatímco nové pístní čepy snížily hmotnost dílů, vykonávajících vratný pohyb. Rovněž nový klikový hřídel má odlišné vyvážení.

Nové a účinnější mazání s polosuchou skříní snižuje ztráty výkonu mazání v důsledku působících sil a omezuje spotřebu a teplotu oleje. Díky tomu není zapotřebí chladič oleje. Motor také používá nové vstřikovače. Vylepšené tvorby směsi vzduchu a paliva bylo dosaženo zvýšením tlaku paliva. Tím se snížila spotřeba paliva a emise, což přispívá k tomu, že motor vyhovuje limitům emisní normy Euro 4. Tohoto výsledku bylo dosaženo také díky výfukové soustavě s dvěma senzory Lambda. Motor motocyklu Aprilia Dorsoduro 900 je navíc vybaven automatickým dekompresorem, který usnadňuje jeho spuštění za nízkých teplot.

Síla, potřebná k ovládání páky spojky, byla snížena o 15 %, což zvyšuje komfort ovládání. Všechny komponenty spojky byly navíc přepracovány, přičemž primární převod byl optimalizován pro maximální využití dostupného výkonu. Aprilia Dorsoduro 900 je k dispozici také ve verzi s výkonem omezeným na 35 kW, která je ideální pro čerstvé držitele řidičského oprávnění na motocykl.

Nová elektronická řídicí jednotka

Elektronická řídicí jednotka motoru Marelli 7 SM je nová a výkonnější. Jedná se o stejný hardware, který se používá v motocyklech s motory V4 z Noale. Řídicí jednotka komunikuje s novým systémem zcela elektronického ovládání škrticích klapek „ride-by-wire“, který je kompletně integrován do rukojeti plynu. Tento systém umožňuje ještě preciznější řízení tvorby směsi paliva a vzduchu na základě mnoha parametrů, včetně otáček motoru, zařazeného převodového stupně, proudění vzduchu (množství a rychlost), polohy rukojeti plynu a teploty. To je velmi přínosné pro plynulou jízdu bez skokových reakcí na přidání nebo ubrání plynu, omezování tvorby škodlivých emisí a snižování spotřeby paliva. Motor je proto vždy schopen poskytovat optimální točivý moment a nejlepší akceleraci, aby bylo zaručeno maximální potěšení z jízdy.

Systém je také o 550 gramů lehčí v porovnání s předchozím systémem „ride-by-wire“, jímž byl vybaven model Dorsoduro 750. Sofistikované elektronické řízení kromě toho poskytuje možnost změnit charakteristiku řízení motoru, a dramaticky tak změnit charakter přenosu hnací síly na povrch vozovky. Nastavení Sport poskytuje okamžitou a agresivní reakci na přidání plynu; režim Touring zajišťuje plynulejší reakce, které jsou ideální pro cestování a každodenní jízdy; charakteristika Rain snižuje dostupný výkon na cca 70 k, a je proto ideální pro nepříznivé povětrnostní podmínky nebo kluzké povrchy. Charakteristiku lze kdykoli změnit, dokonce i za jízdy, jednoduchým stisknutím tlačítka pro spuštění motoru.

Dorsoduro 900 představuje nový protiprokluzový systém Aprilia se třemi úrovněmi nastavitelné citlivosti (systém lze navíc deaktivovat). Prokluz zadního kola je omezen úpravou zapalování a polohy škrticích klapek. Protiprokluzový systém Aprilia modelu Dorsoduro 900 je kombinován s dvoukanálovým protiblokovacím systémem ABS od společnosti Continental s vyspělým nastavením, které umožňuje sportovní jízdu. Rovněž funkci ABS lze deaktivovat. Nová elektrická soustava zajišťuje komunikaci mezi řídicí jednotkou motoru a dalšími řídicími systémy a novým digitálním panelem přístrojů s barevným displejem TFT. Kompaktní jednotka s 4,3“ displejem zahrnuje rozmanité informace, které jsou za všech okolností dobře čitelné díky schopnosti přizpůsobit pozadí a barvy fontů podmínkám, které snímá senzor světla. Mezi zobrazované informace patří: otáčkoměr, rychloměr, ukazatel zařazeného převodového stupně, teplota chladicí kapaliny, zvolená charakteristika motoru a hodiny. Pomocí praktického joysticku MODE pro ovládání elektronických funkcí na levé straně může jezdec procházet nabídkami menu a nastavovat následující parametry: ukazatel ujetých kilometrů, nastavení protiprokluzového systému, ABS ON (pouze u stojícího motocyklu), MENU (pouze u stojícího motocyklu), denní záznam A – ujeté kilometry, denní záznam A – doba jízdy, denní záznam A – nejvyšší rychlost, denní záznam A – průměrná rychlost, denní záznam A – průměrná spotřeba paliva, denní záznam B – ujeté kilometry, denní záznam B – doba jízdy, denní záznam B – nejvyšší rychlost, denní záznam B – průměrná rychlost, denní záznam B – průměrná spotřeba paliva, okamžitá spotřeba paliva, dojezd.

Jedním z prvků výbavy na přání je montážní sada AMP, multimediální platforma Aprilia, která propojí chytrý telefon s vozidlem, aby mohl jezdec využívat výjimečné množství užitečných provozních informací. Nové přístroje umožní sledovat na displeji veškerá data, týkající se telefonních hovorů, jakož i informace o používání komunikačního zařízení nebo o přehrávaných zvukových souborech.

Konstrukce podvozku: lepší jízdní vlastnosti a ovladatelnost 

Všechny motocykly Aprilia byly vždy považovány za měřítko díky své excelentní konstrukci podvozku. Podvozek modelu Dorsoduro 900 poskytuje vysokou úroveň efektivity, vyvážené nastavení, tuhou charakteristiku odpružení a preciznost dokonce i při extrémní jízdě na závodním okruhu, ale zároveň umožňuje snadné a intuitivní řízení v každodenním provozu. Tyto kvality jsou výsledkem promyšleného uspořádání jednotlivých prvků.

Aprilia uplatnila v konstrukci rámu své know-how, získané v motoristickém sportu, zejména pak z použití kombinovaných struktur v mistrovství světa Supermoto. Trubková konstrukce horní části ocelového rámu (nyní lakovaná červeně, stejně jako nosný rám sedla) je spojena s širokými bočními deskami rámu z hliníkové slitiny pomocí speciálních vysokopevnostních šroubů. Výsledkem je velmi tuhý a lehký skelet, nejlepší řešení pro maximální využití výhod většího zdvihového objemu vidlicového dvouválce 900 cm3. Estetický dojem navíc vyjadřuje nízkou hmotnost, extrémně vyspělou techniku a italský styl. Dalším výjimečným technickým prvkem je šikmé uložení tlumiče na pravé straně motocyklu. Tlumicí jednotka má nastavitelné předpětí pružiny a hydraulické dorazy. Toto řešení vytvořilo cenný prostor pro optimální uspořádání výfukového potrubí, aniž by to ovlivnilo délku motocyklu a zvýšilo tepelné zatížení tlumiče. Hliníková kyvná vidlice je dimenzovaná pro asymetrické zatížení v důsledku bočního uložení tlumiče a může se pochlubit charakteristikami torzní tuhosti a pružnosti, které jsou nepostradatelné pro preciznost jízdy a ovladatelnost v přechodových fázích.

V konstrukci modelu Dorsoduro 900 debutuje nová vidlice Kayaba (v kombinaci s nosníky řízení z kovaného hliníku), která má o 450 gramů nižší hmotnost, nastavitelné předpětí pružiny a lepší schopnost odolávat zatížení při sportovní jízdě a pohlcovat rázy od nerovností povrchu vozovky. Díky tomu poskytuje vynikající ovladatelnost při agresivní jízdě a vyšší úroveň komfortu při klidnější jízdě. K celkově vylepšeným vlastnostem zavěšení obou kol modelu Dorsoduro 900 přispívá také nový pár kol s třemi dělenými paprsky, která jsou o více než 2 kg lehčí než kola, jimiž je vybaven model Dorsoduro 750. Snížení momentu setrvačnosti vylepšuje ovladatelnost a zrychlení a optimalizuje celkové provozní vlastnosti podvozku v důsledku nižších neodpružených hmot.

Konstrukce podvozku nejvyšší kvality motocyklu Dorsoduro 900 je završena brzdovou soustavou, odvozenou od sportovních motocyklů. Přední brzdy spoléhají na radiální čtyřpístkové třmeny a dvojici ocelových plovoucích kotoučů s průměrem 320 mm, které se vyznačují nízkou hmotností a zaručují krátké brzdné dráhy a vynikající dávkování brzdného účinku. Zadní brzdový kotouč o průměru 240 mm je svírán jednopístkovým třmenem. Přední i zadní část brzdové soustavy má „pancéřové“ tlakové hadice brzdové soustavy, odvozené z letectví, které eliminují nežádoucí vlastnosti konvenčních pryžových hadic a zaručují preciznost a odolnost vůči slábnutí brzdného účinku.

Sortiment originálního příslušenství Aprilia pro sportovní jízdu i cestování

Pro model Dorsoduro 900 je rovněž k dispozici široký sortiment příslušenství pro sportovní jízdu i cestování. První skupina doplňků umocňuje sportovní duši a nezaměnitelný závodní charakter motocyklů Aprilia. Do ní patří díly z hliníkových odlitků, jako jsou kryty nádržky brzdové a spojkové kapaliny, páky brzdy a spojky a zrcátka s velmi kvalitní povrchovou úpravou CNC. Příslušenství, zaměřené na cestování, zvyšuje komfort modelu Dorsoduro 900. Do této skupiny patří komfortní sedlo, boční brašny a boční tašky na nádrž. Stejně jako pro ostatní motocykly Aprilia se dodává multimediální platforma Aprilia s konektivitou Bluetooth a rozhraním s ovládacími prvky na řídítkách a novým displejem TFT. Tento systém umožňuje jezdci spravovat a sdílet veškeré informace, od dat o sportovnější jízdě až po cestovní informace, včetně dat o spotřebě paliva, trasách a rychlostech, podmínkách adheze a polohách servisních partnerů značky Aprilia.

Aprilia Dorsoduro 900 – Technické údaje
Motor Aprilia V90 Podélně uložený, čtyřdobý, kapalinou chlazený dvouválec s válci do V/90°, DOHC s kombinovaným pohonem vačkových hřídelů ozubenými koly a řetězy, čtyři ventily na válec, systém elektronického ovládání škrticích klapek „ride-by-wire“
Palivo Bezolovnatý benzin
Vrtání x zdvih 92 x 67,4 mm
Zdvihový objem 896,1 cm3
Kompresní poměr 11,5:1
Nejvyšší výkon na klikovém hřídeli 95,2 k (70 kW) při 8750 min-1
Nejvyšší točivý moment na klikovém hřídeli 90 N.m při 6500 min-1
Palivová soustava Integrovaný systém řízení motoru. Vstřikování a zcela elektronické ovládání škrticích klapek „ride-by-wire“ se třemi různými charakteristikami (Sport, Touring, Rain)
Zapalování Elektronicky řízené digitální zapalování, integrované se systémem vstřikování
Spouštěč Elektrický
Výfuková soustava Výfuková soustava ze 100 % ušlechtilé oceli, „2 do 1“, trojčinný katalyzátor a dva senzory Lambda
Alternátor 450 W při 6000 min-1
Mazací soustava S mokrou skříní
Převodovka 6stupňová, převodové poměry:

1. stupeň 14/36 (2,57)

2. stupeň 17/32 (1,88)

3. stupeň 20/30 (1,5)

4. stupeň 22/28 (1,27)

5. stupeň 23/26 (1,13)

6. stupeň 24/25 (1,04)

Spojka Hydraulicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni
Primární převod Ozubené soukolí s přímým ozubením, převodový poměr: 40/69 (1:1,73)
Sekundární převod Řetěz. Převodový poměr: 15/44 (1:2,93)
Rám Stavebnicový trubkový rám z oceli, připevněný k hliníkovým bočním deskám vysokopevnostními šrouby. Odnímatelný zadní rám
Odpružení vpředu Protiponořovací vidlice, ramena Æ 41 mm. Nastavitelné hydraulické dorazy tlumení a předpětí pružiny. Dráha propružení 170 mm.
Odpružení vzadu Kyvná vidlice z hliníkové slitiny. Nastavitelný kapalinový tlumič a předpětí pružiny. Dráha propružení 160 mm.
Brzdová soustava Vpředu: dva plovoucí brzdové kotouče Æ 320 mm z ušlechtilé oceli. Radiální čtyřpístkové třmeny. „Pancéřové“ tlakové hadice brzdové soustavy.

Vzadu: brzdový kotouč Æ 240 mm z ušlechtilé oceli. Jednopístkový třmen. „Pancéřové“ tlakové hadice brzdové soustavy.

Dvoukanálový protiblokovací systém ABS společnosti Continental.

Kola Kola z lehké slitiny

vpředu: 3,50 x 17“; vzadu: 6,00 x 17“

Pneumatiky Radiální bezdušové pneumatiky;

vpředu: 120/70 ZR 17

vzadu: 180/55 ZR 17

Rozměry Max. délka: 2185 mm

Max. šířka: 905 mm

Rozvor: 1515 mm

Max. výška: 1185 mm

Výška sedla nad zemí: 870 mm

Závlek: 108 mm

Úhel hlavy řízení: 26°

Hmotnost 212 kg (pohotovostní hmotnost s plnou palivovou nádrží)
Spotřeba paliva 5,599 l/100 km (cyklus WMTC)
Emise CO2 131 g/km (cyklus WMTC)
Objem palivové nádrže 12 litrů

 

---

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?